کد خبر: 9436
A
سفر رییس جمهوری به قزاقستان:

توسعه روابط با قزاقستان در پرتو سیاست «تعامل سازنده» دولت یازدهم

رویکرد «تعامل سازنده» دولت یازدهم گشایش‌های دیپلماتیک بسیاری را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود آورد و اینک سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به قزاقستان می تواند نویدبخش ارتقای سطح همکاری های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان تهران و آستانه باشد و چشم انداز روشنی را در این زمینه تبیین کند.

توسعه روابط با قزاقستان در پرتو سیاست «تعامل سازنده» دولت یازدهم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، قزاقستان از کشورهای آسیای میانه به شمار می رود که با فروپاشی شوروی، به استقلال دست یافت. پایتخت این کشور در 1998 میلادی از آلماتی به آستانه منتقل شد. 

قزاقستان با دو میلیون و 724 هزار و 900 کیلومتر مربع وسعت، بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی در دنیا محسوب می شود. جمعیت این کشور 16 میلیون و 600 هزار تن است و زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن تِنگه به شمار می رود. 

این کشور با برخورداری از سازگاری قومی با وجود دارا بودن گروه های قومی و نژادی مختلف، منابع طبیعی و معدنی فراوان، ذخایر نفت و گاز قابل توجه، ثبات سیاسی، وسعت سرزمینی، مشارکت و حضور موثر در سازمان‌ها و پیمان‌ های بین ‌المللی نقش مهمی را در معادله های منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند. 

برپایه اشتراک های فرهنگی، تاریخی و دینی، روند روابط و مناسبات سیاسی و اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان از رشد و توسعه چشمگیری برخوردار بوده است. ایران جزو نخستین کشورهایی به شمار می رود که استقلال قزاقستان را در 1370 خورشیدی به رسمیت شناخت. 

اکنون نیز با توجه توافق هسته ای و اهتمام مسوولان عالی رتبه دو کشور انتظار می رود تا مناسبات و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران و آستانه گسترش یابد. تاکنون حدود 130سند همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به امضا رسیده است و برنامه ریزی برای امضای قراردادها و توافقنامه های همکاری های بیشتر ادامه دارد. 

«حسن روحانی» رییس جمهوری در سفری یک روزه به قزاقستان قرار است تا با «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کند. وی علاوه بر نشست هایی که با هیات های عالیرتبه دارد، سندهای همکاری مشترکی را نیز امضا خواهد کرد. گروه اطلاع رسانی ایرنا به این مناسبت به تهیه روزشمار روابط ایران- قزاقستان در دولت یازدهم اقدام کرده است.
- در ادامه این روزشمار را مرور می کنیم: 

** 13 مرداد 1392 
- «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدارهای خود با روسا و مقام های شرکت ‌کننده در مراسم تحلیف، در دیدار با «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان در خصوص راهکارهای گسترش سطح روابط و مناسبات همه جانبه میان دو کشور تبادل نظر کردند. 

**21 شهریور 1392 
- «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران با «نورسلطان نظربایف» همتای قزاق خود در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان دیدار کرد. 

** هفتم آبان 1392 
- «ژاندار بیک ژانزاکف» فرمانده نیروی دریایی قزاقستان پس از دیدار با «امیر دریادار حبیب الله سیاری» همتای ایرانی خود در تهران با اشاره به توانمندی های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواستار استفاده از تجربه های نیروی دریایی ارتش ایران در زمینه ساخت صنایع نظامی از جمله کشتی شد. 

**12 آذر 1393 
- مراسم آغاز بهره برداری از راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان در ایستگاه آک یایلا واقع در خاک ترکمنستان با حضور «حسن روحانی»، «قربانقلی بردی محمداف» و «نورسلطان نظربایف» رییسان جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان و دیگر مقام های عالی این سه کشور و همچنین نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. 
روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان پس از پایان سخنرانی در خصوص اهمیت این طرح در توسعه همکاری کشورهای همسایه، منطقه و بسیاری از کشورهای دیگر با حضور در کنار ریل آهنی در ایستگاه آک یایلا واقع در خاک ترکمنستان به صورت نمادین پیچ ریل را سفت کردند. 

**18 بهمن 1394 
- «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه و «آست ایسکشف» معاون نخست وزیر و وزیر توسعه و سرمایه گذاری قزاقستان در تهران دیدار و مسایل دو جانبه و راه های گسترش مناسبات دو کشور را بررسی کردند. 

** 23 فروردین 1395 
- «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان در صدر هیاتی بلندپایه برای انجام سفر دو روزه وارد تهران شد و 9 سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید. موافقتنامه انتقال محکومان به حبس، موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه همکاری های فناورانه به امضای دو کشور رسید. 

**ششم تیر 1395 
- «اونطلب انالبایف» سرکنسول قزاقستان در گرگان از برپایی سرای تجاری استان های شمالی ایران در کشورش در آینده نزدیک خبر داد. وی در صدر هیات اقتصادی به مازندران سفر کرد، در نشستی در اتاق بازرگانی این استان در ساری هدف از برپایی سرای تجاری را ضرورت گسترش روابط بین استانی به ویژه میان استان های شمالی ایران و استان های جنوبی قزاقستان اعلام کرد. 

**22 تیر 1395 
- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه به منظور شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر عازم آستانه پایتخت قزاقستان شد. در نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر مهم ترین مسایل مرتبط با دریای خزر از جمله مفاد پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی و آماده سازی دستور کار و اسناد مورد نیاز اجلاس آتی سران کشورهای دریای خزر که در قزاقستان برگزار خواهد شد، بررسی می شود. 

**دوم آبان 1395 
- «حسن روحانی» رییس جمهوری قانون موافقتنامه حمل و نقل بین ‌المللی مسافر و کالا از طریق جاده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. این قانون در جلسه علنی 10 شهریورماه 1395 خورشیدی در مجلس شورای اسلامی تصویب و در جلسه 24 شهریور به تأیید شورای نگهبان رسید. هدف این‌ موافقتنامه‌، ساماندهی حمل و نقل بین ‎المللی کالا و مسافر از طریق جاده میان کشور طرف ها و نیز حمل و نقل گذری از طریق قلمرو آنها و حمل و نقل به کشورهای ثالث‌ و بالعکس به وسیله وسایل نقلیه ثبت شده در کشور یکی از طرف ها است. این موافقتنامه در دو نسخه اصلی به زبان های فارسی، قزاقی، انگلیسی و روسی در شهر آستانه در 18 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 9 سپتامبر 2014 میلادی به امضا رسید. 

**15 آذر 1395 
- «محمود ربیعی» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان از سفر سه روزه هیات تجاری استان به ریاست استاندار به کشور قزاقستان خبر داد و گفت: پیگیری تفاهم نامه های امضا شده در حوزه های مختلف اقتصادی از برنامه های این هیات است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر