کد خبر: 80235
A

حداقل مزد ۹۹: احتمالا ۳میلیون و ۲۱۵هزار تومان

در شرایطی که تشکیل نشست کمیته مزد به هفته آینده موکول شده، گمانه‌زنی همشهری نشان می‌دهد که احتمالا حداقل دستمزد کارگری در محدوده 3میلیون و 200هزار تومان تعیین خواهد شد.

حداقل مزد ۹۹: احتمالا ۳میلیون و ۲۱۵هزار تومان

به گزارش دیده بان ایران؛ در شرایطی که تشکیل نشست کمیته مزد به هفته آینده موکول شده، گمانه‌زنی همشهری نشان می‌دهد که احتمالا حداقل دستمزد کارگری در محدوده 3میلیون و 200هزار تومان تعیین خواهد شد.

جلسه این هفته کمیته مزد 99نیز لغو شد تا کار سخت تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده به هفته آینده و روزهای پایانی سال و شاید سال بعد موکول شود. سخت از این‌جهت که از یک‌سو اختلاف‌نظر میان شرکای اجتماعی برای تعیین حداقل دستمزد زیاد است و از سوی دیگر، هزینه‌های سنگینی که به معیشت کارگران وارد شده، اجازه نمی‌دهد طرف‌های کارگری با افزایش کمتر از کف مطالبات کارگران موافقت کنند. فعلاً کف مطالبات طرف کارگری، جبران قدرت خرید از دست رفته این قشر است که طبق محاسبات همشهری نیازمند افزایش یک‌میلیون و 180هزارتومانی حداقل دستمزد است.

از 2هفته پیش جلسات کمیته مزد 99به‌واسطه شیوع کرونا برگزار نشده و حتی جلسه دیروز این کمیته که دعوتنامه آن به‌دست شرکای اجتماعی رسیده بود نیز با درخواست وزارت کار لغو شد تا عملاً چانه‌زنی‌های مزدی شورای‌عالی کار به هفته پایانی سال موکول شود؛ اتفاقی که البته مورد پذیرش طرف‌های کارگری نیست و طرف کارفرمایی نیز برای حفظ حساب‌وکتاب خود مایل است پیش از پایان سال تکلیفش را روشن کند؛ اما ملاحظات کرونایی دولت و وزارت کار تا امروز باعث شده زمینه مساعد برای مذاکرات مزدی فراهم نشود.

کارگران منتظرند

طرف‌های کارگری برای شرکت در هر جلسه‌ای در هر زمان و مکانی برای مذاکرات مزدی اعلام آمادگی کرده‌اند و اصرار دارند تا پیش از پایان سال، تکلیف حداقل مزد کارگران در سال99مشخص شود. علی خدایی، عضو کارگری شورای‌عالی کار در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: حتی اگر دولت تصمیم بگیرد هفته پایانی سال را برای مهار کرونا تعطیل عمومی اعلام کند تا مردم در خانه‌ها بمانند، بازهم منعی برای برگزاری جلسات کمیته مزد وجود ندارد و طرف کارگری آماده حضور در این جلسات هستند. خدایی درباره خواسته طرف کارگری در مذاکرات مزد 99، تأکید می‌کند: تا پیش از اتمام مذاکرات مزدی، اعلام هیچ‌رقمی برای تعیین مزد 99کارگران مستدل و قابل‌قبول نیست؛ اما کف خواسته طرف کارگری در این مذاکرات این است که حداقل، قدرت خرید از دست رفته کارگران جبران شود.

گمانه‌زنی‌های مزدی

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار از ارائه عدد و رقم مشخص برای افزایش دستمزد سال 99خودداری می‌کند اما براساس اظهارات او مبنی بر اینکه کف خواسته کارگران، جبران قدرت خرید است، می‌توان برآورد کرد که برای جلب رضایت طرف‌های کارگری، حداقل مزد سال 99باید به‌اندازه افزایش اعمال شده در سبد معیشت سال آینده افزایش پیدا کند. در آخرین جلسه کمیته مزد که هفته اول اسفند برگزار شد، شرکای اجتماعی روی رقم 4میلیون و 940هزار تومان برای هزینه معیشت یک خانوار کارگری 3.3نفره توافق کردند که در مقایسه با سبد معیشت سال قبل 31.4درصد رشد کرده بود.

محاسبات نشان می‌دهد حداقل هزینه معیشت کارگران در اسفندماه امسال یک‌میلیون و 180هزار و 737تومان نسبت به سال قبل سنگین‌تر شده و بر همین مبنا، برای حفظ قدرت خرید آنها باید معادل همین رقم به حداقل دریافتی آنها افزوده شود تا بتوانند همان دخل‌وخرج نابسامان خود را حفظ کنند. فعلاً حداقل حقوق یک کارگر حداقلی‌بگیر با احتساب مزایا و حق اولاد 2فرزند، 2میلیون و 34هزار تومان است که برای حفظ قدرت خرید باید 58.04درصد معادل یک میلیون و 180هزار تومان افزایش پیدا کند و به 3میلیون و 215هزار تومان برسد تا او همچنان معیشتی در حد و اندازه معیشت 12‌ماه اخیر داشته باشد و فقط دچار عقب‌ماندگی بیشتر نشود.

احتمال اجرای سناریوی مزدی مجلس

سال گذشته در سایه تنش‌های اقتصادی و به‌هم‌ریختگی بازارها، مجلس به بحث افزایش حقوق کارکنان دولت در بودجه سال 98ورود کرد و ضمن رد پیشنهاد دولت برای افزایش 20درصدی همه کارکنان دولت، مصوبه‌ای گذراند که برمبنای آن دولت مکلف شد ابتدا به حقوق همه کارکنان مبلغ ثابت 400هزار تومان اضافه کند و در ادامه حقوق همه کارمندان را 10درصد دیگر افزایش دهد. در این فرایند عملاً حقوق کسانی که حداقلی بگیر بودند درصد بالاتری افزایش پیدا کرد و حقوق افرادی که دریافتی بالاتری داشتند با درصد جزئی‌تری رشد کرد. درنهایت با تصویب هیأت دولت، حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مبلغ یک‌میلیون و 563هزار و 400تومان تعیین شد؛ به‌طوری‌که حداقل افزایش حقوق نسبت به سال ۱۳۹۷ از 4میلیون و ۴۰۰هزار ریال کمتر نباشد.

این سناریو برای کارگران نیز به همین شکل اجرا و افزایش ۳۶.۱ درصدی حداقل دستمزد منجر شد. در این فرایند شورای‌عالی کار کارفرمایان را مکلف کرد مبلغ ثابت ۲۶۱ هزار و ۱۱۸ تومان را به حقوق همه کارگران اضافه کنند و در ادامه 13درصد دیگر نیز حقوق را افزایش دهند. در شرایط فعلی نیز، با توجه به تصمیمی که دولت در افزایش حقوق فرهنگیان اتخاذ کرده و درآمدهای پایین را بیش از درآمدهای بالا افزایش داده است، انتظار می‌رود در تعیین مزد 99 نیز همان سناریوی اضافه کردن رقم ثابت به همراه درصدی مشخص در دستور کار قرار گیرد.

کارگران تعطیل نیستند که کمیته مزد تعطیل شود

اگرچه برگزاری تجمع برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا لغو شده و وزارت بهداشت نیز همواره بر آن تأکید می‌کند اما علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار معتقد است تعداد حاضران کمیته مزد آنقدر زیاد نیست که قابل‌کنترل نباشند ضمن اینکه وقتی کارگران طبق روال گذشته مشغول کار هستند، توجیهی برای تعطیلی جلسات شورای‌عالی کار وجود ندارد. فرامرز توفیقی- رئیس کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار- نیز با اعلام آمادگی نمایندگان کارگران برای حضور در جلسات شورای‌عالی کار، می‌گوید: طرف کارگری انتظار دارد در تعیین دستمزد 99به این موضوع توجه شود و هزینه معیشت امسال، یک‌میلیون و 180هزار تومان بیش از سال گذشته است و حداقل باید این رقم به حداقل دستمزد اضافه شود تا قدرت خرید کارگران محفوظ بماند در غیراین صورت، شکاف میان مزد و معیشت بیش‌ازپیش عمیق‌تر خواهد شد./همشهری آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر