کد خبر: 81664
A

نماینده مجلس: چندین کارفرما به من گفتند که بلا‌استثنا می‌خواهند ۵۰% کارگران‌شان را تعدیل کنند/ تعدیل نیرو از سوی کارفرما برای دولت هزینه‌بر است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط جامعه و مشکلات اقتصادی به کارگران برای رفع نیازها و مایحتاج باید یک کارت معیشتی داده شود.

نماینده مجلس: چندین کارفرما به من گفتند که بلا‌استثنا می‌خواهند ۵۰% کارگران‌شان را تعدیل کنند/ تعدیل نیرو از سوی کارفرما برای دولت هزینه‌بر است

به گزارش دیده بان ایران؛ 

معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره افزایش حقوق کارگران و این‌که آیا در شرایط امروز کشور چنین افزایش حقوقی می‌تواند کفاف زندگی این قشر از جامعه را دهد، گفت: افزایش حقوقی که صورت گرفته برای کارگران مجرد ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان و برای کارگران متاهل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که باتوجه به ۲ ماه عیدی و سنوات یک کارگر در سال ۱۵ ماه حقوق دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر  همین ۲ میلیون و ۸۰۰ تومان حق بیمه‌اش حدود ۷۸۰ هزار تومان می‌شود که کارفرما باید پرداخت؛ در کنار این مورد موارد دیگری وجود دارد که اگر حساب کنیم تقریبا دریافتی یک کارگر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود اما در نهایت پرداختی‌ها همان ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان یا ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان است.

نماینده مردم شبستر ادامه داد: معتقدم باید کارگران را بر اساس لیست‌های بیمه شناسایی و تعداد خانوار‌هایشان مشخص شوند و یک کارت معیشتی برای تامین اقلام به آنها داده شود.

وی افزود: دولت می‌تواند در این کارت معیشتی هر ماه یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰  هزار تومان واریز کند تا کارگران بتوانند اقلام عمومی و کالاهای ضروری‌شان را خرید کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد: منظور از کارت معیشتی فقط کارت خرید اقلام است، نه اینکه کارت به کارگر بدهیم مبلغی در آن بریزیم و بعد بگوییم ماهانه قسطش را پرداخت کند؛ کارت مورد نظر فقط باید در قبال خرید کالا باشد.

وی ادامه داد: حتی می‌توانیم فروشگاه‌هایی را در جاهای مختلف یا شهرک‌های صنعتی مشخص کنیم تا  کارگران با این کارت‌ها خرید کنند. از سوی دیگر اداره کل صنعت و معدن می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا کارگران گوشت، مرغ، برنج، روغن و سایر اقلام ضروری‌شان را دریافت کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت شرایط معیشتی کارگران را تامین کند، در کنار این حقوق مصوب شده آنان زندگی در حد معمول را می‌توانند اداره کنند، اما اگر چنین اتفاقی نیفتد یک کارگر تنها می‌تواند ۵۶ درصد از هزینه‌های زندگی‌اش را پوشش دهد.

 وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: باید بسته‌های بهداشتی تهیه و به خانواده‌های آسیب‌پذیر در جامعه داده شود چرا که امروز به دلیل شیوع کرونا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه هر خانوار اضافه شده است.

آقاپور علیشاهی تاکید کرد: اگر این بسته‌ها ماهیانه در اختیار خانواده‌ها قرار نگیرد، در موج دوم و سوم کرونا هزینه‌ای که دولت بابت درمان و آسیب‌های به وجود آمده پرداخت می‌کند، چندین برابر خواهد بود.

وی یادآور شد: همانطور که ۴۰ سال مردم نظام، حکومت و دولت را حمایت کردند در این شرایط سخت دولت، حکومت و نظام باید خودش را فدای ملت کند و به فکر معیشت و سلامتی مردم و اقتصاد خانواده آنان باشد تا این دوران کرونا را بگذرانیم و برای دوران پساکرونا شرایط متفاوتی برای کشور تعریف کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز در حال حاضر در بحران ما باید راه حل بحران داشته باشیم و بعد از آن به فکر برنامه‌های کوتاه و بلندمدت اقتصادی باشیم.

وی با اشاره به این‌که در این شرایط اقتصادی کارفرماها را هم باید در نظر بگیریم؛ چراکه یکی از ارکان اصلی تولید و اشتغال هستند، گفت: دولت باید کارت معیشتی تعریف کند که هم کمک حال کارگران باشد و هم کارفرمایان؛ چراکه اگر به فکر کار کارفرما نباشیم اولین اتفاقی که رخ می‌دهد، تعدیل نیرو است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: تعدیل نیرو از سوی کارفرما برای دولت هزینه‌بر است؛ چرا که باید حقوق بیکاری به کارگران پرداخت کند، درصورتی که امروز با دادن کارت معیشتی می‌تواند هم از تعدیل نیرو و هم از دادن حقوق بیکاری جلوگیری کند، بنابراین می‌توان گفت این یک بازی برد- برد بین دولت و کارفرما است.

وی ادامه داد: امروز تقاضای داخلی  و صادرات غیرنفتی به حداقل رسیده دلار ۱۶ هزار تومان شده است در این شرایط یک کارفرما چه باید انجام دهد چگونه می‌تواند حقوق یک کارگر را پرداخت کند.

نماینده مردم شبستر ادامه داد: چندین کارفرما با من تماس گرفتند و گفتند که بلا‌استثنا می‌خواهند ۵۰ درصد کارگران‌شان را تعدیل کنند آن هم به این علت که تقاضای داخلی و صادرات خارجی کاهش یافته و افزایش هزینه‌ها به آنها فشار آورده است.

وی ادامه داد: از کارفرمایان پرسیدم اگر ۵۰ درصد نیرو را تعدیل کنید چه خواهید کرد؟ جواب دادند زن و بچه‌مان را می آوریم را در کارگاه کار کنند آنقدر درآمد نداریم که بتوانیم حقوق کارگران را بدهیم.

آقاپور علیشاهی ادامه داد: تمام بنگاه‌های اقتصادی که زیر ۱۵ کارگر دارند و در کشور هم تعدادشان کم نیست با این شرایط دست به تعدیل نیرو می‌زنند و مطمئن باشید بنگاه‌های اقتصادی متوسط این تعدیل نیرو را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: اگرتعدیل نیرو از سوی کارفرمایان صورت گیرد، کار برای کارگرانی که در این کارگاه‌ها می‌مانند چندین برابر می‌شود و فشار روی آنها افزایش پیدا می‌کند و یا اینکه کارفرمایان سراغ نیروهای غیرقانونی کار و قراردادهای دیگر می‌روند.

نماینده مردم شبستر افزود: کارفرما باید در درآمد داشته باشد تا حقوق کارگر را پرداخت کند. امروز در جایی که بانک مرکزی رسماً اعلام می‌کند، سود ۱۸ درصد به پول‌ها می‌دهد؛ کارفرما هم به جای اینکه بیاید مالیات بدهد بیمه پرداخت کند و یا با کسی سر و کله بزند سرمایه در گردشش را در حساب بانکی می‌گذارد و سود را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که امروز یک زنگ خطر بزرگ برای جامعه به وجود آمده است، گفت: همیشه بین نرخ بهره بانکی با نرخ بهره آزاد یک گپ وجود دارد اما متاسفانه در پی رکود اقتصادی ماه‌های اسفند و فروردین چک‌های برگشتی زیاد شده است و متاسفانه باید بگویم در جامعه نرخ بهره صدی ۵ یا صدی ۶  شده که برای اقتصاد جامعه سرطان است.

آقاپور علیشاهی گفت: وقتی صحبت از کارت معیشت می‌کنم فقط و فقط باید ارزاق باشد نباید به حجم نقدینگی جامعه اضافه شود؛ اضافه کردن نقدینگی یعنی ما خودمان بمب ساعتی را فعال می‌کنیم.

وی افزود: هنگامی که می‌خواستند یارانه را به افراد بدهند من به شدت با این کار مخالف بودم چرا که حجم نقدینگی یک بمب ساعتی است که اگر منفجر شود مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای تاکید کرد: امروز نقدینگی مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است وجود نقدینگی در جامعه مانند یک بهمن است که هر روز به قطرش اضافه می‌شود و قاعدتاً  یک جا باعث ویرانی در یک نقطه از اقتصاد می‌شود./ ایلنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر