کد خبر: 9600
A

روایت بعیدی نژاد از تخفیف‌های ایرباس به ایران

سفیر کشورمان در لندن با اشاره به امضا قرارداد ایرباس با ایران نوشت: انعقاد قرارداد حدود ۲۰ میلیاردی با ایرباس که پول آن در عرض ۱۰ سال عمدتا از طریق فاینانس و بعد فروش بلیط پرداخت می‌شود، باعث گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان شرکای اصلی ایرباس خواهد شد.

روایت بعیدی نژاد از تخفیف‌های ایرباس به ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حمید بعیدی نژاد در صفحه تلگرام خود نوشت:

«با وجود همه تردیدهایی که حتی تا آخرین لحظه در خصوص امکان قرارداد با ایرباس مطرح می شد، این قرارداد که توافق اولیه آن در سال گذشته در جریان سفر ریاست جمهوری به پاریس انجام شد ،به امضا رسید. خود این تردیدها نشان می‌دهد که قرارداد با ایرباس یک قرارداد معمولی تجاری نیست، بلکه به دلایل زیر اهمیتی خاص دارد:

١- این قرارداد مانند قرارداد با بوئینگ که یکی از مهمترین دستاوردهای برجام است پایانی بر قدیمی ترین تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران است که از بدو انقلاب اسلامی علیه صنعت هوایی ایران اعمال شده است. حدود چهل سال است که ایران نتوانسته است یک هواپیمای نو خریداری نماید.

٢- اجرای سریع قرارداد قابل توجه است. هفت یا هشت فروند از این هواپیماها در سال آینده میلادی به ناوگان هواپیمایی ایران اضافه خواهد شد.

٣- ورود این هواپیماها به ناوگان هواپیمایی ایران موجب بالندگی و شکوفایی صنعت هوایی ایران خواهد شد. سال گذشته ایرانیها برای سفر به خارج از کشور حدود پنج میلیارد دلار بلیط خریده اند که همه آن از ایرلاین های خارجی که در واقع سهم بازار هواپیمایی ایران را بدلیل فقدان هواپیما تصاحب کرده اند، بوده است. این در حالی است که ما در ایران مواجه با بیماری خلبانان و مهندسین پرواز هستیم که به اجبار بسیاری از آنها به استخدام شرکتهای خارجی درآمده‌اند.

٤-انعقاد این قرارداد حدود بیست میلیاردی با ایرباس که پول آن در عرض ده سال عمدتا از طریق فاینانس و بعد فروش بلیط پرداخت می‌شود، باعث گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس بعنوان شرکای اصلی ایرباس خواهد شد و تاثیر مهمی هم در گشایش روابط بانکی و مالی با کشورمان با کشورهای مهم اروپایی خواهد گذاشت. شرکت رولز رویس که یکی از تامین کنندگان مهم موتورهای ایرباس می‌باشد سهمی مهمی در این قرارداد دارد.

٥- در حالیکه مذاکرات امضای قرارداد با ایرباس در شرایط خاصی انجام می‌گرفت ولی تیم مذاکره کننده ایرانی با ابتکار عمل مناسب تخفیف های خوبی را هم در این قرارداد از ایرباس گرفتند.

از مجموعه مدیران هواپیمایی بویژه از جناب آقای مهندس پرورش و سپس جناب آقای کاشان که تحت مدیریت جناب آقای آخوندی مذاکرات مهم و موثری را به انجام رساندند باید قدردانی کنیم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر