کد خبر: 84521
A

روزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا» روسیه: آمریکا با همدستی قطر درصدد وارد کردن ضربات سختی به روسیه و ایران در بازار گاز است

وزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا» در گزارشی از رقابت شدید در بازار جهانی گاز پرده برداشت و نوشت، آمریکا با همدستی قطر درصدد وارد کردن ضربات سختی به روسیه و ایران در این بازار است. «اولگا سامووالوا» نویسنده این یادداشت معتقد است: امروز گاز طبیعی تولیدشده در آمریکا به شدت عرصه را بر تولیدات گاز طبیعی ایران و روسیه تنگ کرده است.

روزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا» روسیه: آمریکا با همدستی قطر درصدد وارد کردن ضربات سختی به روسیه و ایران در بازار گاز  است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  روزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا» در گزارشی از رقابت شدید در بازار جهانی گاز پرده برداشت و نوشت، آمریکا با همدستی قطر درصدد وارد کردن ضربات سختی به روسیه و ایران در این بازار است.

 

«اولگا سامووالوا» نویسنده این یادداشت معتقد است: امروز گاز طبیعی تولیدشده در آمریکا به شدت عرصه را بر تولیدات گاز طبیعی ایران و روسیه تنگ کرده است.

 

به عقیده این روزنامه‌نگار، بعید نیست کاهش شدید قیمت گاز مایع باعث شده باشد کشورهای مختلف توجهی به بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده خطوط انتقال گاز خود نکنند یا حتی همانند ترکیه نسبت به تکمیل پروژه‌های خطوط انتقال گاز که قرار است گاز کشورهایی همچون ایران را به کشورشان منتقل کند بی‌میلی نشان دهند.

 

یکی از این کشورها ترکیه است که در مقابل کمرنگ شدن این تمایل، به دنبال خرید گاز مایع از ایالات متحده است. ترکیه علاوه بر آن میزان خرید گاز از روسیه را هم به رغم تکمیل پروژه گازی خود با روسیه کاهش داده است.

 

این امر صرفاً به ترکیه مربوط نیست، بلکه اروپای غربی هم به تدریج اشتیاق خود را به استفاده از خط لوله گاز روسیه از دست می‌دهد.

 

رئیس دفتر شرکت «KRK Group» روسیه در این باره می‌گوید: در حال حاضر گاز پروم روسیه قراردادهای طولانی‌مدتی با طرف‌های اروپایی دارد، اما آمارهای این شرکت نشان می‌دهد که حتی در قالب این قراردادها هم میزان تقاضا کاهش پیدا می‌کند.

 

گفتنی است ایالات متحده بهای گاز خود را پایین‌تر از قیمت اعلام‌شده توسط روسیه عرضه کرده و باعث نزولی شدن شیب تقاضا برای خرید گاز روسیه شده است.

 

در کنار آن، قطر نیز نقش مهمی در برهم زدن بازار گاز ایفا کرده و در حال جایگزینی گاز مورد نیاز ترکیه به جای فروشندگان سنتی آن است.

 

امروز این نگرانی وجود دارد که قطری‌ها با کاهش بهای گاز آتش جنگ قیمت‌هایی را در این بازار شعله‌ور کنند و موجب شوند بازار گاز هم وارد رکودی طولانی‌مدت شود.

منبع: اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر