کد خبر: 9592
A
دیده بان ایران گزارش می‌دهد:

چرا رسانه ملی، دستاوردهای اخیر صنعت هوایی را سانسور می‌کند؟/ ائتلاف نانوشته صدا و سیما با برجام ستیزان

خبر نهایی شدن قرارداد ایرباس و ایران ایر که مخابره شد، داغ دلواپسان برجام ستیز نیز مضاعف شد و در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی‌شان، شروع به تخطئه این قرارداد تجاری بسیار مهم و ارزنده کردند؛ قراردادی که به تصریح "فابریس برژیه" مدیرعامل ایرباس، یک قرارداد تاریخی است و علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، خلبانان ایرانی را هم با مهارت‌های روز آشناتر می‌کند و موجبات ایمنی سفرهای هوایی را فراهم می آورد.

چرا رسانه ملی، دستاوردهای اخیر صنعت هوایی را سانسور می‌کند؟/ ائتلاف نانوشته صدا و سیما با برجام ستیزان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، همه چیز از روزهای نخست بهمن 94 آغاز شد؛ زمانیکه رئیس جمهور روحانی پس از سالها انزواء سیاسی ایران بواسطه رفتارهای نابخردانه دولت قبل، سفر دوره‌ای خود به اروپا را آغاز کرد؛ هفتم بهمن ماه سال گذشته رئیس ایرباس دومین غول هواپیماسازی جهان به منظور عقد قرارداد با ایران، در فرانسه به دیدار رئیس جمهور کشورمان شتافت؛همانجا بود که حصر 40 ساله ایران درخرید هواپیماهای دست اول جهانی شکسته شد و زنگ نوسازی و ایمن سازی ناوگان هوایی کشور به صدا درآمد. 

قرارداد فوق‌الذکر، بی‌تردید از جمله دستاوردهای برجام محسوب می‌شد؛ همین علت کافی بود تا دلواپسان برجام ستیز داخلی، در محافل سیاسی و رسانه‌ای‌شان، رویکرد مخالفت‌آمیزی را در قبال این قرارداد تجاری مهم اتخاذ کنند؛ دلواپسان برجام ستیز، اگر چه از فعال بودن بیش از 100 فروند هواپیمای فرسوده و مستهلک در ناوگان هوایی کشور و هزینه ها و خطرات فعالیت این تعداد هواپیما فرسوده، خبر دار بوده و هستند، اما بواسطه جزم اندیشی و جناحی نگری، هیچ چیزی برایشان مقدم بر تخریب و تخطئه دستاوردهای برجام نبوده و نیست. از اینرو گشایش‌های برجامی را برنمی‌تابند؛ این گشایش‌ها خواه رشد اقتصادی باشد و خواه خرید هواپیما؛ همینکه علت موجبه این گشایش ها برجام باشد، بیرق مخالفت دلواپسان هم برافراشته می‌شود.

پس از نهایی شدن قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای مدرن مسافربری از شرکت معتبر بویینگ در 21 آذرماه سال جاری، که خود سندی دال بر رفع اقلام تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران به موجب برجام محسوب می‌شود، تندخویی دلواپسان برجام ستیز تشدید شد؛ آنها اینبار در یک پارادوکس گیرافتاده بودند؛ برجام ستیزانی که تا دیروز می‌گفتند، "بویینگ نمی‌آید چون تحریم‌ها برقرار است"، پس از نهایی شدن قرارداد این غول آمریکایی، جهت هجمه‌های خود را شیفت کردند به این گزاره که "چه نیازی است به هواپیمای نو"!

یازده روز پس از نهایی شدن قرارداد بویینگ، یعنی در روز پنجشنبه هفته گذشته( دوم دی)، با حضور مقامات ارشد شرکت ایرباس در ایران، قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای مسافربری مدرن این شرکت به ایران نهایی شد؛  با امضای قرارداد منعقده میان ایران و فرانسه، ایرباس ها از اوایل سال 2017 میلادی دریک پروسه زمانی 10ساله طبق مفاد قرارداد تحویل ایران ایر خواهند شد؛ این هواپیماها شامل 46فروند هواپیما از خانواده A320 ،38 فروند هواپیما از خانواده A330 و 16فروند از خانواده A350 هستند. 

خبر نهایی شدن قرارداد ایرباس و ایران ایر که مخابره شد، داغ دلواپسان برجام ستیز نیز مضاعف شد و در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی‌شان، شروع به تخطئه این قرارداد تجاری بسیار مهم و ارزنده کردند؛ قراردادی که به تصریح  "فابریس برژیه" مدیرعامل ایرباس،  یک قرارداد تاریخی است و علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، خلبانان ایرانی را هم با مهارت‌های روز آشناتر می‌کند و موجبات ایمنی سفرهای هوایی را فراهم می آورد. 

بی تردید، حضور مقتدرانه و تاثیرگذار ایران در عرصه هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی، علاوه بر تضمین امنیت مسافرت‌های هوایی و حفظ شان ایرانیان عزیز، موجبات رشد اقتصادی در ابعاد مختلف بویژه مبادلات بازرگانی و صنعت گردشگری را هم فراهم می‌آورد؛ این نکته ای است که اگر چه خوشایند مخالفان سیاسی دولت که عمدتا همان دلواپسان برجام ستیز هستند، نمی باشد، اما قدر مسلم باید برای رسانه های توسعه گرا و ملی گرا، حائز اهمیت باشد؛ اما صد افسوس که دایره سیاسی کاری و جناحی نگری در رسانه ای که نام ملی را یدک می کشد به قدری فراخ گشته که دست اندرکاران این رسانه هم به مانند بولتن نویسان عنود و حسود برجام ستیز، از مشاهده آن عاجزند!  

با وجود استقبال گسترده از عملیاتی شدن تاریخی ترین اقدام راهبردی در صنعت هوانوردی کشور، تلویزیون در روزهای پنجشنبه و جمعه در هیچ یک از بخشهای خبری به نهایی شدن خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس اشاره ای نکرد؛ امری که چیزی را غیر از ائتلاف صدا و سیما با برجام ستیزان به ذهن متبادر نمی کند. 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در روزها و هفته‌های اخیر زیر آتشبار توپخانه برجام ستیزان، قرار داشت، روز جمعه به مناسبت خرید 80 فروند بویینگ و 100 فروند ایرباس، بیانیه ای صادر کرد که حائز نکات مهمی بود و می تواند پاسخی به تمام دلواپسان برجام ستیز و دوستانشان در رسانه به اصطلاح ملی باشد. نکته قابل توجه آنکه، این بیانیه بسیار مهم هم از سوی دست اندرکاران رسانه به اصطلاح ملی، سانسور شد تا ائتلاف آنها با برجام ستیزان تحکیم یابد!

 

آخوندی در بیانیه مزبور تصریح کرد که این موفقیت‌ها(رونق تجارت در پسابرجام و خرید 180 فروند هواپیمای مدرن) در حالی به‌دست آمده‌اند که اسرائیل و نیروهای داعشی و پشتیبانانشان درمنطقه سعی ‌داشتند و دارند که با جنگ افروزی‌های گسترده و دسیسه‌های مختلف مانع موفقیت‌های ما شوند. این اقدام نشان داد که این تدبیر یک راهکار مؤثر برای مقابله با توطئه‌های آنان و خنثی کردن آنها است. و باز لازم به تاکید است که امضای این قراردادها در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک در فضای سیاسی در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یکبار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای بدست آمده را گوشزد می‌کند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده بود:میزان صندلی خریداری شده طی این قراردادها معادل ۵۰ هزار  صندلی است که بیش از دو برابر تمام صندلی‌های ناوگان فعال موجود است. توجه داشته باشیم که سن ناوگان هواپیمایی ایران حدود 23 سال است. این بدین معنی است که اغلب آنها یا سن بازنشستگی خود را طی کرده‌اند و یا بزودی به آن می‌رسند. بنابراین، باید توجه داشت که ظرف 10 سال آتی اکثریت مطلق آنها باید از چرخه‌ی فعالیت خارج شوند. این گام نخست برای بازسازی ساختاری "هما" به عنوان هواپیمایی ملی و حامل پرچم ایران عزیز بود.

آخوندی در بخش پایانی بیانیه اش نیز گریزی به اقتصاد مقاومتی از منظری بدیع زد و تاکید کرد: صرفا طی این قراردادها درصنعت هوانوردی بیش از 20 هزار شغل شامل مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد خواهد شد. افزون بر این ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در حوزه‌های بازرگانی، گردشگری و خدمات وابسته به آن‌ها و هم‌چنین خدمات متعدد حمل‌ونقلی در مبدا و مقصد و در شهرهای دور دست ایران شکل خواهد گرفت. در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوعات دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیرات و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری می‌شود. به گمان ما این راهکار بنیادین برای مقاوم‌کردن اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های ملی و بین‌المللی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر