کد خبر: 98903
A

پشت پرده کاهش سرعت اینترنت در ایران کیست؟

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که طی هفته‌های اخیر گسترش اختلال GPS و ارسال پارازیت در باند۱۸۰۰ باعث کاهش کیفیت اینترنت موبایل شده است.

پشت پرده کاهش سرعت اینترنت در ایران کیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ طی هفته‌های اخیر بسیاری از کاربران از کیفیت پایین اینترنت گلایه‌مند بوده‌اند. به‌خاطر تعداد کم مشترکان اینترنت ثابت در کشور وقتی گلایه‌ها از کیفیت اینترنت زیاد می‌شود حتما پای اینترنت موبایل و مشتقات آن مثل TD-LTE مطرح است.

از مجموع بیشتر از ۸۶میلیون مشترک اینترنت پهن‌باند کشور حدود ۹۰درصد از طریق شبکه‌های اپراتور‌های موبایل به اینترنت دسترسی دارند و هر اختلالی در آن می‌تواند روی زندگی میلیون‌ها نفر به‌ویژه در شرایط شیوع کرونا که نیاز به اینترنت بیشتر از همیشه است تأثیر منفی بگذارد.

حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک اختلال در فضای فرکانسی کشور که مدت هاست وجود دارد در هفته‌های اخیر بیشتر شده و احتمالا عامل اصلی در فرکانس‌های شبکه موبایل کشور شده است. این اختلا‌ل‌ها به‌ویژه در شبکه موبایل همراه اول که بیشترین تعداد مشترک را در کشور دارد قابل توجه‌تر بوده است.

از پارازیت برای جی‌پی‌اس تا مختل شدن اینترنت

به گزارش همشهری، اگر شما هم این روز‌ها در حال مسیریابی با استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی یا خارجی بوده‌اید حتما تجربه قطع ناگهانی ارتباط با GPS و گم‌شدن موقعیت خود را به‌ویژه در خیابان‌های تهران داشته‌اید. از حدود ۲ سال قبل اختلال جی‌پی‌اس در مناطق خاص وجود داشته است، اما به‌نظر می‌رسد به‌خاطر موارد مختلف گسترده این اختلال در هفته‌های اخیر بیشتر شده است.

براساس گزارش‌های مختلف این گسترش اختلال با ارسال پارازیت از منبع نامعلوم برای عمومی مردم باعث تأثیرگذاری جدی روی باند فرکانسی ۱۸۰۰مگاهرتز شده است که مورد استفاده بسیاری از کاربران نسل چهارم تلفن همراه است. این اختلال گسترده باعث شده تا گوشی‌های موبایل کاربران مجبور به استفاده از باند‌های فرکانسی ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ مگاهرتز شود که افزایش ترافیک و فشار روی این باند‌های فرکانسی خود دلیل دیگری برای کاهش کیفیت اینترنت موبایل شده است.

با حدس و گمان‌هایی در این رابطه، یک منبع آگاه که نامش فاش نشده در گفتگو با نشریه پیوست هم تأیید کرده که ارسال پارازیت روی باند فرکانسی۱۸۰۰ عامل اختلال در اینترنت موبایل در اپراتور همراه اول است. سخنگوی دولت دهم هم هفته گذشته در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران، موضوع اختلال جی‌پی‌اس را تایید کرد، اما عمدی بودن آن را رد کرد. علی ربیعی گفت که رئیس جمهور از مدت‌ها قبل دستور داده بود که در شورای عالی امنیت ملی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شود.

منبع اختلال: نامعلوم

به‌تازگی و همزمان با پخش برنامه زنده گزارش عادل فردوسی‌پور از طریق اینستاگرام ای‌اف‌اسی فارسی برخی از کاربران از کاهش سرعت و کیفیت اینترنت موبایل خبر دادند.

یک روز بعد از این اتفاق، سازمان تنظیم مقررات در نامه‌ای به‌همراه اول با اشاره به دریافت گزارش‌های اختلال روی اینترنت این اپراتور و تأکید روی این موضوع که مشکل از شبکه ارتباطات زیرساخت نبوده؛ دستور داده بود تا ظرف ۴۸ساعت دلایل این اختلال روی شبکه همراه اول اعلام شود. با گذشت بیش از ۲ هفته از انتشار این نامه هنوز گزارشی عمومی و رسمی درخصوص علت اختلال ایجاد شده روی شبکه همراه اول منتشر نشده است.

ارسال پارازیت روی باند فرکانسی مورد استفاده GPS و نسل چهارم تلفن همراه موضوع تازه‌ای نیست، اما از آن دست مسائلی است که هیچ‌کس درباره آن پاسخی ندارد. حدود ۲ سال قبل ماجرای اختلال GPS با یک اختلال سراسری در شهر تهران شروع شد که تقریبا حدود ۱۰روز ادامه داشت.

این مسئله به شکلی بود که کاربران اپلیکیشن‌های مسیریابی در هرجای شهر موقعیت خود را در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی مشاهده می‌کردند. این اختلال گسترده همچنین باعث قطع شدن تمامی سرویس‌های TD-LTE در پایتخت شد.

دکل‌های مخابراتی TD-LTE نیز به‌جز تعیین موقعیت مکانی، بیشتر برای اینکه بتوانند از نظر زمانی با یکدیگر تطابق پیدا کرده و بسته‌های اطلاعات را با یکدیگر مبادله کنند، از ساعت‌های اتمی GPS استفاده می‌کنند. اعتراض گسترده کاربران ازجمله سرویس‌های تاکسی اینترنتی، راننده‌ها و پیک‌ها که نقشه و موقعیت‌یابی بخش مهمی از پلتفرم‌شان را تشکیل می‌دهد باعث شد تا چند روز بعد وزارت ارتباطات در این رابطه واکنش نشان دهد. در آن زمان حسین فلاح‌جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که متولی فضای فرکانسی کشور است در گفتگو با ایرنا گفته بود که با وجود تأکید مراجع امنیتی ازجمله شورای‌عالی امنیت ملی مبنی بر غیرقانونی بودن این اختلال‌ها و دستور توقف آن، همچنان این اختلال‌ها وجود دارد. بعد از ۲ سال و به سکوت رفتن وزارت ارتباطات به‌نظر می‌رسد این اختلال‌ها ادامه دارد و براساس موقعیت‌های مختلف از سوی منبعی در کشور شدت و گستره آن تغییر می‌کند.

GPS چطور مختل می‌شود؟

سامانه‌های GPS عموما در دستگاه‌ها و برنامه‌های مکان‌یاب مثل تاکسی‌های اینترنتی، راننده‌ها، کشتی‌ها، هواپیما‌ها و... استفاده می‌شود و اختلال در آن‌ها می‌تواند باعث تصادف، گم شدن دستگاه‌ها و حوادث غیرقابل جبران شود. این سامانه‌ها به جز تعیین طول و عرض جغرافیایی، زمان را نیز با دقت بسیار بالایی تعیین می‌کنند و، چون به ساعت اتمی مجهز هستند، بسیاری از سامانه‌های مخابراتی و رادیویی در جهان برای تعیین دقیق زمان و ارتباط با یکدیگر نیز از همین سامانه استفاده می‌کنند.

آنطور که مقام‌های وزارت ارتباطات اختلال GPS را تأیید کرده‌اند مشخص می‌شود که اختلال به وسیله دستگاه‌های مشهور به GPS Jammer که در مناطق جنگی و نظامی کاربرد دارند، صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها مثل کاری که برای ارسال پارازیت برای مقابله با دریافت تصاویر ماهواره‌ای صورت می‌گرفت در فرکانس فعالیت ماهواره‌های GPS در منطقه‌ای با وسعت خاص اختلال ایجاد می‌کنند. استفاده از این دستگاه‌های مختل‌کننده به‌صورت معمول در مناطق نظامی برای گمراه کردن دستگاه‌های دشمن، پهپاد‌ها یا حتی موشک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

منبع: همشهری

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر