کد خبر: 85813
A

اقبال شاکری: فروش خانه‌های متری در بورس کسی را خانه‌دار نمی‌کند/ بورس مسکن به افزایش قیمت ختم می‌شود/ مردم باید متوجه شوند که مسکن یک کالای مصرفی است نه سرمایه ای

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به بورس مسکن گفت: فروش خانه‌های متری در بورس کسی را خانه‌دار نمی‌کند؛ اعتقادم بر این است این کار باعث بورس‌بازی و افزایش غیرواقعی قیمت‌ها می‌شود.

اقبال شاکری: فروش خانه‌های متری در بورس کسی را خانه‌دار نمی‌کند/ بورس مسکن به افزایش قیمت ختم می‌شود/ مردم باید متوجه شوند که مسکن یک کالای مصرفی است نه سرمایه ای

به گزارش دیده بان ایران؛ اقبال شاکری درباره افزایش قیمت مسکن و این‌که اقداماتی مانند بورس مسکن و تولید خانه‌های کوچک برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف چه تأثیری روی به ثبات رسیدن بازار مسکن دارد، گفت: هر کدام از این راهکارها بخشی از یک مجموعه راهکار است و هیچ کدام‌شان به تنهایی تاثیر تعیین‌کننده‌ای ندارند اما تاثیر دارند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قبل از هر اقدامی باید مشخص شود بازار مسکن ما متولی دارد یا خیر، عنوان کرد: امروز جامعه عنوان می‌کند بازار مسکن رها شده است، ابتدایی‌ترین خواسته مردم در این شرایط، این است که ابتدا مشخص شود بازار مسکن یک متولی دارد و باید مشخص شود مسئول این بازار کیست.

وی ادامه داد: معتقدم وزارت راه و شهرسازی شفاف عنوان اعلام کند که من مسئول بازار مسکن و هر اتفاقی که افتاده هستم؛ چراکه اگر همین یک جمله گفته شود مردم می‌دانند باید چه کاری کنند و اعتماد به نفس پیدا می‌کنند چون می‌دانند مسئولی وجود دارد که خوب و بد را پاسخ می‌دهد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از آنکه دولت اعلام مسئولیت کرد، باید به دنبال آن برود که علت چیست که بازار مسکن به این وضع گرفتار شده و چه اتفاقی منجر به این شده که وضعیت قیمت خانه امروز به اینجا رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هر کسی که مسئولیت را بر عهده می‌گیرد، باید تاثیرگذاران و مقصران این بازار را معرفی کند و این کارها خیلی هم پیچیده نیست. 

شاکری گفت: اگر کسی پیدا شد و گفت من مسئولیت می‌پذیرم، بازار مسکن را کنترل و مدیریت کنم  و وضعیت را بهبود می‌بخشم و ظرف ۶ ماه آینده گزارش می‌دهم، تمامی کارها را هم به مردم گزارش می‌دهم بهترین خدمت را به مردم کرده است. اما تا زمانی که پیگیری‌ها در حد نامه‌نگاری و دستور باشد، وضعیت همانی می‌شود که امروز مشاهده می‌کنید .

وی ادامه داد: امروز اقداماتی مانند مالیات بر خانه خالی، تعیین تکلیف مسکن‌های مهر و مسکن ملی مطرح می‌شود باید مشخص شود چه چیزی دست مردم را می‌گیرد که اگر این موضوعات پیگیری شود، خودش یک گام بلند است. 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت خانه‌های استیجاری توسط دولت بیان کرد: قانون خانه‌های استیجاری مدت زیادی است که مطرح شده اما اقدامی صورت نگرفته و اتفاقا باید امروز سوال شود که چرا تا به امروز راه‌اندازی نشده و برنامه برای این بخش چیست؟

وی درباره آمار خانه‌های خالی که این روزها مطرح می‌شود باید از آن‌ها مالیات اخذ شود، گفت: ما برای این‌که قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرایی کنیم، باید دقیقا آمار و ارقام را مشخص کنیم، نمی‌گویم تا سه ماه آینده اما باید مشخص شود در پایان سال چند خانه مشمول این قانون می‌شوند، مالیات‌شان چقدر می‌شود و آیا سامانه‌اش وجود دارد یا خیر. 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی گفت‌وگوهایی که افراد مختلف انجام می‌دهند را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که ابهاماتی در سخنان‌شان وجود دارد و هنوز اتفاقاتی نیفتاده است، لذا اگر کسی پیدا شود و تعیین تکلیف کند، بازار از التهاب می‌افتد.

وی با اشاره به بورس مسکن گفت: تمامی مسائلی که مطرح می‌کنیم برای این است که مردم خانه‌دار شوند، یک جوانی که امروز می‌خواهد ازدواج کند بداند می‌تواند خانه اجاره کند یا خیر و یا ظرف چندسال پس‌انداز می‌تواند صاحب‌خانه شود؛ فروش خانه‌های متری در بورس کسی را خانه دار نمی‌کند؛ اعتقادم بر این است این کار باعث بورس بازی و افزایش غیرواقعی قیمت‌ها می‌شود.

شاکری درباره این‌که امروز مطرح می‌شود مسکن از یک کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده است و این فرهنگ باید در بین مردم جا بیفتد که مسکن یک کالای مصرفی است، گفت: مردم این کار را انجام نمی‌دهند بلکه بازار این کار را انجام می‌دهد و مسکن را از یک کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا موقعی که وضع اقتصادی اینگونه است، مردم به مسکن نگاه سرمایه‌ای خواهند داشت و آن را مانند یک کالای لوکس همچون ارز و طلا می‌پندارند. حال سوال اینجاست که چه چیزی باعث این کار شده است؟ دولت و بازار؛ مردم هم مردم از این آشفته بازار استفاده می‌کنند و تا موقعی که دولت سیاست جدید به کار نبرد، اوضاع همین است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر