کد خبر: 95607
A

افزایش کارمزد خدمات بانکی ۱ آذر ۹۹ +قیمت جدید

نرخ جدید کارمزد انواع فعالیت بانکی اعم صدور کارت، انتقال پول و... از شنبه هفته آینده اعمال می شود. در نرخنامه جدید شاهد افزایش چشمگیر میزان کارمزد بانک هستیم

افزایش کارمزد خدمات بانکی ۱ آذر ۹۹ +قیمت جدید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ از آنجا که یکی از پرکابردترین خدمات بانکی، کارت به کارت است، با افزایش کارمزد آن‌ مبلغ این خدمت بانکی به ازای انتقال هر یک میلیون تومان از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان تغییر خواهد کرد و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این هزینه افزوده می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که پیش از این بانک مرکزی دستوری مبنی بر دریافت خدمات الکترونیکی بانک چون پایا و ساتنا ابلاغ نکرده بود و کارمزد خدمات بانکی شامل حال خدمات الکترونیکی نمی‌شد اما حالا طبق مصوبه‌ای که از آذر ماه اجرا می‌شود، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف ۲۵۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین،  کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است.

طبق ابلاغیه بانک مرکزی به تمامی بانک‌های کشور این کارمزدها متضمن حداکثر نرخ‌های قابل وصول از کاربران بانکی است و بانک‌ها برای خدمات خود نباید بیشتر از این میزان از مشتریانشان کارمزد دریافت کنند.

در ابلاغیه بانک مرکزی به شبکه بانکی آمده است بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی می‌توانند به منظور رقابت با یکدیگر حداکثر ۳۰ درصد از کارمزدهای مصوب کمتر دریافت کنند و برای افراد تحت پوشش بهزیستی و مستمری‌بگیران و مددجویان کمیته امداد حداکثر ۱۰۰ درصد کارمزدها را ببخشند.

نرخ کارمزد خدمات الکترونیکی بانکی که از اول آذر ماه اجرایی می‌شود

طبق مصوبه جدید کارمزدها صدور انواع کارت مغناطیسی بانکی ۳ هزار تومان اعلام شده است، هم‌اکنون برای صدور کارت مغناطیسی بانک‌های کشور ۲ هزار و ۳۰۰ تومان کارمزد می‌گیرند. همچنین کارمزد صدور کارت‌های هوشمند نیز در شرایط فعلی ۵ هزار تومان است و این کارمزد با اعمال تغییراتی که از اول آذر ماه ابلاغ خواهد شد به ۶ هزار تومان خواهد رسید.

طبق مصوبه جدید کارمزدها انتقال وجه کارت به کارت شتابی از اول آذرماه تا یک میلیون تومان ۶۰۰ تومان خواهد بود که این مبلغ در شرایط فعلی ۵۰۰ تومان است و به ازای افزایش هر یک میلیون تومان در کارت به کارت مبلغ ۲۴۰ تومان به این هزینه اضافه خواهد شد. پیش از این و در شرایط فعلی به ازای افزایش هر یک میلیون تومان کارت به کارت مبلغ ۲۰۰ تومان به کارمزد پایه ۵۰۰ تومانی اضافه می‌شد.

یکی از نکات قابل توجه این تغییرات، تعیین کارمزد برای خدمات پایا و ساتنا است، تا کنون هیچ‌مصوبه‌ای از سوی بانک مرکزی برای دریافت کارمزد به ازای ارائه خدمات پایا و ساتنا به شبکه بانکی ابلاغ نشده بود هر چند که برخی از بانک‌ها با توجه به مدل کسب و کاری خود مبالغی را دریافت می‌کردند حال طبق مصوبه بانک مرکزی کف و سقف برای کارمزد پایا و ساتنا تعریف شد. این تغییرات می‌تواند روی مدل کسب و کاری برخی از فین‌تک‌ها تاثیرگذار باشد.

طبق مصوبه جدید بانک مرکزی کارمزد در انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰تومان است و انتقال وجبه بین بانکی پایا به صورت دستور پرداخت گروهی به ازای هر واریز ۱۰۰ تومان است. همچنین کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین در این مصوبه پیش‌بینی شده است که هر مشتری در صورت پرداخت حضوری قبوض خود در شعب باید ۲ هزار و ۴۰۰ تومان کارمزد پرداخت کند، همچنین دریافت کدبورسی نیز از شعب بانکی کامرزدی معادل ۵ هزار تومان خواهد داشت. یکی از نکاتی که در این مصوبه به آن اشاره شده شامل کارمزد شده برداشت از طریق پین‌پد شعب است. طبق این ابلاغیه اگر افراد از طریق pinpad شعب اقدام به برداشت وجه از حساب خود کنند مشمول کارمزد می‌شوند. از جمله خدماتی که کارمزد آن صفر است ثبت دستورپرداخت مستمر است.

همچنین پیش‌بینی شده است صدور رمز جدید برای انواع کارت‌های بانکی برای مشتری هزار تومان هزینه خواهد داشت همچنین کارمزد تغییر حساب اصلی کارت ۳ هزار تومان و ارتباط هر حساب جدید با کارت هزا رو ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین برای احرازهویت مشتریان و استعلام از ثبت‌احوال کارمزد تعیین شده ۲۰۰ تومان است و اگر این استعلام براساس عکس صورت گیرد هزینه‌ای ۸۰۰ تومانی در بر خواهد داشت.

موضوع اصلاح نظام‌کارمزدها مدت‌ها است که در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، در شرایط فعلی و در ابلاغیه‌ای که هم‌اکنون از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است فقط کارمزد خدمات بانکی تغییر کرده است. در این ابلاغیه هیچ اشاره‌ای به کارمزدهای صورت گرفته در شاپرک نشده است و به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های موجود در آن بخش از کارمزدها موجب شده است که تغییرات درآن بخش به زمان دیگری موکول شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر