کد خبر: 95269
A

نماینده مجلس : طرح قیر رایگان مجلس یازدهم فساد زا است/ رسانه‌ها مفاسد برآمده از طرح را اطلاع رسانی کنند

جواد نیک بین: طرح توزیع قیر رایگان هرچند ظاهرا به نام «روستاها» است، اما در واقع به کام «اوستاها» تمام می‌شود. اوستاهای با نفوذی که استادانه در حال برداشت رانت‌های میلیاردی هستند و اجازه نمی‌دهند که طرح‌های اقتصادی کشور در مسیر درست و کارشناسی قرار بگیرند.

نماینده مجلس : طرح  قیر رایگان مجلس یازدهم فساد زا است/ رسانه‌ها مفاسد برآمده از طرح را اطلاع رسانی کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به آسیب های طرح الحاق یک بند به تبصره قانون بودجه سال99در خصوص تامین 1میلیون تن قیر تا سقف 40هزار میلیارد ریال گفت: علی رغم هشدارهای دستگاه های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی در خصوص مفسده انگیز بودن طرح توزیع قیر رایگان، باز هم طرح تصویب و تایید شد. به نظرم از این پس دستگاه های نظارتی و البته رسانه ها به طور دقیق باید مشکلات و مفاسد این طرح را پیگیری و اطلاع رسانی کنند تا حداقل رانت و مفاسد برآمده از طرح به حداقل برسد.

نیک بین در ادامه افزود: معتقدم رانت حاصل از توزیع قیر رایگان به طور کامل، دفع شدنی نیست. در واقع مسدود ساختن کامل رانت طرح به دلیل ساز و کاری که در بطن آن گنجانده شده، عملا ممکن نیست. بر اساس همین ویژگی های رانتی،شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، مرکز پژوهش ها وسایر نهادهای نظارتی با دلایل مستند با تصویب و اجرای آن مخالفت کرده اند. وقتی بدنه کارشناسی کشور، دستگاه های نظارتی، نهادهای پژوهشی و...هشدار می دهند اما به این هشدارها توجهی نمی شود، چه تصوری در ذهن مردم ایجاد می شود؟

مکانیسم توزیع قیر رایگان رانت خیز است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: اساسا علت اینکه این موضوع در بودجه سال99 گنجانده نشده، ناشی از فساد نمایانی است که طرح با خود دارد. زمانی که این مفسده ها برای نمایندگان مجلس دهم روشن شد، علی رغم اینکه نمایندگان وقت، موافق اجرای آن بودند، اما حاضر نشدند، امضای خود را پای تصویب طرحی بنشانند که انواع و اقسام مفاسد، رانت و تخلف ممکن است در حاشیه آن شکل بگیرد. اما متاسفانه برخی نمایندگان مجلس یازدهم علی رغم همه هشدارها امضای خود را ذیل این طرح قرار دادند.

نیک بین در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که نظر شما درباره دیدگاه برخی نمایندگان موافق طرح که معتقدند با افزایش نظارت ها می توان جلوی مفاسد طرح را گرفت، چیست؟ گفت: یک زمانی جوجه تیغی پرسید که چرا کسی مرا بغل نمی کند؟به او پاسخ دادند، که چون بدنت پُر از تیغ است. بنابراین جوجه تیغی را نمی توان بغل کرد چون ظرفیت بغل کردن ندارد. این طرح ذاتش ایراد دارد. یک سال دیگر می بینیم رانت برآمده از این طرح راهی جیب چه افراد و جریاناتی می شود و چرا کارشناسان و دلسوزان کشور هشدار می دادند که طرح نباید اجرایی شود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس گفت: بررسی های تحلیلی دقیق نشان میدهد که به دلیل مکانیسمی که طرح دارد، نهادهای نظارتی نمی توانند ابعاد مختلف آن را تحت نظر داشته باشند. به همین علت است که مجموعه نهادهای نظارتی و امنیتی به نمایندگان توصیه کردند که از خیر تصویب این طرح بگذرند، اما به این تذکرها توجهی نشد. همانطور که جوجه تیغی را نمی توان بغل کرد، طرح توزیع قیر رایگان نیز قابل نظارت کردن نیست.

آب شدن یک تکه یخ و طرح های رانت خیز

جواد نیک بین در پاسخ پرسش دیگری در این خصوص که حامیان طرح هدف از اجرای آنرا توسعه و عمران روستاها عنوان کرده اند، آیا این هدف محقق می شود؟اظهار داشت: در مناطق مختلف کاشمر حقیقتا برای ساخت  و به روز آوری جاده ها و روستاها به قیر نیاز داریم، اما این نیاز، باید از مسیر قانونی تامین شود. اگر بنیاد مسکن، ادارات راه شهرسازی،دهداری ها، شهرداری ها و...به قیر نیاز دارند،باید ابتدا بودجه تخصیص دهند، بعد از طی مسیرهای قانونی از بورس یا روش های دیگر خریداری کنند.

او در ادامه افزود:چرا باید طرحی تصویب و اجرا شود که ظاهرا به نام «روستاها» است، اما به کام «اوستاها» تمام می شود. این اوستاهای بزرگی که در کشورهستند و استادانه در حال برداشت رانت های میلیاردی هستند، اجازه نمی دهند که طرح های اقتصادی کشور به عنوان زیربنای هر پیشرفتی در مسیر تصمیم سازی های کارشناسی قرار بگیرد و بهره آن را عموم مردم کشور ببرند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت:وقتی نماینده‌ای، کارشناسی، منتقدی طرح پرسش می کند و می گوید، چرا جلوی یک چنین طرح هایی گرفته نمی شود؟ به داستان یخ رضاخانی اشاره می کنند و ماجرای آب شدن تکه یخی را تعریف می کنند که تا بخواهد از بالا به سفره های مردم برسد آب می شود. کارشناسان می گویند با طرح های کارشناسی می شوداین تکه یخ را مستقیما به سفره های مردم رساند، اما متاسفانه توجهی به این طرح های کارشناسی نمی شود. در کل معتقدم روند اطلاع رسانی مفاسد طرح نباید متوقف شود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر