کد خبر: 9441
A

ترانزیت همه برندهای دخانیات آزاد شد/ افزایش ۳۰۰ درصدی کشف سیگار قاچاق

گمرک جمهوری اسلامی ایران ترانزیت تمامی کالاهای دخانی با برندهای مختلف تجاری را منوط به دریافت مجوز وزارت صنعت آزاد اعلام کرد.

ترانزیت همه برندهای دخانیات آزاد شد/ افزایش ۳۰۰ درصدی کشف سیگار قاچاق

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران ترانزیت تمامی کالاهای دخانی با برندهای مختلف تجاری را منوط به دریافت مجوز وزارت صنعت آزاد اعلام کرد. به گزارش دیده بان ایران، دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران در بخشنامه‌ای به تاریخ ۲۴ آذرماه اعلام کرد که بر اساس نامه مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ترانزیت تمامی کالاهای دخانی با هر نوع علائم تجاری (برند) در صورت صدور مجوز عبور از سوی مرکز برنامه‌ریزی دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت و صرفا ارسال مجوز از طریق پنجره واحد فرامرزی به گمرک بلامانع است. پیش از این ترانزیت برخی برندها ممنوع بوده که با این بخش‌نامه این ممنوعیت برداشته شد. ترانزیت خارجی به این معنی است که کالای خارجی به منظور عبور از خاک ایران از یک نقطه مرزی کشور وارد و از نقطه دیگر خارج شود. کالایی که تحت عنوان ترانزیت از کشور عبور می‌کند، جزو واردات و صادرات قطعی محسوب نمی‌شود و از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض معاف است. اما مشمول پرداخت هزینه‌های گمرکی است، مگر اینکه دولت قرارداد ترانزیتی خاصی با کشوری داشته باشد که در آن صورت بر اساس آن قرارداد عمل می‌شود.

سیگار در صدر کشفیات قاچاق

همزمان با انتشار این خبر سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره کشف کالاهای قاچاق در هشت ماه نخست امسال گفت: شاهد رشد قابل توجه کشفیات در هشت ماه نخست امسال هستیم؛ در حالی که از میان ۲۹ قلم کالای منتخب، کشف ۲۱ قلم نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت و فقط در هشت قلم کالا، کشفیات کاهش یافت. به گزارش ایرنا، قاسم خورشیدی افزود: بر اساس آمار اعلام شده در استان‌های کشور، کشفیات دارو با ۳۹۴ درصد، بیشترین افزایش را داشت و از ۳۶ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۷۹۳ قلم در هشت ماه نخست پارسال، به ۱۸۱ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۴۹ قلم رسید.او ادامه داد: پس از آن، کشفیات سیگار در این مدت دارای بیشترین رشد بود؛ به‌طوری که از ۲۷۵ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۱۵ نخ در هشت ماهه پارسال، به یک میلیارد و ۱۵۴ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۵۴۹ نخ در امسال رسید که این میزان رشد ۷/۳۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. به‌گفته خورشیدی، کشفیات مواد خوراکی قاچاق، فراورده‌های شیلاتی، لوازم یدکی خودرو، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، برنج، کود شیمیایی و تجهیزات پزشکی قاچاق در رتبه‌های بعدی افزایش کشفیات بودند که از ۲۷۷ تا ۱۲۳درصد رشد داشتند.او افزود: کشف سلاح و مهمات با ۸۶ درصد رشد از ۸۵ هزار و ۲۰۷ قبضه در سال گذشته به ۱۵۸ هزار و ۷۳۱ قبضه در سال جاری رسیده و این در حالی است که کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای در مقایسه با سال قبل با ۵/۲۰ درصد افزایش به دو میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۶۴ دستگاه رسید.

کاهش کشف قاچاق در چه کالاهایی است؟

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با وجود افزایش کشفیات در بیش از ۷۲ درصد اقلام این گزارش، کشف کالای قاچاق در اقلام ضد فرهنگی کاهش ۴۰ درصدی داشت و پس از آن، طلا با کاهش ۲۷ درصدی قرار داشت که از ۳۸۵ کیلو و ۲۴۸ گرم پارسال به ۲۸۰ کیلو و ۹۲۲ گرم در امسال رسید.او اضافه کرد: کشفیات خودرو قاچاق از ۱۳۹ دستگاه در هشت ماهه پارسال، به ۱۱۸ دستگاه در امسال رسید که کاهش ۱/۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. خورشیدی گفت: کشف مسکرات و مشروبات الکلی با کاهش ۳/۵ درصدی از یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۲۲۰ بطری یا قوطی در هشت ماه نخست پارسال به یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۷۸۲ قوطی یا بطری در امسال رسید. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: هنوز بخشی از آمار کشف در استان‌های کشور به‌صورت کامل گزارش نشده است که در جمع‌بندی لحاظ نشده، بنابراین این آمارها، حتمی است و احتمال افزایش آن وجود دارد. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز چندی پیش از کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق کشور در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ خبر داد و سه عامل «مسائل کلان اقتصادی کشور»، «اقدام‌های پیشگیرانه» و «اقدام‌های مقابله ای» را از دلایل این کاهش اعلام کرد. با اینکه عنوان می‌شود میزان قاچاق در ایران کاهش چشمگیری داشته است، اما همچنان حجم بالایی از کالا‌هایی که به کشور وارد می‌شود قاچاق هستند. برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که قاچاق از واردات رسمی در ایران بیشتر است. این در حالی است که کالا‌های قاچاق انواع و اقسام کالا‌ها هستند که گاه ورود آنها شائبه انگیز است. قاچاق اساسا به نوعی از واردات گفته می‌شود که از مبادی رسمی و به صورت قانونی صورت نگرفته باشد، حال آنکه بررسی اجناس قاچاق نشان می‌دهد برخی از این کالا‌ها اساسا نمی‌توانسته اند از مبادی غیر رسمی و به صورت کوله بری و ته لنجی صورت گیرند. برای مثال هر سال مقادیر زیادی میوه به ایران قاچاق می‌شوند. واردات این مقدار میوه بدون استفاده از کانتینر‌های مجهز امکانپذیر نیست. همین مساله شائبه سازمان یافته بودن قاچاق در ایران را به وجود آورده است. برخی از مسئولان نیز به این مساله اذعان دارند و عنوان می‌کنند راه حل مقابله با قاچاق این است که مافیای قاچاق شناسایی شده و با آن به مقابله بپردازیم. در ماه‌های سپری شده از سال جاری فعالیت‌هایی در این راستا انجام شده است. افزایش میزان کشفیات قاچاق گواه این حرف است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر