کد خبر: 90829
A
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم:

طرح مالیات بر خانه‌های خالی سه‌شنبه وارد صحن مجلس می‌شود/ از همان ابتدا مشخص بود که طرح توزیع قیر رایگان توسط شورای نگهبان رد می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: همه تلاش بر این است که مالیات بر عایدی سرمایه قبل از تقدیم بودجه سال 1400 توسط دولت به مجلس، تصویب کنیم.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی سه‌شنبه وارد صحن مجلس می‌شود/ از همان ابتدا مشخص بود که طرح توزیع قیر رایگان توسط شورای نگهبان رد می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ «محمد صفایی دلوئی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در رابطه با سرانجام طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این طرح حدود سه هفته پیش مصوب شد و به شورای نگهبان رفت که این شورا اشکالاتی به آن وارد کرد، بنابراین دوشنبه اشکالات را برطرف می‌کنیم و روز سه‌شنبه وارد صحن می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه مجلس تا چه اندازه اهتمام به اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه های خالی دارد، افزود: اصرار داریم که این طرح حتما اجرا شود چرا که در کشور حداقل دو  نیم میلیون خانه خالی وجود دارد و اگر این طرح، تبدیل به قانون شود گشایش خوبی در بحث مسکن و به نفع طبقات متوسط و پایین، شکل خواهد گرفت.

صفایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رد شدن طرح توزیع قیر رایگان توسط شورای نگهبان مجلس این طرح را از دستور کار خارج کرده است و یا آن را اصلاح خواهد کرد؟ تصریح کرد: در مورد طرح توزیع قیر رایگان شنیدیم به دلیل اشکالاتی که این طرح داشت توسط شورای نگهبان رد می‌شود، البته بنده از افرادی که بودم که اشکالات این طرح را یادآوری کردم اما به همان ترتیب، رأی آورد. لذا از همان ابتدا مشخص بود که طرح توزیع قیر رایگان به علت اشکالاتی که دارد توسط شورای نگهبان رد می‌‎شود.

صفایی در واکنش به اینکه شورای نگهبان نظر خود را در خصوص طرح توزیع قیر رایگان را به مجلس ابلاغ کرده است؟ ادامه داد: تا جایی که مطلع هستم، ابلاغ نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس طرح جدیدی برای وضعیت اقتصادی کشور در نظر دارد؟ خاطرنشان کرد: مجلس دولت نیست که بتواند به فوریت تصمیمی بگیرد که تاثیر مستقیم آن طی بازه زمانی کوتاهی، مشخص شود، مجلس قانون‌گذاری می‌کند برای نمونه طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستورکار کمیسیون اقتصادی قرار دارد. ایران جزو معدود کشورهایی است که مالیات بر عایدی سرمایه در آن، بسیار پایین است و برعکس مالیات بر تولید بسیار بالا است، لذا یکی از مباحث اصلی که در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد بحث اصلاح مالیات بر عایدی سرمایه است.

صفایی در خصوص ضرورت پرداختن به طرح مالیات بر عایدی سرمایه خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در ایران به مواردی از قبیل زمین، مسکن، طلا، ارز، خودرو و غیره مالیات تعلق نمی‌گیرد، در این حوزه‌ها مواردی نظیر دلال‌بازی و واسطه‌گری رونق گرفته است، لذا این طرح به کاهش نابرابری کمک خواهد کرد اما اجرایی شدن این طرح، زمان‌بر است چرا که این موارد بحث‌هایی نیستند که بسیار سریع تصویب شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: همه تلاش ما بر این است که مالیات بر عایدی سرمایه قبل از تقدیم بودجه سال 1400 توسط دولت به مجلس، تصویب کنیم.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر