کد خبر: 94748
A

مهدی پازوکی: سیاست باید در خدمت «اقتصاد» باشد نه اقتصاد در خدمت سیاست/ منافع ایران در برقرار کردن تعامل با جهان است

کارشناس مسائل اقتصادی کشور گفت: من با طرز تفکری که می خواهد ایران را از جامعه جهانی منفک کند مخالفم. کشورهای مرتجع منطقه به رهبری عربستان سعودی و اسرائیل و تندروها در آمریکا به رهبری ترامپ دوست دارند ایران از جامعه جهانی منزوی شود و ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و قطعا باید دنبال منافع ملی خودمان باشیم. در آمریکا هر کس به قدرت می رسد مهم نیست. کسی که در آمریکا به قدرت می رسد به دنبال منافع مردم آمریکا است بنابراین ما باید فکر جامعه، مردم، عزت و منافع خودمان باشیم.

مهدی پازوکی: سیاست باید در خدمت «اقتصاد» باشد نه اقتصاد در خدمت سیاست/ منافع ایران در برقرار کردن تعامل با جهان است

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی پازوکی در رابطه با تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: مشکل اقتصاد ما بیشتر به خودمان برمی گردد. اینکه در آمریکا دمکراتها به قدرت برسند یا جمهوری‌خواهان  انتخابِ مردم آمریکاست. البته این حرف من به معنای بی تاثیر بودن این انتخابات  نیست ولی ما باید درایت داشته باشیم و من در شرایط فعلی به شدت طرفدار تعامل ایران با جامعه جهانی هستم.

او ادامه داد: من با طرز تفکری که می خواهد ایران را  از جامعه جهانی منفک کند مخالفم.  کشورهای مرتجع منطقه به رهبری عربستان سعودی و اسرائیل و تندروها در آمریکا به رهبری ترامپ دوست دارند ایران از جامعه جهانی منزوی شود و ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و قطعا باید دنبال منافع ملی خودمان باشیم. در آمریکا هر کس به قدرت می رسد مهم نیست. کسی که در آمریکا به قدرت می رسد به دنبال منافع مردم آمریکا است بنابراین ما باید فکر جامعه، مردم، عزت و منافع خودمان باشیم.

پازوکی در رابطه با نقش تحریم ها در وضعیت اقتصادی کشور گفت: ما الآن در ایران دو مشکل اساسی داریم، درواقع اقتصاد ما در حال حاضر از دو متغیر خارجی رنج می‌برد؛ یکی تحریم‌ها که باعث پایین آمدن صادرات نفت ما شده، به هر جهت در اقتصاد ایران بخش عمده ای از درآمد دولت از نفت تامین می‌شود. و مشکل دیگر کرونا، که باعث کاهش نرخ رشد اقتصاد شده است. در سال ۲۰۲۰به جز چین، نرخ رشد اقتصاد جهانی حدود ۲/۴درصد منفی بوده که این موضوع را هم آمریکا و هم کشورهای عضو اتحادیه اروپا تجربه کرده‌اند.

من به عنوان یک اقتصاد دان این را می گویم که ما باید به سمت منافع خودمان برویم و منافع ایران در برقرار کردن تعامل با جهان است. هر چه اقتصاد خود را ببندیم و ارتباطمان را با جامعه جهانی کم  کنیم و در سطح بین الملل منزوی شویم به نفع دشمنان خود عمل کردیم.

این اقتصاددان گفت: ۲۰ درصد از مشکلات  اقتصادی ما به مسائل خارجی برمی گردد و ۸۰ درصد به مدیریت داخلی مربوط است. اما آن بیست درصد مهم است؛ یعنی اگر اقتصادی بسته باشد و شما بهترین مدیران را هم داشته باشید هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. به طور مثال دولت عراق به دنبال منافع ملی مردم خودش  است. امروز بسیاری از شرکتهای آمریکایی در صنعت نفت عراق سرمایه گذاری کردند و به همین دلیل در اوپک جای ما را گرفته است. در حال حاضر عراق با صادرات نزدیک به سه میلیون بشکه نفت، بعد از عربستان سعودی، دومین کشور است. چرا چون نفع مردم عراق در برقرار کردن تعامل با کمپانی‌های خارجی است.

پازوکی ادامه داد: متاسفانه، طرز تفکری در ایران حاکم است که نه جهان و نه منافع ملی را می شناسد، اما چون این طرز تفکر قدرت و پول دارد اجازه نمی دهد جامعه ایران با جامعه جهانی در ارتباط باشد. این موضوع تبعات تلخ بسیاری دارد. امروز ما در جامعه با افزایش دزدی به طرق مختلف مواجه ایم. دزدی سیمهای تلفن و دستگیره خانه مردم؛ ما بیست، ده، پنج سال قبل و حتی در دوران جنگ هم همچین دزدی‌هایی را نداشتیم. اینها ابعاد فقر است و برخی این را متوجه  نمی‌شوند.

او تاکید کرد: هر چه اقتصاد بسته باشد به نفع دشمن ماست نه به نفع ما. مشکل ما این است که نمی توانیم این موضوعات را به دوستانمان بفهمانیم. چرا نمایندگان مجلس که مخالف دولت شیخ حسن روحانی هم هستند در این چهارماه نتوانسته‌اند کاری انجام دهند؟ اینها  بیشترحرفهای پوپولیستی می زنند. مثلا همین طرح پرداخت ۱۲۰ هزارتومان به مستضعفین بیشتر به ضرر مستضعفین است. این پول وارد بازار شود یعنی افزایش حجم نقدینگی که این طبعات بسیارمنفی دارد و بیشتر به نفع اغنیا و به ضرر ضعفاست. از طرفی همین الان هم دولت کسری بودجه دارد با این وضعیت نباید پول دیگری به دولت تحمیل کرد.

پازوکی گفت: یکی از مشکلات نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که افرادی که بیشتر طرفدار نظام هستند و برای نظام جان می دهند، روز به روز وضع اقتصادیشان  خراب‌تر می شود اما آنکه مخالف نظام است روز به روز وضع اقتصادیش هم بهتر می‌شود. تعارف نداریم، سیستم درست عمل نمی کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: من فکر می کنم سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد، نه اقتصاد در خدمت سیاست. الان متاسفانه اقتصاد ایران در گِروی سیاست است و خصوصا سیاست خارجه؛ به همین خاطر، تعامل ما با جامعه جهانی به شدت کم و این موضوع باعث کاهش رشد اقتصادی، کاهش رفاه جامعه و گسترش ابعاد فقر شده است.

او گفت: به هر جهت امروز اگر خوب عمل کنیم به نفع روحانیت شیعه است. اگر می خواهیم جامعه به سمت پیشرفت و توسعه برود به نظر من کل مدیران روحانی کشور باید به حوزه‌های علمیه برگردند. چرا که مدیریت اینها باعث بدبینی مردم به ارزشهای دینی شده است.

پازوکی ادامه داد: من به شدت طرفدار اصلاح ساختار اقتصادی در کشور هستم. اصلاح ساختار بودجه اصلاح سیاست پولی و مالی و به  عبارت ساده تر، اقتصاد ایران امروز به شدت به انضباط اقتصادی نیاز دارد. انضباط پولی در سیاست پولی و انضباط پولی در سند بودجه و این انضباط همگام با سیسات خارجی که در پیِ منافع ملی باشد، راهگشاست.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در حال حاضر اکثریت مردم وضع بدی دارند و اقلیتی هم خوش هستند. به طور مثال این روزها شاهد محاکمه متهمان بانک سرمایه هستیم. اینها کسانی هستند که به هر جهت به قدرت وصل بودند و از رانتهای اقتصادِ رانتی ما سواستفاده  کردند. وزیر، وکیل، نماینده و غیره، از قوه مجریه تا قوه مقننه در این دادگاه‌ها متهم شدند. چرا این اتفاق باید بیفتد؟ به دلیل عدم شفافیتی که در اقتصاد ما وجود دارد.

او گفت: در حال حاضر شفافیت در کشور افغانستان از ما بیشتر است. الان به سایت وزارت دارایی افغانستان مراجعه کنید از گردنبد همسر اشرف غنی  تا میزان درآمد او از اجاره ی خانه اش در آمریکا و حتی تعداد کتابهای او هم آورده شده است. در ایران هم شورای نگهبان و قوه قضائیه  باید به بحث دارایی مسئولین کشور ورود کند. شفافیت در این موضوع حق مردم است.  من  نمی دانم مثلا اقای احمدی نژاد قبلا چه داشته و الان چه دارد در صورتی که این حق ماست که به عنوان شهروند بدانیم.

وی در پایان گفت: در جامعه ما شفافیت نیست و ما باید اصلاحات اساسی در ساختار انجام دهیم. به قول شهید بهشتی، بهشت را به بها می دهند نه به بهانه؛ ما باید سعی کنیم ارزشها را حاکم کنیم و حیف است اجازه دهیم تمام خرابی‌ها را به پای روحانیت و اسلام  بنویسند.

منبع: صبح ما

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر