کد خبر: 94347
A

سقوط ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس در پایان معاملات امروز/ اسامی نمادهایی که سهام آنها اُفت سنگین داشت+نقشه بازار

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه با کاهش ۲۶ هزار و ۱۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۸۸۲ واحد رسید. ◾️نماد‌های فارس، فولاد، فملی، شپنا، شتران، شبندر و اخابر بیشترین تاثیر را در عقب‌نشینی شاخص کل به نام خود ثبت کردند. ◾️در پایان معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی یکدست قرمزرنگ بودند و عموما بالای پنج درصد ارزش خود را از دست دادند.

سقوط ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس در پایان معاملات امروز/ اسامی نمادهایی که سهام آنها اُفت سنگین داشت+نقشه بازار

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه با کاهش ۲۶ هزار و ۱۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۸۸۲ واحد رسید. امروز شاخص کل ۱.۹۹ درصد و شاخص هم‌وزن ۸۹ صدم درصد کاهش داشتند. نماد‌های فارس، فولاد، فملی، شپنا، شتران، شبندر و اخابر بیشترین تاثیر را در عقب‌نشینی شاخص کل به نام خود ثبت کردند.  

بازگشت رنگ قرمز به تابلو معاملات

به گزارش دیده بان ایران، امروز از مجموع ۳۰۲ نماد بورسی معاملات شده در ساعات اولیه بازار، ۲۶۷ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و تنها ۳۵ نماد با روند مثبت روبرو هستند. از طرف دیگر از مجموع ۲۲۸ نماد فرابورسی، ۱۸۱ نماد با رنگ قرمز به تابلو آمده‌اند و قیمت سهام ۴۷ نماد افزایش پیدا کرده است.

thm_222_788437_741

رنگ قرمز دوباره به تابلو معاملات برگشته است و اغلب نمادها با کاهش قیمت سهام به استقبال مشتریانشان آمده‌اند. در ساعات اولیه معاملات امروز هر چهار نماد اصلی پالایشگاه‌ها یعنی شپنا، شبندر، شتران و شبریز با صف فروش مواجه شده‌اند و به ضرر خریداران واحدهای صندوق پالایش یکم اضافه کرده‌اند.امروز بانک‌ها و موسسات اعتباری در رتبه دوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفته‌اند و در بین آنها ونوین و وپست با افزایش قیمت، وبصادر، دی و وپارس و نمادهای کوچک این گروه ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. صندوق‌های ETF سهامی عموما قرمزرنگ هستند و فلزات اساسی بازار نسبتا متعادلی دارند و عموما با یک درصد تغییر نسبت به روز گذشته مواجه شده‌اند. خودرویی‌ها ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و محصولات شیمیایی نسبتا قرمزرنگ هستند. گروه زراعت در بازار قرمزرنگ امروز بهترین عملکرد را از خود نشان داده و شاهد افزایش بیش از پنج درصدی در نمادهای زبینا و زقیام هستیم.

 

سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش بازار امروز

امروز صف‌های فروش بعد از گذشت چند دقیقه از شروع بازار دوباره به نماد‌ها برگشتند. سنگین‌ترین صف فروش در بازار امروز برای نماد بانک دی تشکیل شده که ارزش آن به حدود ۲۶۶ میلیارد تومان می‌رسد. وملی رتبه دوم سنگین‌ترین صف فروش با ارزش ۲۴۰ میلیارد تومان را به دست آورده است. کسعدی با صف فروش ۱۴۷ میلیارد تومانی در مقام سوم سنگین‌ترین صف فروش قرار گرفته و ثشاهد با صف فروش ۱۴۱ میلیارد تومانی آن را تعقیب می‌کند. از جمله دیگر صف‌های فروش سنگین بازار امروز می‌توان به صف ۱۳۲ میلیاردی حکشتی، صف ۸۰ میلیاردی کفپارس، صف ۶۷ میلیاردی سمگا، صف ۶۲ میلیاردی غنوش و صف ۶۰ میلیاردی ثباغ اشاره کرد.   بررسی‌ها نشان می‌دهد امروز حدود ۳۰۰ نماد صف فروش به مجموع ارزش چهار هزار میلیارد تومان دارند.

در آن سوی بازار برای نماد سدبیر صف خریدی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده است که سنگین‌ترین صف خرید در بازار امروز به حساب می‌آید. نماد عرضه اولیه ولپارس با صف ۵۸ میلیاردی در مقام دوم و بعد از آن دیگر نماد‌های عرضه اولیه یعنی گدنا و رافزا به چشم می‌خورند. لپارس، کدما، فنورد، غدام، کجافظ و لسرما دیگر نماد‌های دارای صف خرید در بازار قرمزرنگ امروز هستند.  

 

اقدام عجیب فرابورس در افزایش دامنه نوسان سه نماد

صبح امروز شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای خبر از آغاز بازارگردانی مبتنی بر حراج در سه نماد محصولات زراعی یعنی زبیان، زقیام و زشگزا داد. امروز این سه نماد با دامنه نوسان دو برابری نسبت به حالت عادی آغاز به کار کردند و هر سه نماد تا پایان ساعات معاملات با رشد ۱۰ درصدی صف خرید شدند. این درحالی است که در هفته‌های اخیر این سه نماد دائم در صف فروش قرار داشتند و با توجه به پیدا نشدن خریدار و حجم معاملات پایین، قیمت پایانی آن‌ها تغییر چندانی نداشت.  

 

شاروم به روند نزولی افتاد

نماد عرضه اولیه شاروم متعلق به پتروشیمی ارومیه که در روز‌های اخیر در فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار داشت، بعد از رسیدن به قله قیمت به صف فروش رفت و امروز پنج درصد ارزش خود را از دست داد. شاروم نسبت به نرخ عرضه اولیه بازدهی ۲۷۹ درصدی را روز گذشته به ثبت رسانده بود.  

امروز هر چه به پایان معاملات نزدیکتر شدیم، به تعداد صف‌های فروش اضافه و نقشه بازار بیشتر قرمز شد. طوری که در پایان معاملات امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی یکدست قرمزرنگ بودند و عموما بالای پنج درصد ارزش خود را از دست دادند. فولاد و فملی از گروه فلزات اساسی کار خود را با صف فروش به پایان بردند و دیگر نماد‌های این گروه هم شرایط مساعدی نداشتند. امروز خساپا در غیاب خودرو نقش رهبری گروه خودرویی‌ها را بر عهده داشت و با کاهش ۱.۶ درصدی قیمت مواجه شد. خگستر پنج درصد و خپارس ۱۰ درصد ارزش سهام خود را از دست داد. قیمت خپارس نسبت به نقطه اوج خود در تابستان حدود ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده است. نماد‌های بانکی به جز ونوین و وپست که صف خرید بودند، همگی با رنگ قرمز روی تابلو ظاهر شدند. محصولات شیمیایی به جز شغدیر و زنجان وضعیت مشابهی داشتند. پالایشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، عرضه برق و گاز، بیمه‌ها، بورس‌ها، انبوه‌سازی‌ها، غذایی‌ها، هولدینگ‌ها و دارویی‌ها دیگر گروه‌های قرمز رنگ بازار امروز بودند. با این وجود گروه زراعت به لطف تغییر دامنه نوسان سه نماد توسط فرابورس سبزترین گروه بازار امروز بود.

 

ارزش معاملات دوباره به حداقل رسید

معامله‌گران بورس امروز حدود پنج میلیارد و ۴۵۶ میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب ۵۸۷ هزار معامله به ارزش چهار هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات دو هزار و ۲۰۳ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات بازار سرمایه به رقمی حدود هفت هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان می‌رسد که نشان از کاهش ارزش معاملات نسبت به روز گذشته دارد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر