کد خبر: 92085
A

مهدی پازوکی: کج‌فهم‌ها نمی‌گذارند اقتصاد ایران رشد کند/ فعالان اقتصادی ایران رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در کشورهای دیگر سرمایه دارند

مهدی پازوکی گفت: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران داخلی را به اقتصاد جاری کشور تزریق کنیم، قطعاً اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد و حتی با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی کشور‌ می‌توانیم صادرات کشاورزی، مواد معدنی و فراورده‌های نفتی را در خاورمیانه از آنِ خود کنیم. اما کج‌فهم‌ها نمی‌گذارند اقتصاد ایران رشد کند.

مهدی پازوکی: کج‌فهم‌ها نمی‌گذارند اقتصاد ایران رشد کند/ فعالان اقتصادی ایران رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در کشورهای دیگر سرمایه دارند

به گزارش دیده بان ایران؛ گره اقتصاد ایران هرچه می‌گذرد کورتر می‌شود و در نتیجه گرانی، بیکاری و گرفتاری اقتصادی مردم را در تنگناهای نگران‌کننده‌ای قرار داده است. از همین رو ۲ سوال مهم پیش می‌آید: اساساً چرا در کشوری که پتانسیل‌ بالایی دارد‌ اقتصاد همیشه دچار حالتی شلخته و به‌هم‌ریخته است و همچنین رعایت کدام بایدها و نبایدهای اقتصادی می‌تواند وضعیت را تا حدودی ترمیم کند؟

 

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصاد، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: وقتی رشد اقتصادی رو به پایین و رشد جمعیت رو به بالا می‌رود، قطعاً به لحاظ علمی توان اقتصادی ضعیف می‌شود و تولید ناخالص ملی کشور کاهش پیدا می‌کند. یکی از تبعات‌ این اتفاق کاهش درآمد سالانه و در نتیجه گسترش فقر خواهد بود.

 

وی درباره گره‌هایی که اقتصاد ایران را با بحران مواجه کرده، گفت: تحریم‌های ظالمانه و البته شیوع ویروس کرونا موجب شده وضعیت رشد اقتصاد نه تنها در ایران بلکه در کل جهان حالت منفی پیدا کند به طوری که حتی اقتصادهای توسعه‌یافته‌‌ای که تحریم هم نیستند موانع زیادی پیش روی خود می‌بینند.

 

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به خبر رسیدن خط فقر به ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد: وقتی ارزش پول ملی پایین می‌آید مبادلات اقلام مورد نیاز در بازارهای جهانی با نرخ‌های بالاتری انجام می‌شود و طبعاً قدرت خرید هم پایین می‌رود. البته باید به این نکته توجه کرد وقتی گفته می‌شود خط فقر زیر ۱۰ میلیون تومان است، یک معلم اگر چهار میلیون درآمد داشته و قیمت خانه‌ای که مالکش است متری پنج میلیون باشد، در واقع قدرت خرید او ۹ میلیون است. با این توضیح که آمار مالکان شهرهای ایران حدود ۶۵ درصد و در روستاها بالای ۹۰ درصد است.

 

او تصریح کرد: در شرایطی که همیشه تحت تحریم هستیم، باید بدانیم اقتصاد ایران ۲ پتانسیل بسیار عالی دارد که تصمیم‌گیران و گردانندگان امور تا به امروز از آنها استفاده‌ بهینه‌ای نکرده‌اند. این ۲ پتانسیل عبارت است از: انرژی ارزان و نیروی کار انسانی تحصیل‌کرده و ارزان. همین ۲ عامل می‌تواند در ترمیم وضعیت تاثیرگذار باشد. مشکل این است که قدرت در اختیار گروه‌ها و دسته‌هایی قرار دارد که اکثرشان نسبت به منافع ملی و مصلحت عمومی بی‌تفاوت‌اند. این گروه‌ها دچار جهالت و ناآگاهی هستند؛ یعنی فکر می‌کنند با ورود سرمایه‌گذاران خارجی فساد و فحشا در کشور رواج پیدا می‌کند و همه چیز به هم می‌ریزد.

 

پازوکی ادامه داد: در واقع این تفکر ناآگاه که بنده به آن جهالت اقتصادی می‌گویم، از ورود شرکت‌های خارجی در ایران ممانعت به عمل می‌آورد. با نگاهی به اقتصاد جاری در کشور ترکیه درمی‌یابیم که هزاران سرمایه‌گذار خارجی در این کشور سرمایه‌گذاری‌ای جدی کرده‌اند، اما در ایران از حضور خارجی‌ها جلوگیری می‌کنند. البته با سرمایه‌دارهای داخلی هم برخوردهایی بازدارنده می‌شود و آنها را به سمت ورود به بازارهای تجاری و ‌اقتصادی کشورهای دیگر هدایت می‌کنند. همین الان فعالان اقتصادی ایران رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در کشورهای دیگر سرمایه دارند که فقط ۱۰ درصد از این مبلغ می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات جاری در داخل کشور را رفع و رجوع کند.

 

او توضیح داد: این در حالی است که اگر بتوانیم همین سرمایه‌گذاران داخلی را به اقتصاد جاری کشور تزریق کنیم، قطعاً اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد و حتی با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی کشور‌ می‌توانیم صادرات کشاورزی، مواد معدنی و فراورده‌های نفتی را در خاورمیانه از آنِ خود کنیم. اما کج‌فهم‌ها نمی‌گذارند اقتصاد ایران رشد کند. به عنوان مثال خیلی از افغان‌ها تمایل دارند در ایران فعالیت کنند،‌ اما ما حتی به آنها اجازه باز کردن حساب هم نمی‌دهیم تا به جای ایران، پول‌هایشان را وارد بازار ترکیه کنند.

 

این کارشناس اقتصاد اضافه کرد: متاسفانه تفکری که می‌پندارد همهِ دنیا می‌خواهند ما را نابود کنند موجب شده تا اقتصاد ایران در بخش‌های مختلف سهمی بسیار کمرنگ در اقتصاد جهانی داشته باشد. این در حالی است که خانم مرکل که یکی از بهترین رهبران جهان است‌ تمام کارخانجات آلمان شرقی را فقط با یک یورو به سرمایه‌گذاران آلمان غربی واگذار کرد و به همین دلیل آلمان در سرمایه‌گذاری موفق شد و الان بین شهروندان آلمان غربی و شرقی هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود.

 

مهدی پازوکی در پایان گفت: وقتی خط تولید پارس ‌الکتریک در ایران تلویزیون رنگی تولید می‌کرد،‌ در کره‌جنوبی حتی تلویزیون سیاه و سفید هم نداشتند. اما امروز سامسونگ  و ال‌جی بازار جهانی تلویزیون را در اختیار خود دارند که این نشان‌دهنده فضای سالم و منطق‌مدارانه فضای تولید و اقتصاد این کشور است. در پایان تاکید می‌کنم،‌ رونق اقتصادی بدون تعامل با دنیا محال است.

 

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر