کد خبر: 97056
A

کارشناس اقتصادی اصولگرا مدعی شد: تحریم مانع افت کننده اقتصاد نیست/ بایدن و تیمش در دوران اوباما تحریم‌ها را شکل دادند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رویکرد آمریکا در مورد ایران دشمنی است و فرقی بین بایدن و ترامپ وجود ندارد، گفت: مذاکره اصولی و تخصصی، بد نیست ولی به شرطی که منافع اقتصادی حفظ شود ولی در جاهایی که دشمنی وجود دارد و نمی‌خواهند ایران رشد کند، باید ایستاد و مقابله کرد.

کارشناس اقتصادی اصولگرا مدعی شد: تحریم مانع افت کننده اقتصاد نیست/ بایدن و تیمش در دوران اوباما تحریم‌ها را شکل دادند

به گزارش دیده بان ایران؛ بیژن صفوی کارشناس مسائل اقتصادی در مورد اینکه با توجه به انتخاب بایدن به‌عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا و طرح بحث مذاکره از سوی دولت و برخی افراد، اظهار کرد: رویکرد آمریکا در قبال ایران دشمنی است؛ حالا چه بایدن یا ترامپ و یا هرکسی دیگری سرکار باشد.

 
 
بایدن و تیمش در دوران اوباما تحریم‌ها را شکل دادند/ می‌توان اثر تحریم را خنثی کرد
 
وی افزود: لذا هرکدام از اینها (رؤسای جمهور آمریکا) رویکرد دشمنی و تحریم را دارند؛ زمانی که در دوران اوباما تحریم‌های جهانی را علیه ایران تجهیز کردند، همین افرادی مانند بایدن و تیمش بودند. البته ترامپ هم همین رویه تحریم‌ها را ادامه داد.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: چه مذاکره بشود یا نشود و چه تحریم باشد یا نباشد؛ مشکل اصلی ما در بخش مدیریت منابع و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی است و بعد از آن تحریم‌ها مطرح است. ما در سال‌های گذشته تحریم‌ها مانند سوئیفت را تجربه کردیم. اثر تحریم‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش هزینه مبادله است.
 
صفوی با اشاره به رویکرد بنیادی و فنی در بخش اقتصاد، ادامه داد: اگر مدیریت منابع و سیاست اقتصادی اصولی و مناسب باشد، تحریم‌ها ما را با مشکل مواجه نمی‌کند؛ زیرا نخست بنگاه‌های اقتصادی کشور ظرفیت‌های خیلی زیادی دارند که با فعال‌سازی درونی آنها همراه با افزایش بهره‌وری و توسعهٔ دانش فنی، بخشی از افزایش هزینهٔ مبادله ناشی از تحریم خنثی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تحریم به دلیل افزایش هزینه‌ها ناخوشایند است، اضافه کرد: البته اصلاً مانع پیشرفت اقتصادی نمی‌شود، زیرا باسیاست‌های اصولی و تخصیص بهینه منابع و افزایش بازدهی اقتصادی قابل خنثی‌سازی است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تجارت خارجی بر منافع ناشی از آن استوار است، گفت: بخشی از تحریم‌ها خودبه‌خود توسط عوامل اقتصادی که دنبال منافع اقتصادی هستند، خنثی می‌شود.
 
 
تحریم مانع افت کننده اقتصاد نیست
 
صفوی تصریح کرد: می‌توان هزینهٔ تحریم را به حداقل رساند، اما متأسفانه مشکلی ما نبود مدیریت صحیح اقتصادی، جزیره‌ای عمل‌کردن و نداشتن سیاست‌های اقتصادی همسو است، یعنی سیاست‌های پولی و مالی و درآمدی باید در قالب یک سازوکار هماهنگ باشد.
 
وی بیان کرد: افرادی می‌توانند تولید و بخش تجارت را فعال کنند و با مدیریت اقتصادی، بنگاه‌های را راه بیندازند و این‌همه ظرفیت عظیم کشور را مدیریت کنند، اصلاً تحریم به‌عنوان یک مانع افت کننده تلقی نمی‌شود.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: متأسفانه به‌جای نگاه بنیادی و فنی به توانمندی‌ها و سیاست‌های اقتصادی، دنبال یک سری انتظارات عجیب و قریب ناشی از شوک‌های بیرونی هستیم؛ یعنی بسیاری از دستنکاران مدیریت اقتصادی کشور به شوک های بیرونی که یکی از آنها تحریم است، نگاه دارند در حالی که نباید اینگونه باشد.
 
صفوی بیان داشت: فعالان اقتصادی کشور هم تحت تأثیر نگاه مدیران قرار گرفته‌اند و ذهنیت آنها این است که شوک تحریم تعدیل یا اضافه شود (اضافه‌تر از این‌که نمی‌شود) چه خواهد شد؟ درحالی‌که بخش خارجی اقتصاد ایران در آن اندازه نیست که تأثیرگذار باشد.
 
وی تأکید کرد: بخش خارجی اقتصاد ایران کوچک است؛ هرچند نیاز وارداتی داریم اما امروزه تمام اقتصادهای دنیا باز هستند و خیلی از مواد اولیه و ماشین‌آلات را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند. الان دیگر بحث صادرات منهای واردات مطرح نیست، بلکه بحث حجم تجارت (صادرات و واردات) مهم است.
 
 
مشکل اصلی ما در مدیریت اقتصاد کشور است/ نرخ ارز؛ پاشنه آشیل اقتصاد
 
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: لذا عجیب و قریب است که بحث تجارت خارجی اقتصاد ما یک بخش کوچکی است که در شرایطی هم که تحریم نباشد به ۲۰۰ میلیارد هم نمی‌رسد، این‌قدر تعیین‌کننده شده و به پایهٔ اصلی این اقتصاد و پاشنه آشیل آن نرخ ارز شده است؛ درحالی‌که نباید این‌گونه باشد.
 
صفوی گفت: مشکل اصلی ما در مدیریت اقتصاد کشور است و اگر سیاست و مدیریت اصولی باشد و مدیران اقتصاد درست عمل کنند، تحریم اثر خاصی بر اقتصاد ما نخواهد داشت و بخشی اثر خنثی نشده آن را می‌توان دور زد.
 
 
اقتصاد ایران در رکود تورمی به سر می‌برد
 
وی بیان کرد: واقعاً همه‌ی ما اعم از سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و فعالان اقتصادی اصل را که نگاه بنیادی و اساسی به ظرفیت‌ها و مبانی علم اقتصاد است را رها کردیم و یک موضوع فرعی که شوک خارجی است را بزرگ می‌کنیم.
 
این استاد دانشگاه در مورد اینکه نگاه دولت به سمت مذاکره است، آیا این موضوع به اقتصاد کشور آسیب وارد نمی‌کند و رکود عمیق‌تر نمی‌شود؟ پاسخ داد: در حال حاضر اقتصاد ایران در رکود تورمی به سر می‌برد و شرایط تورم فزاینده است، اینکه بحث مذاکره چقدر به این رکود را دامن بزند به نحوهٔ تعامل دستنکاران بستگی دارد که تصمیمات را تعویق و لنگ مذاکره بگذارند.
 
 
هدف اصلی برجام برداشتن تحریم بود که برای ما دستاوردی نداشت
 
صفوی با بیان اینکه مذاکرات بین‌المللی بحث معامله و امتیازات است، ادامه داد: البته مذاکره اصولی و تخصصی، بد نیست، به‌شرط که منافع اقتصادی کشور حفظ شود و اگر مذاکره‌ای قرار است انجام شود، مستلزم افزایش منافع اقتصادی کشور خوب است در غیر این صورت نباید مذاکره شود.
 
وی در مورد اینکه آیا برجام توانست منافع ما را حفظ کند و ثمره‌ای برای اقتصادی داشته باشد؟ گفت: مسلم است که برای ما دستاوردی نداشت؛ اگرچه دولت سعی کرد برجام را به جایی برساند و  ۴ الی ۵ سال وقت صرف کرد که مسئله‌ی تحریم با یک تعامل بین‌المللی تعدیل شود و با جذب سرمایه‌گذار خارجی و رونق سرمایه‌گذاری ایجاد شود ولی این‌گونه رخ نداد.
 
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: هدف اصلی برجام برداشتن تحریم بود و مشکلاتشان با ما منتفی شود و هم مانند کشورهای دیگر تعاملات بین‌المللی داشته باشیم تا بتوانیم از منافع اقتصاد بین‌الملل استفاده کنیم اما چنین رخ نداد.
 
صفوی گفت: باید با دنیا تعامل داشته باشیم و از ظرفیت خودمان در عرصه‌ی بین‌المللی استفاده کنیم اما تا جایی که منافعمان تضعیف نشود و بتوانیم در قامت یک کشور بزرگ ظاهر شویم ولی جاهایی که دشمنی وجود دارد و نمی‌خواهند ایران رشد کرد، باید ایستاد و مقابله کرد. 
 

منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر