کد خبر: 84432
A

دلالان با پیش‌فروش خودرو چگونه کاسبی می‌کنند؟

‏دلالان برای ثبت نام پیش فروش خودروسازان پس از حذف الزام به پرداخت ۵۰ درصد قیمت در هنگام نام نویسی هجوم آورده و تا ۱۰ میلیون تومان برای استفاده از اطلاعات هویتی و گواهینامه در نام نویسی پیش فروش خودرو پرداخت می‌کنن

دلالان با پیش‌فروش خودرو چگونه کاسبی می‌کنند؟
به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ همزمان با آغاز طرح پیش ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو و سایپا از امروز شنیده‌ها حاکی است دلالان برای ثبت‌نام پیش‌فروش خودروسازان پس از حذف الزام به پرداخت ۵۰درصد قیمت در هنگام نام‌نویسی هجوم آورده‌اند!

 

هر چند در طرح جدید فروش‌‍ و پیش‌فروش محصولات دو خودروساز کشور احراز هویت قطعی متقاضیان فقط پس از آغاز ثبت‌نام، ورود به سامانه اینترنتی فروش خودرو شرکت و سپس هدایت به سامانه یکپارچه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) از طریق سامانه خودروسازان معتبر است، اما هجوم یک‌باره متقاضیان که گفته می‌شود بیشتر آنان دلالان هستند سبب کندی سرعت این سامانه و در نتیجه موفق نشدن مشتریان برای ثبت‌نام شده است.

 

‌دلالان برای ثبت نام پیش فروش خودروسازان پس از حذف الزام به پرداخت ۵۰ درصد قیمت در هنگام نام نویسی هجوم آورده و تا ۱۰ میلیون تومان برای استفاده از اطلاعات هویتی و گواهینامه در نام نویسی پیش فروش خودرو پرداخت می‌کنند.

 

معمولا دلالان دو روز قبل از آغاز ثبت‌نام خودروسازان از کم‌وکیف قیمت و نوع محصولات خودروسازان مطلع می‌شوند و با هماهنگی‌های پشت پرده با دلالان دیگر برای ثبت نام به سایت‌های فروش خودرو هجوم می‌برند و سعی می‌کنند فرصت ثبت نام را از متقاضیان اصلی خودرو بگیرند!

 

طبق اطلاعیه جدید ایران خودرو با توجه به عدم واریز وجه برای ثبت نام محصولات ایران خودرو در طرح فروش فوق العاده، زمان ثبت نام در سایت فروش اینترنتی ایران خودرو با کمی تاخیر و با اختلاف زمانی چند ساعته آغاز شد.

 

متقاضیان برای ثبت نام به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir مراجعه کنند و از طریق بخش "ورود کاربر" نام کاربری و رمز عبوری که قبلا در مرحله پیش ثبت نام دریافت کرده‌اند را وارد و سپس به بخش فروش فوق العاده وارد شده و پس از انتخاب خودرو مدنظر، فرآیند ثبت نام را تکمیل و نهایی سازند. پس از ثبت نام و انتخاب یکی از چهار محصول عرضه شده در این طرح، تمامی متقاضیان واجد شرایط بدون اولویت و در شرایط یکسان وارد فرآیند قرعه کشی خواهند شد. گفتنی است چهار محصول ۲۰۶ تیپ دو، پارس با موتور تی. یو.۵، رانا و پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس در برنامه فروش فوق العاده ایران خودرو با ظرفیت ۱۵ هزار دستگاه عرضه شده است.

 

جزئیات ثبت‌نام خودرو‌های سایپا

 

مرکز ارتباطات امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه جدید خود اعلام کرد براساس دستور سرپرست محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش ثبت‌نام فروش فوق‌العاده محصولات سایپا (بدون واریز وجه) تا تاریخ ۱۴ خرداد ادامه خواهد داشت و فرآیند انتخاب نوع خودرو جهت شرکت در قرعه‌کشی (بدون واریز وجه) از ساعت ۱۱ صبح امروز تا پایان مدت پیش‌ثبت‌نام در سامانه‌های اینترنتی گروه سایپا امکان پذیر خواهد بود.

 

فرآیند انتخاب نوع خودرو جهت شرکت در قرعه‌کشی (بدون واریز وجه) از ساعت ۱۱ صبح  ۷ خردادماه ۹۹ تا پایان مدت پیش‌ثبت‌نام در سایت اینترنتی گروه خودروسازی سایپا به‌نشانی https://saipa.iranecar.com امکان پذیر شد. گفتنی است پیش از این در طرح‌های فروش خودروسازان، زمان شروع ثبت نام اهمیت زیادی داشت و ممکن بود با تکمیل ظرفیت فروش خودرو‌ها در ساعات اولیه، متقاضیان موفق به ثبت نام نشوند، اما در طرح جدید فروش فوق العاده خودرو دیگر قید زمان مطرح نیست و ثبت نام به مدت ده شبانه روز امکان پذیر است. هفت محصول سایپا عبارتنداز: تیبا، تیبا ۲، ساینا، وانت ۱۵۱، نیسان بنزین، نیسان دوگانه سوز، نیسان زامیاد ری.

 

شروط ثبت‌نام

 

۱. با هر کدملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد. ۲. مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند. ۳. دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است. ۴. سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه، مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد. ۵. افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب شده داشته باشند. ۶. خریدار خودرو به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست. ۷. اگر در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود. ۸. هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه‌ماه برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند. ۹. مشتریان باید در ثبت شماره شبا خود در سایت فروش دقت نمایند، چرا که مسئولیت ورود شماره شبا به صورت اشتباه و در نهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت‌نام‌کننده است. ۱۰. سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند.

 

علاوه بر این، خودروسازان حق دریافت هیچگونه وجهی از متقاضیان جهت حضور در قرعه‌کشی را نخواهند داشت. بر اساس تغییر در برنامه زمان‌بندی فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو، بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام و بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی کمیته خودرو، قرعه‌کشی با نظارت دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و در حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی، صورت پذیرفته و صرفا حائزین شرایط مطابق با قرعه‌کشی انجام شده، ملزم به پرداخت وجه خودرو خواهند بود؛ لذا در هیچ یک از مراحل ثبت‌نام، متقاضیان خرید خودرو ملزم به پرداخت وجه نخواهند بود و واریز ۱۰۰ درصد وجه خودرو تنها از سوی افرادی صورت خواهد پذیرفت که بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، حائز شرایط تشخیص داده شوند. لازم به ذکر است که به دستور سرپرست وزارت صمت شرط دریافت هرگونه چک نیز در مرحله فعلی ثبت‌نام خودرو حذف شده است.

 

هجوم متقاضیان برای ثبت نام

 

از صبح امروز و آغاز طرح پیش‌فروش خودرو‌های دو خودروساز بزرگ کشور، شاهد هجوم متقاضیان برای احراز هویت در سامانه یکپارچه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) هستیم. موضوعی که کندشدن شدید این سامانه و گاهی اوقات مختل‌شدن آن را به دنبال داشته است.

 

با‌توجه‌به مراجعه تعداد بسیار بالای متقاضیان و استقبال مشتریان از طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان در ماه‌ها و سال‌های گذشته، وجود تعداد زیاد متقاضیان برای هر خودرو و مراجعه این تعداد به سامانه فروش اینترنتی ایران خودرو و سایپا که سبب بروز برخی مشکلات از جمله کندی سامانه و نارضایتی مشتریان شد، وزارت صنعت با همکاری شرکت‌های خودروساز، راهکار‌های جدیدی را در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان و مقابله با سودجویان و دلالان از طریق به‌کارگیری رویکرد‌های جدید ثبت‌نام به‌کار گرفت. سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی با نام «امتا»، اطلاعات هویتی، تماسی، اعتباری و... کاربران را به درخواست خودشان از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی به صورت برخط و اختصاصی برای سایر کسب‌وکار‌ها احراز و راستی‌آزمایی می‌کند.

 

هدف از اجرای این طرح، کاهش دلالان و جلوگیری از استفاده از روش‌های غیر متعارف است که اقدامی در جهت کنترل قیمت‌های بازار به شمار می‌آید. کارشناسان معتقدند که با اجرای این طرح می‌توان امیدوار بود عدالت در رسیدن خودرو به مصرف‌کننده واقعی برقرار شده و در آینده نزدیک شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار باشیم. هر چند در طرح جدید فروش‌‍ و پیش‌فروش محصولات دو خودروساز کشور احراز هویت قطعی متقاضیان فقط پس از آغاز ثبت‌نام، ورود به سامانه اینترنتی فروش خودرو شرکت و سپس هدایت به سامانه یکپارچه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) از طریق سامانه خودروسازان معتبر است، اما هجوم یک‌باره متقاضیان سبب کندی سرعت این سامانه و در نتیجه موفق نشدن مشتریان برای ثبت‌نام شده است.
 
طرح قرعه کشی تقاضا را برای خرید خودرو بیشتر می‌کند
 
امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این رابطه نوشت: با قرعه کشی ملی که خودروسازان به راه انداخته اند، هر ایرانی به خود می‌گوید چرا من در این اعانه ملی شرکت نکنم؟ با این قیمت گذاری‌ها که شورای رقابت انجام داده، هر کس این شانس را دارد که وقتی قرعه به نامش بیفتد با هر مقدار پول که وارد شده، به دلیل اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار حدود همان مقدار سود ببرد. در نتیجه هر زمان که فرصتی برای ثبت نام خودرو ایجاد می‌شود، افراد زیادی هجوم می‌آورند و می‌خواهند شانس خود را امتحان کنند. امروز به جای حل مساله داریم مساله ایجاد می‌کنیم، زیرا دغدغه مردم این شده که چطور در این قرعه کشی شرکت کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر