کد خبر: 96294
A
برکشلی مدیرگروه مطالعات انرژی وین:

علت بلوکه شدن پول‌ نفت ایران FATF است نه تحریم!/ بخش اصلی پول های بلوکه شده در روسیه و چین و.مربوط به دورانی است که برجام بود

برکشلی مدیرگروه مطالعات انرژی وین مشکلات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را حتی مخرب تر از تحریم‌های اقتصادی می‌داند و می گوید: بخش اصلی منابع مالی ایران که الان در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است، مربوط به دورانی است که برجام، جاری بود و ایران کم و بیش، به طور عادی، نفت صادر می‌کرد.

علت بلوکه شدن پول‌ نفت ایران FATF است نه تحریم!/ بخش اصلی پول های بلوکه شده در روسیه و چین و.مربوط به دورانی است که برجام بود

به گزارش دیده بان ایران؛ در شرایطی بسیاری گشایش اقتصادی در ایران را به لغو تحریم‌های اقتصادی و آغاز صادرات نفت گره زده که مدیرگروه مطالعات انرژی وین مشکلات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را حتی بزرگتر از تحریم‌ها می‌دانند. فریدون برکشلی می‌گوید که ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و متأسفانه قادر نیست که بخشی از پول نفت به فروش رفته قبلی را هم به دست بیاورد و همچنان در بانک‌های خارجی بلوکه است و ربطی به تحریم‌های کنونی ندارد. او می‌گوید که بخش اصلی منابع مالی ایران که الان در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است، مربوط به دورانی است که برجام، جاری بود و ایران کم و بیش، به طور عادی، نفت صادر می‌کرد. مدیرگروه مطالعات انرژی وین همچنین در رابطه با واکنش بازار به ترور دانشمند هسته ای ایران گفت: ما ۵۰ روز سختی را در پیش رو داریم. حرکات لازم است سنجیده و دقیق باشد. البته هنوز عکس العملی از بازار جهانی نفت، مشاهده نشده است. او معتقد است بازار هم اکنون به نتایج نشست فوق العاده اوپک پلاس که احتمالا امروز برگزار خواهد شد، چشم دوخته است. متن کامل گفتگوی بازار با فریدون برکشلی، مدیرگروه مطالعات انرژی وین را در ادامه می‌خوانید:

ما ۵۰ روز سخت را در پیش رو داریم. حرکات لازم است سنجیده و دقیق باشد. امروز احتمالا کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک پلاس، اجلاس فوق العاده خواهد داشت. هم اکنون همه چشم‌ها، به نتایج این اجلاس دوخته شده است

* با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه؛ عملا هیچ ارزیابی نسبت به واکنش بازارها به ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای صورت نگرفته است. پیش بینی شما از واکنش بازار نفت به این حادثه تروریستی چیست؟
ما ۵۰ روز سخت را در پیش رو داریم. حرکات لازم است سنجیده و دقیق باشد. البته هنوز عکس العملی از بازار جهانی نفت، مشاهده نشده است. امروز احتمالا کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک پلاس، اجلاس فوق العاده خواهد داشت. هم اکنون همه چشم‌ها، به نتایج این اجلاس دوخته شده است. البته این اجلاس از پیش برنامه ریزی شده بود و ربطی به حادثه ترور دانشمند هسته‌ای ایران ندارد. برای عکس العمل بازار باید تا دوشنبه منتظر ماند چرا که دیروز و امروز بازارها، فعال نبودند.

* بسیاری انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا را به منزله بازگشت این کشور به برجام، آغاز دوباره مذاکرات و البته از سر گیری صادرات نفت می‌دانستند. آیا ترور دانشمند هسته ای ایران می‌تواند شرایط متفاوتی را برای دو کشور رقم بزند؟
دوره ریاست جمهوری بایدن از ۲۰ ژانویه رسما شروع خواهد شد. انتظار نمی‌رود که سیاست خارجی و روابط با جمهوری اسلامی ایران و برجام، از اولویت‌های فوری بایدن باشد. تمرکز اولیه بایدن، مسائل داخلی و باز طراحی سیاست‌های مقابله با کروناست. البته از آنجا که بازگشت به برجام، از سیاست‌های اعلام شده بایدن در مبارزات انتخاباتی وی بوده است، انتظار می‌رود که جو روانی تحریم نفتی ایران تا حدی شکسته شود.

ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و متأسفانه قادر نیست که بخشی از پول نفت به فروش رفته قبلی را هم بهدست بیاورد و همچنان در بانک‌های خارجی بلوکه است و ربطی به تحریم‌های کنونی ندارد. بنابر این مسئله باز نگری و باز طراحی، نظام پولی و مالی کشور، اولویت مهمی دارد

* آیا ممکن است تحریم‌ها دوباره ادامه پیدا کرده و عملا امکان صادرات نفت برای ایران در سال ۲۰۲۱ هم وجود نداشته باشد؟
باید توجه داشت که فراتر از فروش نفت، مسائل مربوط به دریافت پول حاصل از فروش است. ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و متأسفانه قادر نیست که بخشی از پول نفت به فروش رفته قبلی را هم بهدست بیاورد و همچنان در بانک‌های خارجی بلوکه است و ربطی به تحریم‌های کنونی ندارد. بنابر این مسئله باز نگری و باز طراحی، نظام پولی و مالی کشور، اولویت مهمی دارد.

* با توجه به توضیحاتی که دادید حتی در صورت لغو تحریم‌های نفتی، مادامی که مشکل سیستم مالی ایران حل نشده عملا امکان دست یافتن به درآمدهای نفتی وجود ندارد؟
بله، دقیقا، ایران متاسفانه در لیست سیاه قوانین مرتبط با منع پولشویی، قرار دارد. بخش اصلی منابع مالی ایران که الان در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است، مربوط به دورانی است که برجام، جاری بود و ایران کم و بیش، به طور عادی، نفت صادر می‌کرد. البته امکان نقل و انتقالات مالی، توسط صرافی‌ها، وجود دارد، اما، کند و پرهزینه، انجام می‌شود.

بخش اصلی منابع مالی ایران که الان در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است، مربوط به دورانی است که برجام، جاری بود و ایران کم و بیش، به طور عادی، نفت صادر می‌کرد. البته امکان نقل و انتقالات مالی، توسط صرافی‌ها، وجود دارد، اما، کند و پرهزینه، انجام می‌شود

ایران لازم است تا تکلیف خود را با مقررات مالی و پولی جهان، روشن سازد. حالا هم به رغم تحریم‌های ظالمانه امریکا، مقادیری نفت صادر می‌شود، اما وجوه حاصله با تاخیر، پرهزینه دریافت می شود و گاهی هم بلوکه شده است. نظام بانکی، نیازمند بازتعریف و ظرفیت ارتباطات بین المللی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر