کد خبر: 84058
A

جزییاتی درباره گزارش تحقیق و تفحص "مجلسی که تمام شد" از سایپا و ایران خودرو؛ دخالت برخی نهادهای خاص در دو خودرو سازی کشور باعث افزایش فساد و زیاندهی آنان شده است

مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای فعالیت خود در گزارش تحقیق و تفحص خود از دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو» و «سایپا» را اعلام کرد مجلس دهم دخالت برخی نهادهای" خاص" در این شرکت‌ها را باعث افزایش فساد و زیان‌دهی آنها عنوان کرده است. درابتدی این گزارش آمده که هیات تحقیق و تفحص به صورت­‌های مالی برخی تأمین‌کنندگان و سهامداران دسترسی نداشته و قوه قضائیه نیز با این هیات همکاری نکرده‌اند. بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی، «تعدد نهادهای امنیتی، نظارتی و قضایی در صنعت خودروسازی علاوه بر ایجاد فضای عدم اطمینان، عدم انسجام و هماهنگی را در نوع و سطح برخورد با مسائل و مشکلات صنعت موجب می‌شود و برمبنای شواهد، خود باعث فساد در سطحی است که برخورد با آن مقوله‌­ای سخت و بعضاٌ ناشدنی است».

جزییاتی درباره گزارش تحقیق و تفحص "مجلسی که تمام شد" از سایپا و ایران خودرو؛ دخالت برخی نهادهای خاص در دو خودرو سازی کشور باعث افزایش فساد و زیاندهی آنان شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مجلس دهم کمی قبل از تمام شدن دوره اش مانند هر مجلسی به تحقیق درباره علل افزایش قیمت خودرو و ناکامی خودرو سازی پرداخت. نمایندگان این مجلس هم مانند دیگر  نمایندگان مجالس دیگر گزارشی منتشر کرده اند که در آن از دلایل ناکامی خودرو سازی سخن گفته شده است. در  گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم که روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت در صحن علنی مجلس خوانده شد، همچنین اعلام شد که برخی بخش‌های این شرکت‌ها از جمله ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل تبدیل به «یک حیاط خلوت» برای «افراد سیاسی و رانده شده از دیگر بخش‌ها» شده است.

درابتدی این گزارش آمده که هیات تحقیق و تفحص به صورت­‌های مالی برخی تأمین‌کنندگان و سهامداران دسترسی نداشته و قوه قضائیه  نیز با این هیات همکاری نکرده‌اند.

بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی، «تعدد نهادهای امنیتی، نظارتی و قضایی در صنعت خودروسازی علاوه بر ایجاد فضای عدم اطمینان، عدم انسجام و هماهنگی را در نوع و سطح برخورد با مسائل و مشکلات صنعت موجب می‌شود و برمبنای شواهد، خود باعث فساد در سطحی است که برخورد با آن مقوله‌­ای سخت و بعضاٌ ناشدنی است».

در این گزارش توضیح بیشتری درباره تعدد نهادهای خاص در صنعت خودروسازی داده نشده و به این فسادها نیز اشاره نشده است.

در گزارش مجلس ایران همچنین به مواردی از فشار دولت و برخی نهادهای غیر دولتی اشاره شده که باعث زیان شرکت‌های خودروسازی شده است.

از جمله بر اساس این گزارش، «اجبار خودروسازان به فروش فوری، پیش­‌فروش و قیمت­‌گذاری دستوری اشتباه» توسط دولت و سازمان بازرسی باعث «زیان ۳۰ هزارمیلیارد تومانی» دو خودروساز بزرگ شده است

مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز چندین بار از دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا تحقیق و تفحص کرده و از وجود فساد در این شرکت‌ها خبر داده بود. امروز آخرین روز مجلس دهم بود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر