کد خبر: 93128
A

تاریخچه تولید پروفیل، مزایا و معایب و روش ساخت آن

در این مقاله علاوه بر توضیح درباره تاریخچه پروفیل، به معرفی یک شرکت معتبر در زمینه خرید انواع قوطی پروفیل که سابقه ای چندین ساله در بازار آهن آلات ایران دارد می پردازیم.

تاریخچه تولید پروفیل، مزایا و معایب و روش ساخت آن

به گزارش سایت دیده بان ایران در این مقاله علاوه بر توضیح درباره تاریخچه پروفیل، به معرفی یک شرکت معتبر در زمینه خرید انواع قوطی پروفیل که سابقه ای چندین ساله در بازار آهن آلات ایران دارد می پردازیم.

تاریخچه پروفیل

تاریخ صنایع همواره نشان داده که از سال های دور مقاطع تو خالی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، در صنایع مختلف قابل استفاده هستند.

در سال 1890 پلی در اسکاتلند با طول در حدود 521 متر ساخته شد. با توجه به اینکه در آن دوران برای ساخت مقاطع HSS روش تولیدی در دسترس نبود، این پل با به کار گرفتن ورق های رولی به هم پرچ شده بودند، ساخته شد.

پس از آن در همان قرن، اولین تولید کارخانه‌ای مقاطع توخالی که به صورت دایره ای بود توسط برادران مانسمن پیشرفت داده شد که رول های ورق را به صورت اوریب سوراخ کرده و امکان ساخت مقاطع را ممکن ساخت. این پروسه به مرور توسط پیگر پیشرفت داده شد و چند سال بعد، ساخت مقاطع تو خالی با ضخامت کمتر و بدون درز جوش انجام گرفت.

پس از جنگ جهانی دوم و بعد از پیشرفتی که در جوش یکپارچه مقاطع صورت گرفت، صنعت جوشکاری رشد چشمگیری کرد. به راحتی ورق تولیدی این مقاطع به راحتی به یکدیگر جوش خورد و بدون درز جوش به هم جوش خورد تا در نهایت مقطعی تو خالی ساخته شد.

سرانجام برش مورد نیاز مقاطع تو خالی دایره ای و مستطیلی به شکل قابل ملاحضه ای توسعه توسط دستگاهی که مولر اختراع کرد، توسعه یافت.

از نظر لغوی می توان گفت که پروفیل به معنای مقاطع ثابت و طول زیاد است که در ساختمان سازی و ماشین سازی به کار گرفته می شود. در این مطلب قصد داریم که شما همراهان گرامی را با کاربردهای پروفیل و روش تولید آن آشنا سازیم.

کاربرد پروفیل

 

امروزه در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان سازی و ماشین سازی از پروفیل استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که بیشترین کاربرد این محصول در ساخت در و پنجره های آهنی است.

پروفیل ها در شکل های مختلفی وجود دارند. به طور رایج پروفیل ها به دو صورت مربعی و مستطیلی ساخته می شوند. مقاطع کوچک این محصول برای نرده های فلزی استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که پروفیل برای در و پنجره ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه، راه پله ها، پیاده روها و خیابان ها استفاده می شود.

مقاطع بزرگتر این محصول با نام ستونی معروف هستند. این مقاطع در ساخت ستون و اسکلت فلزی کابرد دارد.

کابردهای عمده پروفیل

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، پروفیل کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد. از جمله کاربردهای پروفیل را می توان در صنعت خودروسازی، در ساخت پایه میز و صندلی دانست. نوع زد این پروفیل جهت پوشش سقف سوله ها استفاده می شود. در مورد درهای بزرگ آهنی نیز می توان از پروفیل نبشی استفاده کرد. علاوه بر این، ساخت کرکره های مغازه ها نیز با استفاده از پروفیل ناودانی می باشد.

روش های تولید پروفیل

پروفیل به روش های مختلفی تولید می شود که هر یک از این روش ها معایب و محاسن مختص خود را دارند. در اینجا به دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای تولید آن اشاره خواهیم کرد.

  • روش تولید مستقیم

در این روش تولید به وسیله عبور از بین قالب های بالا و پایین و در کنار هرزگردها که طراح با انجام محاسبات از نظر میزان نیرو و زوایای شکل مورد نظر که با توزیع در هر دروازه طراحی گردیده، به تدریج شکل گرفته و پس از جوش خوردن دو لبه ورق توسط جوش های فرکانسی نهایتا در قسمت سایزینگ شکل کامل می گیرد.

پروفیلی که به این روش تولید می شود، در اثر اعمال نیرو از طرف قالب ها و حرارت جوش،  کاملا مستقیم نبوده و توسط پیچش گیر با اعمال نیروی دوباره، خمش، پیچش و کمانش آن اصلاح می گردد. پروفیل در حال تولید به وسیله اره اتوماتیک در فواصل 66 متری بریده و به تعداد معین  بسته بندی و پس از نصب کارت مشخصات و تایید کنترل کیفی به انبار محصولات منتقل می گردد.

خصوصیات مثبت و منفی این روش

 

پروفیلی که به این روش تولید می شود از کیفیت مناسبی برخوردار است. علاوه بر این، از زاویه های تیز، ابعاد دقیق و خط جوش ثابت در دیواره بالایی می باشد و انحنای سطحی کمی دارد.

به دلیل اینکه در این روش گوشه ها تیز می باشد و اختلاف قطر نقاط مختلف قالب ها و سرعت خطی متفاوت، استهلاک قالب ها بیشتر می باشد.

پروفیل تولید شده به این روش، از نظر ماشین کاری و عملیات حرارتی به دقت بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، فضای هوایی بیشتر بین ایندکتور و پروفیل و فریت سرعت تولید را کاهش می دهد. در نهایت می توان گفت که این روش نسبت به روش غیرمستقیم دارای سرعت کمتر و راندمان پایین تری خواهد بود.

  • روش تولید غیر مستقیدر این روش تولید پروفیل، در ابتدا در دستگاه اصلی نورد طبق مراحل بالا و یکی از سه روش خم کردن، به لوله تبدیل می شود. بعد از جوش دو لبه، در بخش سایزینگ و پیچش گیر به دلیل فشارهای بالایی، پایینی و جانبی، این لوله به اشکال مختلف تبدیل و یا اینکه در قسمت سایزینگ و پیچش گیر لوله کامل تر می شود. در آخر محصول نهایی تولید و بعد از برش بسته بندی می شود.

ویژگی های مثبت و منفی این روش

در این روش با ساخت یک لوله در قسمت فرمینگ و تعویض حداقل چند قالب در قسمت سایزینگ و یا بردن به دستگاه های بدون جوش دیگر می توان چند نوع پروفیل تهیه نمود. علاوه بر این، داشتن تنوع با حداقل ماشین لوله سازی امکان پذیر است. ضمناً چون فاصله هوایی بین ایندکتور و لوله به حداقل ممکن و قطر انتخابی می تواند به بالاترین اندازه ممکن برسد از حداکثر توان دستگاه جوش می توان استفاده کرد و سرعت تولید نسبت به روش مستقیم بیشتر خواهد بود.

قالب ها منحنی شکل و ساخت با دستگاه راحت تر و در عملیات حرارتی احتمال شکستن به دلیل عدم وجود گوشه های تیز بسیار کمتر می باشد ولی از نظر کیفیت، گوشه ها گردتر و اندازۀ اضلاع و خط جوش و انحنای سطحی با دقت پایین تر نسبت به روش مستقیم خواهد بود.

چنانچه تولید لوله صرفاً برای تهیه لوله گاز و یا آب باشد قطر لوله را در قسمت جوش حدود نیم میلی متر بیشتر از قطر نهایی ساخته و این میزان اضافه قطر لوله را با افزایش سرعت خطی به وجود آمده در اثر افزایش قطر قالبها در هر دروازه (۵/۰ تا ۲/۰) میلی متر در سایزینگ تقلیل داده و عملاً لوله را کشیده و گرد می نمایند. این روش برای قوطی، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز کاربرد دارد.

مصرف انواع پروفیل

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، پروفیل ها انواع مختلفی دارند. پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمین های محصور شده و نرده پیاده روها و خیابان ها به کار می روند.

پروفیل های مربع و مستطیل یا به اصطلاح قوطی با مقاطع بزرگ تر که معروف به ستونی می باشند، موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند. این پروفیل ها که در مقاطع مربع ساخته می شوند و ضخامت آن ها از ۵/۱ تا ۸ میلی متر می باشند، می توانند در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمان ها به کار روند. همچنین اگر این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند، می توانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش ها استفاده شوند. از پروفیل های قوطی مربع و مستطیل در صنایع خودروسازی نیز استفاده می شود. از پروفیل های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز استفاده می گردد.

پروفیل هایی که به صورت Z تهیه می شوند اکثراً برای پوشش سقف سوله ها بکار می روند.

پروفیل های نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می شوند. از پروفیل های نبشی می توان در ساختن چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی به کار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی های کوچک در مواردی مثل کرکره های مغازه ها به کار می روند.

خرید پروفیل از شرکت آهن ملل اصفهان

شرکت آهن ملل اصفهان با سابقه ای طولانی در زمینه خرید و فروش آهن آلات و انواع قوطی و پروفیل، از بنگاه های آهن فروشی معتبر در کشور می باشد و بعنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان آهن و فولاد در پروژه های خصوصی و دولتی بحساب می آید.

همانگونه که می دانید اصفهان بعنوان مرکزآهن ایران شناخته می شود. دفتر فروش آهن ملل نیز در این شهر واقع شده و علاوه بر تامین آهن آلات مورد نیاز پروژه های استان اصفهان، به کلیه شهرهای ایران نیز محصولات فولادی را ارسال می کند.

 

پیشنهاد می کنیم قبل از خرید انواع قوطی پروفیل، با کارشناسان فروش مجموعه آهن ملل اصفهان تماس بگیرید و ضمن استعلام قیمت روز پروفیل از مشاوره های تخصصی و رایگان این بنگاه آهن بهره مند شوید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر