کد خبر: 80330
A

دولت برای تامین اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا چه کرد؟

حدود سه هفته از تایید اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا گذشته و در این مدت تصمیمات جدیدی در زمینه واردات و صادرات ماسک، محصولات ضدعفونی و دیگر اقلام بهداشتی گرفته شده است. برای مثال تاکنون تعرفه واردات الکل، ماسک و لباس گان صفر شده، حقوق ورودی برخی اقلام بهداشتی تغییر کرده و صادرات برخی از آن‌ها نیز ممنوع اعلام شده است.

دولت برای تامین اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا چه کرد؟
 به گزارش دیده بان ایران؛ در همان روزهای اول اسفندماه کارگروه تنظیم بازار واردات ماسک را اولویت اول دریافت ارز نیمایی تعیین کرد. همچنین این کارگروه اعلام کرد که صادرات مواد اولیه این کالا تا اطلاع ثانوی ممنوع و تعرفه واردات آن نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

همچنین کالاهای بهداشتی از جمله ماسک، الکل، شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها در گروه نخست کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفتند و مشمول کنترل قیمت، مبارزه با احتکار، گران‌فروشی، اختفاء عدم عرضه و کم فروشی شدند.

 

چند روز بعد، یعنی ۱۲ اسفند ماه هم حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که  صادرات ماسک، دستکش، لباس گان و محصولات بهداشتی از جمله آب ژاول، صابون، کاغذ تیشو، منسوجات نبافته و الکل ممنوع است؛ ضمن اینکه واردات الکل، ماسک و لباس گان به منظور رفع نیاز کشور با تعرفه صفر امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در پی برخی مقاومت‌های استانی برای جابجایی الکل که به خاطر کمبود آن در برخی کارخانه های تولیدکننده ژل ضدعفونی وجود داشت، استانداران مکلف به صدور مجوز جابجایی محموله‌های الکل و ژل ضدعفونی کننده به خارج از استان‌ها شدند. یک روز بعد یعنی ۱۳ اسفند ماه هم صادرات الکل ممنوع اعلام شد. ۱۴ اسفند نیز گمرک اعلام کرد که تا پایان اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۹ حقوق ورودی ماسک و الکل صفر لحاظ می‌شود و چهار روز بعد مدرس خیابانی با ارسال نامه‌ای به رئیس کل گمرک حقوق ورودی ماسک و الکل اتیلیک را ۵ درصد اعلام کرد.

 

طبق اعلام گمرک، صادرات ماسک از ۲۱ بهمن ماه ممنوع شده بود، اما صادرات مواد اولیه این محصول از ۷ اسفندماه طی نامه‌ای از سوی دفتر صادرات گمرک ایران به گمرکهای اجرایی ممنوع اعلام شد.

 

طبق اعلام اخیر گمرک، در حال حاضر تمامی گمرک‌ها مجاز به انجام تشریفات گمرکی اقلام بهداشتی هستند. همچنین به گفته مهرداد ارونقی، معاون گمرک ایران، درصورت صدور مجوز وزارت بهداشت، کالاهای بهداشتی در کمتر از ۲۴ ساعت ترخیص می‌شود.

 

در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار نیز مقرر شد همه تشریفات واردات اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا حذف شود و واردات این محصولات صرفا محدود به تاییدیه فنی وزارت بهداشت و درمان شده است.

 

روز گذشته مدرس خیابانی با صدور ابلاغیه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) سراسر کشور، اعلام کرد که تولید الکل در کشور تا اطلاع ثانوی نیازمند هیچگونه مجوزی از سوی سازمان‌های صمت نیست.

 

به گفته وی، با موافقت سازمان غذا و دارو، علاوه بر صفر شدن تعرفه واردات ماسک و الکل، واردات نیاز به IRC وزارت بهداشت ندارد و این کد برای واردات الکل، حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت صادر و هزینه‌ای برای واردکنندگان در بر نخواهد داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر