کد خبر: 9876
A

مروری بر مهم ترین اخبار اقتصادی روز دوشنبه ششم دی ماه 95

درآمد نفت در نیمه نخست امسال پیش‌خور شد»، «تحولات ۳۰ ساله بازار ارز»، «سکه 14 هزار تومان گران شد»، «مسکن گران‌تر شد/هر متر ۴.۴ میلیون تومان در تهران»، «تورم تولید رشد کرد»،‌ »سود هزار میلیاردی قاچاقچیان موبایل»، «گران‌فروشی ۶۰۰۰ تومانی گوشت قرمز»، «واردات در یک قدمی صادرات»، «هشدار نسبت به افزایش عرضه سکه‌های تقلبی»، «جزئیات نرخ ۱۲.۷ درصدی بیکاری در تابستان» از جمله مهمترین اخبار اقتصادی امروز بود.

مروری بر مهم ترین اخبار اقتصادی روز دوشنبه ششم دی ماه 95

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، برخی از مهم‌ترین‌ خبرهای اقتصادی کشور در روز دوشنبه (ششم دی ماه) در ادامه آمده است که با کلیک روی تیتر هر خبر، متن کامل آن در دسترس خواهد بود.

درآمد نفت در نیمه نخست امسال پیش‌خور شد

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در نیمه نخست سال جاری درآمدهای نفتی به دلیل افت درآمد دولت در نیمه دوم سال گذشته به صورت پیش فروش مصرف شد.

تحولات ۳۰ ساله بازار ارز/ثبت رکوردها از سال ۸۹ به بعد

تازه‌ترین گزارش منتشره بانک مرکزی از تحولات ارزی ایران حاکی از رشدی بین ۴۰۰ تا حدود ۳۹۰۰ درصدی سه ارز اصلی دلار، یورو و پوند اصلی طی ۳۰ سال گذشته است. روند تغییرات از این حکایت داشت که بیشترین جهش‌های قیمتی از ۱۳۸۹ به بعد در تاریخچه ارزی ثبت شده است.

کاهش نرخ رسمی دلار و پوند

نرخ رسمی دلار آمریکا و پوند انگلیس کاهش یافت.

سکه 14 هزار تومان گران شد

سکه تمام طرح جدید به روند افزایشی قیمت ادامه داد و با 14 هزار تومان افزایش قیمت، در بازار امروز - دوشنبه - یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان عرضه می‌شود. دلار آمریکا نیز ۴۱۱۶ تومان قیمت دارد.

مسکن گران‌تر شد/هر متر ۴.۴ میلیون تومان در تهران

بانک مرکزی باز هم از گران‌تر شدن قیمت مسکن خبر داد و اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود، زمان برای خرید خانه به ویژه از سوی زوجین مناسب است.

تورم تولید رشد کرد

بانک مرکزی اعلام کرد که تورم تولید در پایان آذر ماه به ۳.۵ درصد افزایش یافته است. این نرخ در مقایسه با ماه قبل حدود دو دهم درصد افزایش دارد.

سود هزار میلیاردی قاچاقچیان موبایل/ وزارتخانه‌های صنعت و ارتباطات پاسخگو باشند

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که تاخیر در اجرای طرح شناسه‌دار کردن تلفن همراه یا همان طرح رجیستری در هر روز، سه میلیارد تومان درآمد نصیب قاچاقچیان می‌کند که به همین میزان زیان به دولت و کشور وارد می‌شود و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشند.

گران‌فروشی ۶۰۰۰ تومانی گوشت قرمز

چند ماهی است که قیمت گوشت قرمز رو به افزایش است و اکنون به کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان در بازار مصرف رسیده که طبق اعلام وزارت کشاورزی حداکثر قیمت عرضه این محصول ۳۴ هزار تومان است و فروش بیش از این قیمت، گران‌فروشی است.

واردات در یک قدمی صادرات/ تراز تجاری به ۵۵ میلیون دلار رسید

گزارش ۹ ماهه تجارت خارجی نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران بار دیگر در مرز صفر قرار دارد به طوری که با مثبت شدن روند واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته تراز تجاری ایران به حدود مثبت ۵۵ میلیون دلار رسیده است.

هشدار نسبت به افزایش عرضه سکه‌های تقلبی + راه‌های شناسایی

در حالیکه عمده سکه‌های موجود در بازار به صورت بسته‌بندی و وکیوم شده توسط صرافی‌ها و طلافروشی‌ها فروخته می‌شود، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تاکید کرد که هیچ دستورالعملی مبنی بر فروش سکه به صورت وکیوم شده وجود ندارد و بسته‌بندی سکه‌ها لزوما به معنی اصل بودن آن‌ها نیست.

قیمت نفت بالا نرود دچار ورشکستگی دولتی می‌شویم

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: تنها در صورتی که سرمایه‌گذار خارجی به کشور بیاید یا قیمت نفت بالا برود اقتصاد کشور از فرو رفتن در رکود بیشتر نجات می‌یابد؛ در غیر این صورت به سوی ورشکستگی دولتی پیش می‌رویم.

جزئیات نرخ ۱۲.۷ درصدی بیکاری در تابستان

جزئیات نرخ بیکاری ۱۲.۷ درصدی ثبت شده در تابستان امسال حاکی از سهم کمتر از ۲۰ درصدی بخش کشاورزی در اشتغال بوده است.

دست رد کارخانه‌های رب به گوجه‌فرنگی‌های انباشت شده

در حالی با انباشت گوجه فرنگی‌های رسیده در بازار و افت قیمت این محصول مواجه هستیم که با توجه به تعطیلی کارخانه‌های کنسرو رب گوجه فرنگی و فعالیت فصلی آنها، امکان کنسرو این محصول وجود ندارد.

ارائه مهلت به واردکنندگان خودرو تکذیب شد

رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تمدید مهلت زمان تعیین شده برای واردکنندگان داخلی برای کسب نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی را، تکذیب کرد.

نگاهی به کیفیت خودروهای داخلی در آبان‌ماه

براساس جدیدترین ارزیابی‌های صورت گرفته از کیفیت خودروهای سواری تولیدی در آبان ماه امسال، مشخص شده که ۱۱ مدل از حدود ۳۰ مدل خودروی سواری تولیدی و مونتاژی در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارند.

افزایش نیاز داخلی به زغال‌سنگ و کمبود تولید

نیاز داخلی به زغال سنگ در واحدهای مصرفی به خصوص کوره‌های فولاد به جایی رسیده است که مجری طرح زغال سنگ طبس حتی با افتتاح این واحد زغال سنگ هم می‌گوید تا تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ چهار میلیارد تن زغال سنگ تولیدی کم داریم.

دومین فراخوان طرح جویشگر بومی

مدیر طرح موتور جست‌وجوی بومی از دومین فراخوان طرح جویشگر(موتور جست‌وجوی بومی) با هدف شناسایی فعالان حوزه خبر داد.

سیم‌کارت‌های بی‌هویت از نهم دی‌ماه یک طرفه می‌شوند

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مالکان سیم کارت هایی که هنوز هویتشان را ثبت نکرده اند تا نهم دیماه برای ثبت آن فرصت دارند گفت: طی نزدیک به سه هفته گذشته بیش از چهار میلیون سی کارت تعیین هویت شده است که برای مشارکت مالکان نزدیک به 6 میلیون سیم کارت دیگر خوش بین هستم.

گرانی قابل توجهی در بازار لوازم خانگی نداریم

پیرامون بحث‌های مربوط به افزایش قیمت لوازم‌خانگی در روزهای اخیر موضعی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این باره گرفت این است که "گرانی قابل توجهی در رصدهای صورت گرفته از بازار مشاهده نشده است"..

اختیار فروش سکه در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود

چندی پیش معاملات اختیار معامله سکه در بورس ایران راه‌اندازی شد که آن معاملات از نوع اختیار خرید بود. امروز مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران می‌گوید در بورس کالا به زودی اختیار معاملات از نوع فروش سکه برای سررسید اسفند ماه راه‌اندازی خواهد شد.

تولید تقلبی داروهای ایرانی توسط هند و پاکستان!

مدیرعامل سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اینکه شرکت‌های هندی و پاکستانی داروهای ایرانی را با برند تقلبی تولید می‌کنند، از فروش این محصولات تقلبی در افغانستان و شمال عراق خبر داد.

توقیف ٣٢ طرح و ابطال ١٤ مصوبه ایجاد شهرک‌های صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقیف طرح ٣٢ شهرک و ناحیه صنعتی که مربوط به دولت نهم و دهم بود و نیز ابطال ١٤ مصوبه دولت فعلی در زمینه ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی که امکان ایجاد آن ها وجود ندارد خبر داد.

ایران زیربار هر قیمتی برای واردات گاز از ترکمنستان نمی‌رود

مشاور موسسه بین‌الملل مطالعات انرژی با اشاره به پیشنهاد غیرمنطقی ترکمنستان مبنی بر افزایش قیمت گاز وارداتی به ایران، با بیان اینکه تولید گاز در کشور افزایش داشته است، اظهار کرد:ایران در حال حاضر نیازی به واردات گاز ندارد و مذاکره‌کنندگان زیر بار هر قیمتی نخواهند رفت.

چگونگی تامین مالی خرید هواپیماهای ایرباس

مذاکرات گسترده و فنی مقامات ایران با نمایندگان دو شرکت هواپیماساز ایرباس و بوئینگ نرخ نهایی هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران را به شکل قابل توجهی کاهش داد. با این وجود اما هنوز مشکلاتی که از سال‌ها پیش گریبان شرکت ایران‌ایر را گرفته است تامین منابع مورد نیاز برای این هواپیماها را دشوار می‌کند.

ترکان: آیا وزارت اقتصاد می‌تواند بر مناطق آزاد نظارت کند؟

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با طرح این پرسش که آیا وزارت اقتصاد می‌تواند بر فعالیت دستگاه‌هایی که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند، نظارت کند؟ گفت: این وزارتخانه به سایر دستگاه‌ها مشرف نیست.

جزئیات امضای 24 تفاهم‌نامه با بزرگان نفت جهان

معاون شرکت ملی نفت با بیان اینکه تاکنون 12 تفاهم نامه با شرکت‌های خارجی در صنعت نفت امضا شده و به زودی 10 تا 12 تفاهم دیگر نفتی امضا می شود، گفت: هزینه و ریسک پایین تولید نفت و گاز دو مزیت ایران برای جذب سرمایه گذاران است.

افت گروه خودرویی‌ها در معاملات امروز بورس

در حالی‌که در هفته‌های گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در کانال ۸۰ هزار واحدی نوسان می‌کرد، دو روز است که دماسنج بازار سرمایه وارد کانال ۷۹ هزار واحدی شده به طوریکه امروز به رقم ۷۹ هزار و ۹۶۶ واحدی رسید. در معاملات امروز (دوشنبه) گروه خودرو بیشترین تاثیر را در نوسانات کاهشی شاخص کل ایفا کردند.

پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران در آینده نزدیک

معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین دیدار با مدیران شرکت‌های پیمانکاری نوید پرداخت بخشی از مطالبات را داد و گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مقرر شده است تا پایان سال 1395 طبق اولویت‌بندی پروژه‌ها بخشی از مطالبات پیمانکاران به صورت نقدی پرداخت شود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر