کد خبر: 91665
A

چرا بورس به حسن روحانی بی‌اعتماد شد؟

به نظر می‌رسد سهامداران بازار سرمایه اعتمادشان را به رییس‌جمهوری مدتهاست از دست داده‌اند. بورس ایران که در ۳۰ اردیبهشت به انتخاب دوباره حسن روحانی واکنش مثبت نشان داده و با رشد ۷۳۳ واحدی به رقم ۸۱ هزار و ۷۷ واحد رسیده بود، در ادامه فعالیت کابینه دوازدهم به نظر می‌رسد به تدریج به روحانی بی‌اعتماد شده است.

چرا بورس به حسن روحانی بی‌اعتماد شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ به نظر می‌رسد سهامداران بازار سرمایه اعتمادشان را به رییس‌جمهوری مدتهاست از دست داده‌اند. بورس ایران که در ۳۰ اردیبهشت به انتخاب دوباره حسن روحانی واکنش مثبت نشان داده و با رشد ۷۳۳ واحدی به رقم ۸۱ هزار و ۷۷ واحد رسیده بود، در ادامه فعالیت کابینه دوازدهم به نظر می‌رسد به تدریج به روحانی بی‌اعتماد شده است.

نخستین سال فعالیت کابینه دوازدهم که بورس همچنان در انزوا به سر می‌برد، بازار سرمایه چندان محور سخنرانی‌های حسن روحانی نبود. در سال 97 و با خروج امریکا از برجام که شوک‌های سنگین قیمت به بازار وارد شد و نگرانی‌ها برای حرکت نقدینگی به بازار سکه و دلار بالا گرفت، بورس تا حدی به ادبیات سیاستمداران راه پیدا کرد اما بازار سرمایه در این سال به روحانی تردید نشان داد.

به گونه‌ای که در 14 آبان سال 97 زمانی که روحانی اعلام کرد که «بازار سرمایه می‌تواند نقش بسیار خوبی در تحریم ایفا کند.»، شاخص کل بورس تقریبا واکنش خاصی به اظهارات روحانی نشان نداد و فقط با نیم درصد رشد به سطح 185 هزار و 100 واحدی رسید.

در سال 97 کابینه دوازدهم برای کسانی که به حراج سکه دولتی اعتماد کرده بودند مالیات در نظر گرفت و به وعده‌هایش درباره سپرده‌گذاران ارزی عمل نکرد. مجموع این اتفاقات موجب شد که اظهارات بورسی شخص اول دولت در سال 98 مورد اعتماد واقع نشود. سالی که اوج اقبال بازار سرمایه به شمار می‌آمد.

آغاز بی‌اعتمادی به روحانی در سال اقبال بورس

در روز 22 مهر ماه سال گذشته که روحانی بورس را بازار «پرنشاط » خطاب کرده بود، بلافاصله پس از آن ریزش 11 هزار واحدی شاخص کل اتفاق افتاد و تا سطح 308 هزار و 978 واحدی پایین آمد. این ریزش بازار که بسیار خبرساز شد، تا آن زمان جزو یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های بازار سرمایه در سال‌های گذشته بود.

در سال 99 هم سهامداران بی‌اعتمادی‌شان را به حسن روحانی بارها و بارها نشان دادند. در 19 اردیبهشت امسال که روحانی گفته بود «فضای بورس را برای حضور مردم آماده کردیم.» شاخص کل 17 هزار واحد ریخت و به یک میلیون و 546 هزار واحد رسید.

در 20 خرداد ماه سال 99 که حسن روحانی در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی، حاضر شده بود بورس را نقطه امید توصیف و اعلام کرد که سازمان بورس از بازار سرمایه مراقبت می‌کند اما شاخص کل بورس در پایان معاملات همان روز با کاهش 794 واحدی به عدد یک میلیون و 118 هزار و 118 واحد رسید.

در تاریخ 22 مرداد ماه که حسن روحانی درباره گشایش اقتصادی وعده داد، سنگین‌ترین ریزش‌های بورس شروع شد. در این زمان که شاخص کل مرز دو میلیون واحد را رد کرده بود، با اُفت ۲۴ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۹۵۷ هزار و ۴۸۰ واحدی شد.

ریزش شاخص کل در روزهای بعدی هم به صورت مقطعی ادامه داشت تا اینکه در دوم شهریور ماه سال 99 که شخص اول دولت وعده تحول بزرگ در بورس را رسانه‌ای کرد شاخص کل بورس دوباره روندی نزولی به خود گرفت و با بیش از ۶۵ هزار واحد کاهش به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگشت.

هفته گذشته هم که روحانی وعده پیروزی بزرگ را در روز شنبه و یکشنبه هفته جاری اعلام کرد، شاخص کل بورس با ریزش بیشتر از 14 هزار واحدی مواجه شد و ریزش شاخص تا اواسط هفته ادامه یافت و شاخص را به ابتدای کانال یک میلیون و 600 هزار واحد عقب راند.

این اتفاقات موجب شده است که بسیاری از سهامداران به شوخی و جدی در فضای مجازی از رییس‌جمهوری خواهش کنند که درباره بازار سرمایه سخنرانی نداشته باشد تا شاید بازار به حالت عادی برگردد و برخی سهامداران بتوانند با کمترین زیان از این بازار خارج شوند.

آنها معتقدند که دولت با تامین کسری بودجه خود از بازار سرمایه، دست از حمایت از بورس کشیده است و در صورت تداوم حضورشان در این بازار با زیان‌های سنگین‌تری مواجه می‌شوند. با این حال همچنان دولتمردان حمایت از بازار سهام را در اظهارات خود دارند و به دنبال آن هستند که اعتماد به سیاستگذاران به فضای بازار سهام برگردد. آیا آنها می‌توانند سرمایه خدشه‌دار شده اعتماد را احیا کنند؟

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر