کد خبر: 90357
A

ایرج ندیمی: بورس آن اتفاق انفجاری که ممکن بود را پشت سر گذاشت/ بازار سرمایه تا پایان سال متعادل خواهد بود/ بازار کم کم به سمت تعادل و منطقی تر خواهد رفت

قرمز شدن تابلو در هفته اخیر حسابی خون به دل معامله‌گران و سهامداران کرد خاصه تازه‌واردهایی که گمان کرده بودند قرار است حالا حالا شاهد افزایش چشم گیر سرمایه‌ خود باشند. از همین رو شاهد خروج‌ها بسیار و در عین حال حمایت سنگین حقوقی‌ها بودیم و همین شد که وضعیت در آخرین روز هفته نسبتا بهتر شد. به گفته تحلیل‌گران اقتصادی باید به آینده بازار خوشبین بود و انتظار داشت که از این پس رویه‌ای منطقی طی شود.

ایرج ندیمی: بورس آن اتفاق انفجاری که ممکن بود را پشت سر گذاشت/ بازار سرمایه تا پایان سال متعادل خواهد بود/ بازار کم کم به سمت تعادل و منطقی تر خواهد رفت

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «همان طور که عمده اقتصادانان هشدار داده بودند، حضور و هجوم چند ده میلیونی به بورس و انتخاب‌هایی از سر هیجان موجب ایجاد حباب‌هایی شد. معنای حرفم این است که اولا بخش عمده‌ای از مراجعان جدید بازار کسانی بودند که به سود آنی فکر می‌کردند و این سبب می‌شد که از نظر دوام و ماندگاری با مشکل مواجه شوند. در صورتی که عمدتا بورس در دنیا دیربازده است و کسانی که فکر می‌کنند در همان روزهای اول باید با درصدهای بالایی سود داشته باشند، بازار سرمایه را نمی‌شناسند.»


وی افزود: «از این رو با حذف چند ده میلیونی مازاد بر گذشته در پرتو موضوعاتی مثل سهام عدالت یا راکد شدن برخی بازارهای دیگر که احتمال مواجه شدن با حباب‌ها را تقویت می‌کرد، موجبات نارضایتی گروهی فراهم شد». ندیمی در پیش‌بینی آینده بازار گفت: «با خروج کسانی که حتی سهام خوب را هم می‌فروختند و ناامید شده بودند، در میان مدت بازار خواهد برگشت و با بازار آرام تری مواجه خواهیم بود.»

وی همچنین به اشکالات بازار سرمایه در ایران اشاره کرد و گفت: « اولا تعداد کارگزاری‌ها خیلی کم است. ثانیا بازار سهام بین چهار، پنج تا از این کارگزاری‌ها تقسیم شده است. ثالثا بخش عمده‌ای از خریداران از طریق سفارش‌های فردی وارد می‌شوند نه اطلاع از مجامع و واقعیت‌های شرکت‌ها». این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: «تا وقتی تعداد کارگزاران محدود باشد و آن‌ها انحصار خواسته و ناخواسته‌‌ای را برای خود ایجاد کرده باشند، مشکلاتی خواهیم داشت لذا اولا باید تعداد کارگزاری‌ها را زیاد کرد. ثانیا باید آموزش‌های بورس را خانگی کرد یعنی با توجه به امکانات و فناوری باید مردم را ازواقعیات شرکت‌ها مطلع کرد. ثالثا باید با کاهش سود کارگزاران مراجعه به کارگزار را الزامی کرد زیرا با شرایط فعلی که انحصار است اولا مراجعه صورت نمی‌پذیرد و ثانیا هزینه برای فرد قابل اعتنا است. اگر این هزینه کمتر و مراجعه به کارگزار بیشتر شود، این مشکلات کمتر خواهد شد».


ندیمی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه در هفته پیش‌رو متعادل‌تر و منطقی‌تر خواهد بود؟ گفت: «بازار کم کم به سمت تعادل و منطقی تر خواهد رفت اما سودهای کلان هم دیگر وجود نخواهد داشت. به عبارتی بازار در عین حال که سود خواهد داشت، منطقی‌تر خواهد بود. ضمن اینکه افرادی که مانده‌اند یا می‌خواهند بماند واقعیت بازار را شناخته می‌داند که بود همیشه سود پنجاه درصدی به همراه ندارد و ممکن است مشکلاتی داشته باشد. به هرحال اگر این اتفاق بیفتد و با توجه به اینکه دولت هم که سهام‌های خود را عرضه می‌کند قطعا تا پایان سال شاهد بازار متعادل‌تری خواهیم بود».


وی همچین در پاسخ به اینکه آیا آنچه در هفته گذشته رخ داد همان ریزش بزرگی بود که برخی هشدار می‌دادند یا باید منتظراصلاح بزرگتری باشیم؟ گفت: « شاهد بودیم که در خریدها اتفاقات عجیبی افتاد. مثلا شرکتی که ارزش یک میلیاردی در سال ندارد، چند ده میلیاردی افزایش قیمت یافت یعنی تا ده، بیست سال با همین ارزش می‌ماند. یا اینکه تاثیر ارز و ریال در دارایی شرکت‌ها تقریبا انجام شد و دیگر نمی‌شود. بنابراین حتما بورس در ارتباط با قیمت گذاری‌ها و خرید‌ها آن اتفاق انفجاری که ممکن بود رخ دهد، را پشت سر گذاشت».

ندیمی در پایان خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد که با توجه به آگاهی‌های عملی که به مردم داده شد و اینکه بخشی از خریداران دیگر مراجعه برای خریدهای سنگین ندارند عملا شاهد حباب‌های کوچک‌تری خواهیم بود».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر