کد خبر: 8186
A

گزارش دیده بان ایران از یک تخلف آشکار در دولت احمدی نژاد

احمدی نژاد بودجه سال‌های 85، 86، 87 و 88 را در دولت نخستش به ترتیب با 40 ، 45، 32 و 53 روز تاخیر به مجلس تقدیم کرد؛ وی در دولت دومش نیز همین رویه را پیش گرفت و بودجه سالهای 89، 90، 91 و 92 را در مجموع با 264 روز تاخیر به مجلس ارائه کرد.

گزارش دیده بان ایران از یک تخلف آشکار در دولت احمدی نژاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری یکشنبه هفته جاری(14 آذر) با حضور در بهارستان، لایحه بودجه 96 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد؛ طبق ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا 15 آذر، لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند؛ قانونی که دولت یازدهم (به استثناء سال گذشته و به سبب دلایلی موجه) همواره به آن پایبند بوده است.

دولت یازدهم در سال 92 که نخستین سال بودجه نویسی‌اش بود، در 17 آذر، لایحه بودجه را تقدیم مجلس نهم کرد؛ امری که در آن برهه زمانی بسیار تعجب‌آور بود؛ چرا که نمایندگان اصولگرای مجالس هفتم، هشتم و نهم، 7 لایحه بودجه تدوین شده از جانب دولت‌های نهم و دهم را با تاخیرهای طولانی دریافت کرده بودند.

رکوردهای جاودانه احمدی نژاد در تاخیرهای بودجه ای

احمدی نژاد رییس دولتهای نهم و دهم در کنار به ثبت رساندن رکوردهای محیرالعقول گوناگون در زمینه‌هایی چون، رکود، نرخ رشد منفی اقتصادی، تورم لجام گسیخته، به انزوا کشاندن سیاسی ایران، تخظی از قانون و غیره... در امر تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس هم از خود رکورد به جا گذاشت؛ وی بودجه سال‌های 85، 86، 87 و 88 را در دولت نخستش به ترتیب با 40 ، 45، 32 و 53 روز تاخیر به مجلس تقدیم کرد؛ احمدی‌نژاد در دولت دومش نیز همین رویه را پیش گرفت و بودجه سالهای 89، 90، 91 و 92 را در مجموع با 264 روز تاخیر به مجلس ارائه کرد.   

احمدی نژاد سه لایحه بودجه را در زمان مجلس هفتم به پارلمان برد؛ مجلسی که نواصولگرایان بواسطه ردصلاحیت‌های گسترده در آن به اکثریت رسیده بودند و رییس آن یعنی جناب حداد عادل هم قرابت فکری زیادی با رییس جمهور وقت داشت و خاستگاه حزبی‌شان هم یکی بود؛ از اینرو تاخیرهای مغایر با قانون احمدی نژاد در ارائه لایحه بودجه باعث تکدر مجلس نمی‌شد و اگر هم برخی از نمایندگان به این تاخیرها اعتراض می‌کردند، حداد عادل در مقام ریاست پارلمان به صورت کاملا مسالمت آمیز و دوستانه این اعتراض ها را خاموش می‌کرد!

هدف احمدی نژاد در تخطی از قانون ارائه لایحه بودجه چه بود؟

تاخیرهای احمدی نژاد در ارائه لایحه بودجه به عنوان سند دخل و خرج دولت موجب می‌شد تا نمایندگان مجلس چاره‌ای جزء تصویب بودجه "چند دوازدهم" نداشته باشند؛ بودجه‌ای که مختص ایام اضطراری و بحرانی است.

در آن زمان برخی از کارشناسان و صاحبنظران چنین مطرح می‌کردند که هدف رییس‌جمهور وقت از عدم ارائه به موقع لایحه بودجه و به تاخیرانداختن‌های ممتد آن، گرفتن ابتکارعمل از نمایندگان مردم جهت اعمال نظر آنها در لایحه بودجه بود.

شوخ طبعی‌های احمدی نژاد در هنگام ارائه لایحه بودجه

حضورهای احمدی نژاد در مجلس برای ارائه لوایح بودجه نیز خالی از حاشیه نبود؛ وی هر بار که با تاخیرهای چند ده روزه و حتی چند ماهه برای ارائه لایحه بودجه به خانه ملت پای می‌گذاشت، تلاش می‌کرد تا با شوخی و مطایبه و مزاح، اذهان نمایندگان را از تخلف آشکار صورت گرفته منحرف سازد؛ شاهکار شوخ طبعی جناب احمدی نژاد در هنگام ارائه لایحه بودجه به نخستین روز بهمن ماه سال 85 باز می‌گردد که وی لایحه بودجه 86 را به مجلس برده بود و وقتی بحث پیرامون افزایش قیمت مواد غذایی درگرفت، احمدی نژاد زیر بار قیمت کیلو سه هزار تومانی گوجه فرنگی نرفت و خطاب به نمایندگان گفت که گوجه را از تره بار مجاور منزلش کیلویی 2 هزار تومان خریداری کنند.

احمدی نژاد در اول اسفند 89 هم که لایحه بودجه 90 را با 75 روز تاخیر به مجلس نهم برده بود، با لحنی مزاح گونه خطاب به نمایندگان گفت:"اگر بدون تصویب بودجه به خانه بروید، شب عیدی راهتان نخواهند داد".

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر