کد خبر: 91838
A

چرا هیچ کس بوئینگ‌های مهرآباد را نمی خرد؟

دوشنبه شب فرودگاه مهرآباد سه مهمان ناخوانده داشت. سه فروند بوئینگ ۷۳۷ که:‌ «یک واسطه گران‌فروش» آن‌ها را به قصد فروش به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی وارد کشور کرده است. در مورد اینکه این هواپیماها از کجا و توسط چه کسی وارد کشور شده سازمان هواپیمایی کشوری حاضر به ارائه اطلاعات نیست و ایرلاین‌ها هم از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

چرا هیچ کس بوئینگ‌های مهرآباد را نمی خرد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دوشنبه شب فرودگاه مهرآباد سه مهمان ناخوانده داشت. سه فروند بوئینگ ۷۳۷ که:‌ «یک واسطه گران‌فروش» آن‌ها را به قصد فروش به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی وارد کشور کرده است. در مورد اینکه این هواپیماها از کجا و توسط چه کسی وارد کشور شده سازمان هواپیمایی کشوری حاضر به ارائه اطلاعات نیست و ایرلاین‌ها هم از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

اطلاعات روی سایت فلایت‌رادار اما نشان می‌دهد این بوئینگ‌ها از کابل وارد تهران شده‌اند و زیر پرچم مجمع‌الجزایر برمودا هم ثبت شده‌اند. هرچند که یکی از سایت‌ها از قول یکی از مسئولان ایران‌ایر نوشته اگر این هواپیماها تحویل این ایرلاین شود استقبال می‌کنند اما گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد هیچ ایرلاینی حاضر به خرید این هواپیماها نشده؛

به این علت که این هواپیماها ساخته سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۲ میلادی هستند و حتی در مقیاس ناوگان هواپیمایی ما هم فرسوده محسوب می‌شوند. میانگین سن ناوگان هواپیمایی ایران ۲۳‌سال است و سه فروند هواپیما با سن ۲۷‌و ۲۸‌سال چندان تحفه چشمگیری برای ایرلاین‌های ایرانی محسوب نمی‌شوند. به خصوص که همین دیروز تصاویر و گزارش‌هایی منتشر شد از اورهال و تعمیرات اساسی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر در فرودگاه مهرآباد توسط متخصصان ایرانی که بعد از دو ماه آماده پرواز شده است.

این بوئینگ اورهال شده ۵۰ ساله است اما در سال ۲۰۰۸ وارد ناوگان هوایی ایران شد. در مورد اینکه برای سه فروند هواپیمای بدون مشتری چه قیمتی گذاشته شده اطلاعاتی نداریم اما مشخصات آن‌ها منتشر شده. این بوئینگ‌های ۷۳۷ سری ۵۰۰ هستند که از خانواده کلاسیک‌های این هواپیمای آمریکایی محسوب می‌شود.

اما به دلیل مصرف سوخت کم و توانایی فرود روی باندهای کوتاه در دوره‌ای مورد توجه بودند. این هواپیماها هرچند ظرفیت بالایی برای حمل مسافر ندارند اما برای پرواز‌های با برد کوتاه و متوسط کاربرد دارند. این سری بوئینگ به خصوص مورد علاقه‌ ایرلاین‌های روسی از جمله Aeroflot و Smartavia است.

قیمت این هواپیما وابسته به پارامترهای متعددی است اما یک وب‌سایت خارجی قیمت آن‌ها را تا ۳٫۵ میلیون دلار تخمین زده است که با دلار ۲۷ هزار تومانی بیش از ۹۴ میلیارد تومان آب می‌خورد.

هرچند که نمونه مشابهی از این هواپیما به سال ساخت ۱۹۹۲ در فرودگاه فلوریدا به قیمت ۱٫۸ تا ۲٫۵ میلیون دلار آگهی شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر