کد خبر: 96788
A

نوبخت: ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده بودجه ۹۹ محقق نشد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در هشت ماه نخست سال جاری با منابع پیش بینی شده ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی ۳۳۴هزار میلیارد تومان منابع به خزانه واریز شده که تا کنون۵۰هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده محقق نشده است.

نوبخت: ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده بودجه ۹۹ محقق نشد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد باقر نوبخت در نشست خبری لایحه بودجه۱۴۰۰ که صبح امروز در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت:  در هشت ماه نخست سال جاری با منابع پیش بینی شده ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی ۳۳۴هزار میلیارد تومان منابع به خزانه واریز شده که تا کنون۵۰هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده محقق نشده است.

وی افزود، بر اساس بودجه امسال از ۳۸۴ هزار میلیارد تومان مصارف مجاز در هشت ماهه نخست، در عمل ۳۵۳ هزار پرداخت شد و ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به انچه که مجاز بودیم مصرف کنیم کمتر مصرف شد. به عبارت دیگر صرفه‌جویی اجباری انجام شد.

به گفته نوبخت، مصارف در هشت ماهه نخست ۳۹درصد بیشتر از مصارف  مدت مشابه سال۹۸ بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتبارات هزینه ای  امسال ۳۵درصد بیشتر از اعتبارات هزینه ای مدت مشابه سال قبل بود. در همین اعتبارات هزینه ای حقوق و مزایا نسبت به مدت مشابه ۵۹درصد رشد کرده است.

وی گفت: هزینه‌های عمرانی نسبت به مدت مشابه سال۹۸ بیش از۶۵درصد رشد کرده است. در حال حاضر ۱۹هزار میلیارد تومان ناترازی بودجه وجود داشته و برای جبران آن از تنخواه بانک مرکزی استفاده شد.

وی افزود: در سال جاری مجوز استفاده ۳۹ هزار میلیاردی از تنخواه وجود داشت اما در نهایت از ۲۰هزار میلیارد تومان مجاز استفاده نکرده‌ایم.

نوبخت گفت: بنابراین کسری بودجه به بانک مرکزی منتقل نشده و حتی از میزان مجاز تنخواه کمتر استفاده کرده ایم و رقم ۱۹هزار میلیارد تومان نیز با بانک مرکزی تسویه خواهد شد. بر همین اساس رئیس کل بانک مرکزی از عملکرد بودجه تشکر کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران رشد کشاورزی۲,۷درصد مثبت اما رشد گروه خدمت منفی ۳درصد بوده، بر این مبنا رشد بدون نفت مثبت و رشد اقتصادی با نفت منفی ۰.۲درصد بود، گفت: از بهار سال۹۸که  هزینه مصرف بخش خصوصی منفی ۹.۸بود، امروز به‌منفی ۱.۷در تابستان امسال رسیده است.

وی افزود: امسال بابت اعتبارات عمرانی ۵۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده اما خود دولت اوراق را در بورس فروخته و ریال آن را به پیمانکاران پرداخت کرد. این اقدام باعث شد تا نرخ تشکیل سرمایه ثابت در تابستان ۵,۴درصد مثبت شود که در دوره های اخیر کم سابقه بوده است. بر این اساس در بخش طرح‌های عمرانی ۲میلیون فرصت شغلی در کشور تثبیت شد.

نوبخت ادامه داد: دولت سیاست‌های نیمه انبساطی مالی را همگام با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی  در دستور کار قرار داد و نتایج آن امروز مشهود شده است.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر