کد خبر: 89194
A

نرسی ‌قربان، فعال حوزه نفت: فروش نفت به مردم مصداق کاچی بهتر از هیچی است / تا مشکل مراودات بانکی‌حل نشود،‌ گره‌ اقتصاد باز نخواهد شد

نرسی ‌قربان گفت: ممکن است دولت برنامه‌های زیادی را برای گشایش اقتصادی به مرحله اجرایی درآورد، اما باید بدانیم تا مشکل مراودات بانکی‌مان حل نشود، گره‌ اقتصاد باز نخواهد شد.

نرسی ‌قربان، فعال حوزه نفت: فروش نفت به مردم مصداق کاچی بهتر از هیچی است / تا مشکل مراودات بانکی‌حل نشود،‌ گره‌ اقتصاد باز نخواهد شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «فروش نفت به مردم» برنامه‌ای است که دولت در راستای تحقق گشایش اقتصادی به آن فکر می‌کند و قرار است به زودی اجرایی شود. به همین دلیل این روزها برای مردم سوال پیش آمده که فروش نفت به مردم با چه مکانیسمی امکان‌پذیر است و چه تاثیری بر فضای اقتصادی خواهد گذاشت؟

 

نرسی ‌قربان، فعال حوزه نفت، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این ‌باره اظهار داشت: تصمیم دولت مبنی بر فروش نفت به مردم‌ فی‌نفسه اتفاقی خوب اما نه چندان موثر است؛ یعنی فروش ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار بشکه به مردم در روز با ۲ میلیون بشکه‌ای که پیش از این صادر می‌کردیم اصلاً قابل مقایسه نیست. چون فروش ۲ میلیونی در بازار جهانی به همان مقدار دلار به خزانه تزریق می‌کرد و در فروش به مردم دلار یا ریالی که در داخل کشور موجود است به دارایی‌های دولت اضافه می‌شود.

 

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: البته فروش نفت به مردم کاری است که در نیویورک، لندن، چین و سنگارپور هم اتفاق می‌افتد، اما نباید فکر کنیم جوابگوی نیازهای ما خواهد شد. در واقع ایران برای به سامان رسیدن راهی غیر از تعامل با جامعه جهانی ندارد.

 

او تصریح کرد: البته لازم می‌دانم در شرایطی که کشور تحریم است و تلاش‌ها و رایزنی‌های ضدایرانی ایالات متحده برای اعمال محدویتِ ایران با پاسخ خیلی از کشورها روبه‌رو می‌شود،‌ می‌توان گفت فروش نفت به مردم مصداق کاچی بهتر از هیچی است. البته به این شرط که ساز و کارش به دقت مشخص شود؛ مثلاً اگر کسی صد بشکه نفت خرید، باید بداند این بشکه‌ها کجا هستند و کنترل‌شان در اختیار دولت است یا نهاد دیگری، چون دولت هر زمان می‌تواند قیمت نفت را دلخواهانه بالا و پایین ببرد.

 

نرسی قربان در پایان گفت: ممکن است دولت بعد از این کار، برنامه‌های دیگری را هم برای گشایش اقتصادی به مرحله اجرایی درآورد، اما باید بدانیم تا مشکل مراودات بانکی‌مان حل نشود‌ گره‌ اقتصاد باز نخواهد شد.

منبع: اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر