کد خبر: 81031
A

پائین‌ترین قیمت نفت در ۱۸ سال گذشته/ پایان امپراطوری نفت بر بازار ها

با گسترده‌تر شدن ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی، به کمترین حد در ۱۸ سال گذشته رسید.

پائین‌ترین قیمت نفت در ۱۸ سال گذشته/ پایان امپراطوری نفت بر بازار ها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هر بشکه نفت خام برنت برای لحظاتی به زیر ۲۳ دلار رسید که کمترین نرخ از سال ۲۰۰۲ میلادی است. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینترمدیت" هم به کمتر از ۲۰ دلار رسید که البته در طول معاملات قیمت‌ها بهبود یافت.

کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش یا توقف تولید در دنیا، سبب شده در یک ماه اخیر قیمت نفت نصف شود. تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا هم بشدت از این کاهش قیمت آسیب دیده‌اند.

کاهش مداوم قیمت به اقتصاد کشورهای آفریقایی تولیدکننده نفت هم لطمه بزرگی وارد کرده است. تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی زیرساختهای بهداشتی-درمانی مناسب ندارند و کاهش درآمدهای نفتی مبارزه با کرونا را سخت‌تر می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده در مجموع حدود هشتاد کشور از این سازمان درخواست کمک مالی کرده‌اند که بی‌سابقه است.

کشورهایی نظیر نیجریه، آنگولا و الجزایر نه تنها درآمد نفت را که برای مبارزه با کرونا احتیاج دارند از دست داده‌اند بلکه سهم آنها در بازار هم از دست رفته است و ممکن است نتوانند بسرعت جایگاه قبلی خود را به دست بیاورند.

وزیر نفت کنگو حدود ده روز پیش در نامه‌ای به دبیرکل اوپک، درخواست اجلاس اضطراری کرد تا برای جلوگیری از رکورد اقتصادی در کشورهای عضو تدبیری اندیشیده شود.

با فراگیری بیشتر کووید ۱۹ و کاهش تقاضای جهانی نفت بسیاری از شرکتهای نفتی تولید خود را کاهش داده یا به طور کلی متوقف کرده‌اندحق نشر عکسGETTY IMAGES

Image captionبسیاری از شرکت‌های نفتی تولید خود را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند

گروهی از وزرای دارایی کشورهای آفریقایی هم خواستار کمکی معادل صد میلیارد دلار برای تزریق با اقتصادشان شده‌اند.

نیجریه که حدود پنج میلیارد دلار از بودجه خود را کاهش داده اعلام کرده برای مقابله با این بیماری نیازمند حدود سیصد میلیون دلار است.

بجز کاهش چشمگیر مصرف نفت در چین، بزرگترین وارد‌کننده دنیا با روزانه حدود ۱۴میلیون بشکه واردات نفت، رقابت روسیه و عربستان هم از دلایل کاهش قیمت نفت بوده است.

تقربا یک ماه پیش اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه تصمیم داشتند روزانه یک و نیم میلیون بشکه‌ از تولید خود بکاهند که با اختلاف عربستان و روسیه توافقی حاصل نشد و متعاقب آن بازارهای مالی جهان سقوط کرد که تا امروز ادامه داشته است.

تولید روزانه نفت عربستان در ماه‌های گذشته به طور متوسط ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود ولی تا ۱۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارد.

جنگ نفتی عربستان و روسیه باعث شد ارزش سهام شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو به کمتر از قیمت عرضه اولیه آن در ماه دسامبر برسد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر