کد خبر: 94683
A

آریا سال ۱۴۰۰ وارد بازار می شود/مشخصات فنی، قیمت تقریبی + عکس

سایپا نخستین کراس اوور ایرانی از مگاپلتفرم ملی SP100 است را «آریا» نامگذاری کرد

آریا  سال ۱۴۰۰ وارد بازار می شود/مشخصات فنی، قیمت تقریبی + عکس

 به گزارش سایت دیده بان ایران، گروه خودروسازی سایپا ام خودروی جدید خود که نخستین کراس اوور ایرانی از مگاپلتفرم ملی SP100 است را «آریا» نامگذاری کرد تا پس از «شاهین» دومین نام تجاری خانواده محصولات جدید SP100 باشد.

بنابراین گزارش، گروه خودروسازی سایپا برای نامگذاری محصول جدید خود، تعدادی اسم را به فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیشنهاد کرد که این فرهنگستان، ۵ نام‌ مورد تائید خود را مشخص و به سایپا اعلام کرد.

با توجه به اینکه این خودرو نخستین کراس اور ایرانی از یک مگاپلتفرم ملی است و چندی پیش با حضور رئیس دفتر ریاست جمهوری و رسانه های گروهی رونمایی شد، نام‌های تایید شده برای دفتر ریاست محترم جمهوری نیز ارسال و از بین آنها، نام «آریا» برای کراس اوور جدید سایپا انتخاب شد.

 کراس اور سایپا آریا که سال 98 و طی یک مراسم خصوصی، به اعضای هیئت دولت نشان داده شده بود، در تاریخ 16 مردادماه 99 و در مراسم معرفی محصولات جدید سایپا برای سال 99، برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفت. در کنار این کراس اور، سایپا همچنین برای اولین‌بار از فیس لیفت کوییک بنام کوییک S و همچنین فیس لیفت ساینا بنام ساینا S نیز رونمایی کرد.

اولین کراس اور ملی سایپا، قرار است از اواخر سال 99 وارد خط تولید شود ولی قطعا تحویل آن برای سال 1400 خواهد بود. از آنجایی که کراس‌اور سایپا آریا، مشخصات و آپشن‌هایی مشابه سایپا شاهین دارد، پس باید منتظر باشیم که سایپا، آنرا در تیپ‌های مختلفی وارد بازار کند.

موتور سایپا آریا همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ سایپا شاهین است که 110 اسب بخار قدرت دارد؛ پس گیربکس 5 سرعته نیز بصورت استاندارد روی این خودرو نصب می‌شود. البته سایپا این قول را داده که از سال 1400 نسخه اتومات سایپا آریا را نیز با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به خط تولید برساند.

بالاخره سایپا به قولش وفا کرد و نخستین کراس‌اورش را ساخت. در تاریخ 30 بهمن ماه 98 و در حاشیه جلسه هیئت دولت، محصول جدید سایپا آریا برای نخستین بار و در حضور رئیس جمهور روحانی به نمایش درآمد.

با این‌که تصاویر اندکی از این کراس‌اور منتشر شده اما کاملاً واضح است که سایپا آریا، چراغ‌هایش را از سایپا شاهین قرض گرفته. البته بازهم باید اعتراف کرد که این کراس‌اور نه تنها بهترین محصول بومی سایپا بلکه بهترین خودرو بومی کشورمان است که در طراحی آن، همه چیز در تناسب کامل قرار دارد.

کراس‌اور جدید سایپا آریا با پلتفرم سایپا SP100 ساخته شده؛ یعنی همان پلتفرمی که سایپا با کمک آن، ابتدا سایپا شاهین را ساخت بود. همانطور که مدیران سایپا قولش را داده بودند، قرار است با پلتفرم ملی SP100، سه محصول در سه کلاس مختلف ساخته شود. بنابراین حالا که سایپا شاهین و سایپا آریا به مرحله تولید رسیده‌اند، پس احتمالاً سومین محصول سایپا با پلتفرم SP100، یک «هاچ‌بک» خواهد بود.

قیمت سایپا آریا

کراس‌اور جدید سایپا آریا قرار است در اواخر سال 1399 به تولید برسد. بنابراین حدس زدن قیمت، برای خودرویی که نیامده، منطقی نیست!

البته با توجه به قیمت کوئیک جدید و همچنین درنظر گرفتن قیمت سایپا شاهین، احتمالاً باید منتظر شنیدن قیمتی در حدود 250 تا 350 میلیون تومان برای این کراس‌اور  باشیم. محصول جدید سایپا آریا قرار است با کراس اور K125 ایران خودرو، رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

1

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر