کد خبر: 83565
A
آلبرت بغزیان:

مردم در خرید سهام هیجان نداشته باشند و در فروش سهام عجله نکنند/ مردم در دوره‌های آموزشی بورس شرکت کنند/ هر افزایش قیمتی حباب نیست

یک اقتصاددان گفت: مردم بهتر است بر سهام شرکت‌های بنیادی، بانک‌ها و شرکت‌های ملی یا شرکت‌های فولاد سرمایه‌گذاری کنند. سهام آنها ارزشمند است هرچند ممکن است در مقاطع کوتاهی دچار نوسان شوند. و در پایان می‌گویم که مردم در خرید سهام هیجان نداشته باشد و در فروش سهام عجله نکنند.

مردم در خرید سهام هیجان نداشته باشند و در فروش سهام عجله نکنند/ مردم در دوره‌های آموزشی بورس شرکت کنند/ هر افزایش قیمتی حباب نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ شرایط اقتصادی این روزهای کشور طوری است که مردم دغدغه یک سرمایه‌گذاری اطمینان‌آور و پرسود را دارند؛ از این‌رو در شرایط کنونی یک از بهترین گزینه‌های پیش روی مردم بورس و خرید سهام است؛ البته با هجوم مردم به بازار بورس این نگرانی ایجاد شده است که شاید یک حباب گسترده در بورس ایجاد شده است که متعقب آن مردم ضرر زیادی کنند. در مقابل برخی نیز باور دارند چنین نیست و همه‌چیز بستگی به نوع انتخاب خرید سهام از سوی مردم دارد.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران باور دارد که سرمایه‌گذاری در بورس آن‌چنان که چندوقت اخیر گفته‌ می‌شود، زیان‌آور نیست. او درباره آنچه این روزها در حوزه بورس می‌گذرد گفت: «هر افزایش قیمتی حباب نیست اما به‌هرحال وقتی هجوم سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، در بعضی موارد قیمت‌ها واقعی نیستند. مردم باید صورت مالی شرکت‌هایی که در چشم نبوده‌اند را مطالعه کنند تا ببینند می‌ارزد یا نه؛ به‌خصوص آنکه اکثر این شرکت‌ها با دلار زیر 10هزار تومان تشکیل شده‌اند و این احتمال وجود دارد که به سمت تعدیل نیروهای خود بروند. همه این ملاحظات باید رعایت شود اما این گزاره که همه بورس در مقطع کنونی حباب است، چندان دقیق نیست».

او ادامه داد: «ورود مردم به بورس یعنی ورود پول حقیقی. اکنون دیگر پول به صورت کدبه‌کد و غیرواقعی وجود ندارد بلکه واقعی است و هیچ ایرادی ندارد که مردم در بورس سرمایه‌گذاری کنند زیرا اگر این کار را نکنند می‌روند در طلا مسکن و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند. این درحالی است که سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند جریان سرمایه‌گذاری در کشور را تقویت کند. از سوی دیگر در این میان هیچ سلطانی مثل سطلان سکه و سلطان ارز به وجود نمی‌آید».

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس، گفت: «واقعیت این است که مردم سواد اقتصادی بالایی ندارند هرچند اکنون با سواد دیجیتال به راحتی خرید و فروش می‌کنند. در مقطع فعلی مشاهده می‌کنیم که دهان‌به‌دهان آگاهی‌ها داده می‌شود و مردم آرام‌آرام از بورس شناخت پیدا می‌کنند و آنهایی که سود کرده‌اند از فواید بورس به دیگران می‌گویند و همه این‌ها نشانه‌های بدی نیست اما مردم باید شرکت‌هایی را انتخاب کنند که بر اساس سهام موجود تأمین مالی می‌شوند. مردم اگر به پولی که در بورس می‌آوردند به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنند، سود بیشتری می‌برند؛ یعنی اگر پولشان را یک سال سرمایه‌گذاری کنند، احتمال سودآوری‌شان بیشتر از زمانی که مدام از ترس ضرر در حال خرید و فروش هستند».

بغزیان در پایان گفت: «از سوی دیگر مردم در دوره‌های آموزشی بورس شرکت کنند یا سی‌دی یا فایل‌های آموزشی را ببینند. بورس یک حرفه تکنیکال است که باید آن را فراگرفت؛ بنابراین لازم است کسی که وارد این عرصه می‌شود، آگاهی کافی داشته باشد. مردم بهتر است بر سهام شرکت‌های بنیادی، بانک‌ها و شرکت‌های ملی یا شرکت‌های فولاد سرمایه‌گذاری کنند. سهام آنها ارزشمند است هرچند ممکن است در مقاطع کوتاهی دچار نوسان شوند. و در پایان می‌گویم که مردم در خرید سهام هیجان نداشته باشد و در فروش سهام عجله نکنند».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر