کد خبر: 87487
A

شرایط پرداخت وام به مستاجران اعلام شد

برنامه اضطراری «پرداخت وام به اجاره‌نشین‌ها» در مراحل انتهایی تدوین قرار گرفت. دولت ۷ روش وام مختص «پول پیش» برای مستاجرهای مشمول در نظر گرفته؛ به‌طوری‌که طبقات ریالی با فاصله ۱۰ میلیون تومانی،‌ حداکثر تا ۷۰ میلیون تومان مدنظر است. بر اساس این سیاست قرار است بخشی از مبلغ ودیعه مستاجران در قالب وام یکساله با نرخ سود ۱۸ درصد به موجران پرداخت شود. این وام به‌طور مستقیم به مستاجران پرداخت نمی‌شود. بلکه مبلغ وام در زمان انعقاد قرارداد مستقیم به موجر پرداخت شود و سند واحد مسکونی مورد اجاره، در رهن بانک کارگزاری قرار می گیرد.

شرایط پرداخت وام به مستاجران اعلام شد
به گزارش سایت دیده بان ایران؛  برنامه اضطراری «پرداخت وام به اجاره‌نشین‌ها» در مراحل انتهایی تدوین قرار گرفت. دولت ۷  روش وام مختص «پول پیش» برای مستاجرهای مشمول در نظر گرفته؛ به‌طوری‌که طبقات ریالی با فاصله ۱۰ میلیون تومانی،‌ حداکثر تا ۷۰ میلیون تومان مدنظر است. 

 بر اساس این سیاست قرار است بخشی از مبلغ ودیعه مستاجران در قالب وام یکساله با نرخ سود ۱۸ درصد به موجران پرداخت شود. اجاره‌نشین‌ها باید سه شرط داشته باشند که یکی از آنها سکونت در تهران و ۷ کلان‌شهر دیگر است. 

 دومین شرط رسمی بودن قرارداد اجاره میان مستاجر و موجر عنوان شده و نهایتا سومین شرط مساحت آپارتمان مورد اجاره است. آپارتمان‌های مورد قرارداد اجاره که تمدید یا به تازگی منعقد می‌شوند باید حداکثر ۷۵ مترمربع زیربنا داشته باشند. 

 به نظر می‌رسد دولت بنا دارد به‌صورت قطعی این سیاست را در مردادماه با اولویت تهران و هفت کلان‌شهر دیگر کشور اجرایی کند.

به نظر می رسد برای شناسایی خانوارهای اجاره‌نشین مشمول اخذ این نوع تسهیلات، از بانک اطلاعاتی نهادهای حمایتی و احتمالا بانک اطلاعاتی یارانه‌بگیران استفاده شود. 

این وام به‌طور مستقیم به مستاجران پرداخت نمی‌شود. بلکه مبلغ وام در زمان انعقاد قرارداد مستقیم به موجر پرداخت شود و سند واحد مسکونی مورد اجاره، در رهن بانک کارگزاری قرار می گیرد. 

 اگرچه پرداخت وام به موجر انجام می‌شود اما عملیات بازپرداخت اقساط ماهانه آن بر عهده مستاجر است البته از آنجاکه در پایان قرارداد ماه اجاره، اصل وام توسط موجر به بانک کارگزاری به‌طور کامل بازگردانده و وام تسویه خواهد شد، مستاجر به‌صورت ماهانه فقط سود وام را پرداخت می‌کند.

 اقساط ماهانه برای این هفت طبقه وام به ترتیب معادل ۸۰ هزار، ۱۷۰ هزار، ۲۵۰ هزار، ۳۳۰ هزار، ۴۰۰ هزار، ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

 با توجه به آنکه از حدود ۲۶ میلیون خانوار موجود در کشور، نزدیک به هفت میلیون خانوار اجاره‌نشین هستند و با توجه به محدودیت منابع اعتباری، قرار است فعلا حدود یک میلیون خانوار از جمعیت موجود اجاره‌نشین، تحت پوشش قرار بگیرند.

پیشنهاد شده تا آن دسته از موجران و مستاجرانی که برای تمدید اجاره‌نامه‌ها در سال ۹۹ یا برای تنظیم قرارداد جدید بر سر اجاره‌نشینی دو ساله به جای یک سال توافق کنند، در اولویت پرداخت وام ودیعه قرار خواهند گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر