کد خبر: 86130
A

دبیر کمیسیون انرژی مجلس: ردپای مافیای فولاد در بازار لوازم خانگی/ فولاد یک و نیم برابر بیشتر از قیمت واقعی به تولیدکنندگان لوازم خانگی فروخته می‌شود

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه فولاد ۱ و نیم برابر بیشتر از قیمت واقعی به تولید کننده لوازم خانگی فروخته می شود، اظهار کرد: سوال من این است که در تولید ورق چه چیزی گران شده است که قیمت لوازم خانگی اینگونه بالا می رود! آیا حقوق‌ها را تا این اندازه بالا بردید؟! وزارت صمت باید پاسخ دهد.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس: ردپای مافیای فولاد در بازار لوازم خانگی/ فولاد یک و نیم برابر بیشتر از قیمت واقعی به تولیدکنندگان لوازم خانگی فروخته می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عبدالعلی رحیمی در گفت و گویی در رابطه با اولویت‌های مجلس یازدهم برای بهبود وضعیت معیشتی مردم، گفت: متاسفانه حوزه معیشت، رها شده است و هیچ نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد. امروز به بهانه گران شدن قیمت یک کالا، قیمت همه کالاها را بالا می‌برند! در حوزه لوازم خانگی تذکر کتبی و شفاهی به وزارت صمت در خصوص مافیای فولاد داشتم، زیرا بر اساس آماری که در اختیار داریم، فولاد ۱ و نیم برابر بیشتر از قیمت واقعی به تولید کننده لوازم خانگی فروخته می شود پس با این اوصاف طبیعی است که قیمت لوازم خانگی سر به فلک بگذارد. متاسفانه برخورد و نظارتی هم صورت نمی‌گیرد.

فولاد ۱ و نیم برابر بیشتر از قیمت واقعی به تولید کنندگان لوازم خانگی فروخته می‌شود

امروز به بهانه گران شدن قیمت یک کالا، قیمت همه کالاها را بالا می‌برند

او در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: سوال من این است که در تولید ورق چه چیزی گران شده است که قیمت لوازم خانگی اینگونه بالا می رود! آیا حقوق‌ها را تا این اندازه بالا بردید؟! وزارت صمت باید پاسخ دهد که حقوق یک کارگر در این صنعت چند درصد تولید را شامل می شود که به بهانه ۲۰ یا ۳۰ درصد حقوق، قیمت را اینگونه بالا می برند. وقتی قیمت ها بالا رفت، عنان قیمت ها از دست مسوولان در رفته است و هیچ نظارتی روی بازار وجود ندارد در نتیجه یک عده چاق تر می‌شوند و عده‌ای دیگر برای زنده ماندن می‌جنگند.

وزارت صمت پاسخ دهد حقوق کارگر چند درصد تولید را شامل می‌شود که به بهانه ۳۰ درصد افزایش، قیمت‌ها را اینگونه بالا برده است

عنان قیمت‌ها از دست مسوولان در رفته است

رحیمی با تاکید بر اینکه از ابزارهای نظارتی برای حل مشکلات معیشتی مردم استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: قطعا در بُعد نظارتی ورود می کنیم چراکه از این وضعیت اقتصاد راضی نیستیم؛ البته قصد مقابله با دولت را نداریم چراکه برای کمک آمدیم و دولت هم صادقانه جلو بیاید و اشکالاتی که به مجلس در خصوص قوانین وضع شده وجود دارد را مشخص کند تا آن موانع را رفع کنیم. ولی سوال این است که ما با این همه منابع نفتی و معدنی، چرا باید وضعیتمان در اقتصاد و معیشت، اینگونه باشد! مردم سزاوار این وضعیت نیستند. همین آقایان می‌گفتند ضعف‌هایی که در بحث دلار و گرانی وجود دارد ناشی از تحریم ها نیست حال چطور است که الان تحریم ها فقط به عنوان علت مطرح می شود؛ پس یا آن موقع دروغ می گفتند یا الان دروغ می گویند.

از ابزارهای نظارتی برای حل مشکلات معیشتی استفاده می‌کنیم

مردم سزاوار این وضعیت نیستند

قصد مقابله با دولت را نداریم

دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پتانسیل‌های حوزه نفت و انرژی در جهت ایجاد اشتغال، گفت: در حوزه اشتغال هم وضعیت خوبی نداریم لذا در بحث اولویت‌های کمیسیون انرژی اولین کاری که باید بکنیم این است که آیین نامه مربوط به این کمیسیون را به نحوی اصلاح کنیم تا تغییراتی در خصوص خام فروشی و عدم تولید ارزش افزوده ایجاد شود. متاسفانه یکسری شرکت ‌های مادر در حوزه انرژی مانند پتروشیمی‌ را به کمیسیون صنعت ارجاع دادند در حالی‌که این موضوعات به دلیل هجم کارهای حوزه صنعت، دیده نمی‌شود در صورتی که اگر بخواهیم از وابستگی به نفت رها شویم باید بتوانیم این حوزه‌ها را تقویت کنیم تا هم ارزش افزوده ایجاد شود و هم اشتغال بیشتری شکل بگیرد.

از پتانسیل‌های حوزه نفت وانرژی برای ایجاد اشتغال بهره می گیریم

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در ادامه افزود: کشور ما ۷ درصد معادن دنیا را دراختیار دارد و زمانی که بخواهیم از یک سرمایه اولیه خام مثل نفت و معدن، به سرمایه واسطه‌ای برسیم، تعداد شغل کمی ایجاد می شود. مثلا اگر بخواهیم ۱۰ میلیون بشکه نفت را تبدیل به فراورده زیردستی کنیم، ممکن است در هر ۱۰ میلیون بشکه فرضا برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد شود اما اگر بخواهیم آن را به فراورده بعدی تبدیل کنیم، این توانایی رشد پیدا می کند . یعنی ۱۰ نفر به ۱۰۰ نفر می رساند. لذا باید در حوزه های زیردستی مجموعه نفت، شغل ایجاد کنیم چون هم ارزش افزوده دارد و هم وابستگی به محصولات زیردستی بیشتر از محصولات بالادستی است. بنابراین به جای تصویب قانون و خط و نشان کشیدن باید کف موضوع نفت و انرژی را برای حل مشکلات کشور مورد توجه قرار دهیم.

به جای تصویب قانون و خط و نشان کشیدن حوزه نفت و انرژی را برای حل مشکلات کشور مورد توجه قرار دهیم

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: ما از یک طرف درگیر اشتغال هستیم و از سوی دیگر بعضی از وزارتخانه‌ها و پست‌های کلیدی ما بدون متولی مانده است. اگر قرار است این پست‌ها حذف شود چرا تعریف شدند و اگر کارشان انجام می شود چرا چارت ندارند اگر انجام نمی شود چرا کسی را انتخاب نمی‌کنند تا کارها با سرعت پیش برود؛ لذا در حوزه منابع انسانی و نظارت هم قطعا ورود می کنیم و مجموعه دولت هم قطعا در حوزه اصلاح بخشی از قوانین، حرفی برای گفتن دارد که ما برای شنیدن و انجام آن در خدمت دولت هستیم.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر