کد خبر: 88088
A

ارز گم‌شده صادراتی کجاست؟/ یحیی آل‌اسحاق: دولت اعلام کند این این ۲۱میلیارد دلار در اختیار چه بخش‌هایی است؟

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: برخی از پول‌های حاصل از صادرات غیرنفتی نیز به کشور بازگردانده نشده است و در مورد علت آن مسائل مختلفی مطرح است.

ارز گم‌شده صادراتی کجاست؟/ یحیی آل‌اسحاق: دولت اعلام کند این  این ۲۱میلیارد دلار در اختیار چه بخش‌هایی است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی گفت: بخش عمده ارز حاصل از صادرات غیرنفتی که به کشور بازگردانده نشده، متعلق به بخش‌های دولتی است.


یحیی آل‌اسحاق با بیان اینکه ارز نیز مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است و باید ببینیم که شاخصه‌های عرضه و تقاضا در این حوزه چگونه است، گفت: در حال حاضر ورود ارز به کشور کم شده چرا که میزان صادرات نفتی ایران به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است.

 

این فعال اقتصادی ادامه داد: سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور رشد خوبی داشت ولی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این رقم حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه برخی از پولهای حاصل از صادرات غیرنفتی نیز به کشور بازگردانده نشده است و در مورد علت آن مسائل مختلفی مطرح است، تصریح کرد: از ۲۷ میلیارد دلاری که بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرده حدود ۶ میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی است و ۲۱ میلیارد دلار آن مربوط به بخش دولتی است و بانک مرکزی در این حوزه هنوز اعلام نکرده که این ۲۱میلیارد دلار در اختیار چه بخش‌هایی است.

 

وی با بیان اینکه در واقع عمده عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی مربوط به واحدهای دولتی ازجمله پتروشیمی‌ها است و شاید حدود ۶ میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی است، اظهار کرد: سیاست‌های پولی، بانکی و بازرگانی کشور نیز بر وضعیت اقتصادی کشور موثر و تاثیرگذار هستند.

 

این فعال اقتصادی همچنین از عدم ثبات قوانین در حوزه صادرات و واردات کشور گله کرد و گفت: این عدم ثبات در قوانین اثرات خود را در بازار گذاشته است.

 

منبع: تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر