کد خبر: 88052
A

ایرج ندیمی: نوسان قیمت ارز با پایان سال ادامه دارد/ بازگشت ارز صادراتی می‌تواند قیمت را یکی، دو هزار تومان کاهش دهد/ رفتارهای مجلس یازدهم بر بازار اثرگذار است

مشاور نوبخت گفت: ریشه‌های اقتصادی افزایش قیمت دلار در ایران مشخص است. آن هم چیزی نیست غیر از صادرات نفتی و غیرنفتی، انتقال ارز حاصل از فروش کالاهای نفتی و ... . گاهی فروش انجام نمی‌شود و اثر دارد.

ایرج ندیمی: نوسان قیمت ارز با پایان سال ادامه دارد/ بازگشت ارز صادراتی می‌تواند قیمت را یکی، دو هزار تومان کاهش دهد/ رفتارهای مجلس یازدهم بر بازار اثرگذار است

به گزارش دیده بان ایران؛ قیمت دلار در هفته گذشته چند روزی کاهشی شد و این نوید را داد که سیر نزولی قیمت‌ها ادامه یابد. سخنان روحانی که مبنی بر عزم بانک مرکزی برای مدیریت بازار هم مزید بر علت شد تا به ساماندهی بازار ارز امیدوار شویم. این رویه اما چند روزی بیشتر دوام نیاورد و همین که هیجان ناشی از توافق همکاری با عراق، اتمام مهلت بازگرداندن ارز صادراتی و ... خوابید، قیمت‌ها نیز دوباره بالا رفت. دلیل این رخداد را از ابوذر ندیمی ، کارشناس اقتصادی ومشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه پرسیدیم.

ندیمی درهمین رابطه گفت: «به طور طبیعی نوسان قیمت‌ها در ایران حداقل در چهل سال اخیر دلایل مختلفی که کمتر اقتصادی و بیشتر مدیریتی و روانی بوده، داشته است. گاهی قیمت کالا یا خدمات به دلایل اقتصادی افزایش می‌یابد و گاهی هم به خاطر رفتارهای اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و اداری. مثلا یک خبر در ایران پخش می‌شود و موجب افزایش و کاهش قیمت می‌شود. یک شایعه، یک نوید و ... هر کدام موجب تغییر در قیمت می‌شود. گاهی هم یک شارژ یا تزریقی انجام می‌شود و با این دلیل اقتصادی و مدیریتی قیمت کالا و خدمت تغییر می‌کند».


وی درباره وضعیت کنونی نرخ ارز نیز گفت: « ریشه‌های اقتصادی افزایش قیمت دلار در ایران مشخص است. آن هم چیزی نیست غیر از صادرات نفتی و غیرنفتی، انتقال ارز حاصل از فروش کالاهای نفتی و ... . گاهی فروش انجام نمی‌شود و اثر دارد. گاهی هم فروش انجام می‌شود اما ارز حاصل از آن برنمی‌گردد و تاثیرگذار است. گاهی هم صادرکننده زمان می‌خرد و سعی می‌کند که مقدار اضافه‌تری با ارز بازی کند. این کار گاهی با هدف مشروعی مثل خرید کالا است و گاهی هم فعل و انفعال اقتصادی در داخل یا خارج است که به خاطر ضعف مدیریت صورت می‌گیرد».


ندیمی با تاکید بر اینکه « اکنون در ایران بسته‌ای از عوامل و حوادث در کنار هم باعث شده که قیمت ارز و به تبع آن طلا افزایش یافته و در بازار سرمایه هم اثرگذار شود. قبلا این‌ها فاصله بیشتری داشت اما الان اثرات متقابل آن‌ها زیاد شده است.»


این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: « هر خبر خوشحال کننده ای از جهت مذاکرات، انتقال منابع ارزی، تزریق منابع ارزی، سهولت تامین تقاضا و ... می‌تواند نوید مثبتی برای کاهش قیمت باشد. در مقابل هر خبر نا‌امید کننده‌ای در فضاهای سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و حتی اختلافات گروه‌ها و قوا در ایران روی قیمت کالا و خدمات اثرگذار است. مثلا رفتارهای مجلس یازدهم در بازار نقش تایین کننده دارد زیرا احساس می‌شود که در سال فرارو و تا وقتی که رئیس جمهور جدید آید، اتفاقاتی در ایران خواهد افتاد. این اتفاقات مثلا در حوزه مسکن است و تبعا سرمایه گذاران این حوزه نگران می‌شوند و پول خود را به بخش دیگری منتقل می‌کنند. اگر عایدی بر سرمایه تعریف شود یک سری اتفاق دیگر می‌افتد و یا پمپاژ نقدینگی تحت عنوان کالاهای اساسی و تسهیلات و ... هر کدام اثراتی دارد. مجموعا می‌توان جمع بندی کرد که ارز هم مثل بسیاری از کالا و خدمات در ایران ریشه‌های متعددی دارد. این ریشه‌ها گاهی اقتصادی و بیشتر اجتماعی، سیاسی ، مدیریتی و روانی است».


این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «با توجه به شرایط فعلی این نوسان همچنان ادامه خواهد داشت. هر آرام مثبتی می‌تواند به قیمت ثبات داده یا موجب کاهش قیمت شود. همچنین هر علامت منفی می‌تواند در افزایش قیمت تاثیر داشته باشد».


وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما از سقف قیمت در روزهای اخیر چقدر است، گفت: « در هر صورت تقاضا با دو رویکرد تقاضا برای واردات کالا و تقاضا برای حفظ سرمایه و نقدینگی اشخاص در قیمت اثرگذار است. بنابراین اولا باید دید که تقاضا - تقاضای کالای وارداتی، تقاضای خرید ارز با هدف سرمایه گذاری - چطور مدیریت می‌شود. نکته دوم هم این است که بانک مرکزی درباره ارز صادراتی چه تصمیماتی می‌گیرد. اگر فرض کنیم که در مورد ارز صادراتی تغییراتی ایجاد شود و سرعت برگشت منابع به مجموعه بانک مرکزی افزایش یابد، قیمت‌ها در حد یکی دو هزار تومان کاهش می‌یابد. اما اگر ارز صادراتی دیر آید و تقاضای وارداتی – ولو اینکه قاچاق باشد- مدیریت نشود با افزایش قیمت مواجه هستیم. بنابراین با این دو نگرش می‌توان گفت که تا پایان سال با تلاطم قیمت ارز رو به رو هستیم. بستگی به مدیریت بانک مرکزی و مجموعه نظام در حوزه واردات، کالاهای سرمایه و ارز وارداتی – ارز صادراتی و ارز با منشا خارجی – دارد».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر