کد خبر: 9529
A

وال استریت ژورنال: احتمالا یک فروند ایرباس پیش از آغاز ریاست جمهوری ترامپ به ایران تحویل داده می شود

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به انعقاد قرارداد میان ایران و شرکت ایرباس نوشت: این قرارداد آزمون بزرگ دیگری برای ارزیابی سیاست رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال گشایش اقتصادی میان ایران و غرب است.

وال استریت ژورنال: احتمالا یک فروند ایرباس پیش از آغاز ریاست جمهوری ترامپ به ایران تحویل داده می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، شرکت اروپایی ایرباس که دومین تولید کننده بزرگ هواپیما در جهان پس از بوئینگ به شمار می آید، روز پنجشنبه اعلام کرد که یک قرارداد تاریخی با ایران برای فروش 100 فروند هواپیما امضا کرده است. این قرارداد ارزشی بالغ بر 18 میلیارد دلار دارد که بنابر اعلام ایرباس، روند تحویل این هواپیماها از اوایل سال آینده (میلادی) خواهد بود.

این قرارداد مدتی پس از آن نهایی شد که شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا نیز به تازگی قراردادی برای فروش 80 فروند جت مسافربری به ارزش حدود 16.6 میلیارد دلار با ایران به امضا رساند. هر دو قرارداد با ارزش ترین تعاملات تجاری هستند که از زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شرکت های غربی انجام شده است. برجام در که در ژوئیه 2015 میان ایران و قدرت های جهانی حاصل شد، لغو تحریم های بین المللی  وضع علیه جمهوری اسلام در ازاء محدودیت برنامه هسته ای این کشور را در پی داشت. از زمان اجرایی شدن این توافق در ژانویه 2016 شرکت های غربی تلاش کرده اند تا فرصت های تجاری در ایران را ارزیابی کنند و تعدادی از آنها نیز توانسته اند به قراردادهایی با ایران در حوزه صنعت شامل انرژی و ساخت خودرو دست یابند. حمل و نقل هوایی برای ایران یک اولویت بود، چرا که صنعت هوایی این کشور اغلب از هواپیماهایی تشکیل شده که ایران پیش از انقلاب سال 1979 خریداری کرده بود.

اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا پس از اعلام خبر انعقاد قرارداد ایران و بوئینگ در ماه گذشته تاکنون اظهار نظری در این باره نداشته است، به دلیل مخالفت های وی با توافق هسته ای در جریان رقابت های انتخاباتی اش تردیدها و گمانه زنی هایی درباره آینده این قراردادها وجود دارد.

دونالد ترامپ و هیچ یک از اعضای تیم وی پس از پیروزی در انتخابات اظهار نظری درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 نداشته اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، انعقاد قرارداد چند میلیاردی میان شرکت دولتی ایران ایر و ایرباس یک محک بزرگ دیگر برای این است که مشخص شود دونالد ترامپ قصد دارد چه واکنشی به گشایش اقتصادی میان ایران و غرب نشان دهد.

هر چند ایرباس یک شرکت اروپایی است، در صورت هرگونه تغییر در سیاست آمریکا در قبال ایران این قرارداد می‌تواند شکننده باشد. از آنجایی که جت‌های ایرباس از بسیاری قطعات تولیدی و فناوری آمریکا ساخته شده‌اند، نیازمند تائید آمریکا برای فروش هستند و از این رو می‌توانند هدف کنترل‌های آمریکا بر صادرات این کشور قرار گیرند. این شرکت پیش از این تائیدیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا را کسب کرده است.

آمریکا ابزار دیگری برای سخت کردن تکمیل روند داد و ستدهای ایرباس دارد، به عنوان مثال واشنگتن می‌تواند تامین مالی یا پرداخت‌هایی که از طریق موسسات با دسترسی به نظام مالی آمریکا انجام می‌شوند را ممنوع کند. ایرباس جزئیاتی درباره تامین مالی قرارداد خود با ایران ارائه نداده است اما انتظار می رود که ایرباس زودتر از بوئینگ هواپیماهایش را به ایران تحویل دهد، بنابراین ایرباس محکی پیش از موعد برای ارزیابی واکنش ترامپ به این قراردادها است.

یک منبع آگاه نزدیک به این موضوع گفته است که احتمال دارد دست کم یکی از هواپیماها پیش از آغاز رسمی فعالیت ترامپ در کاخ سفید در 20 ژانویه به ایران تحویل داده شود.


منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر