کد خبر: 98988
A

بودجه ۱۴۰۰ مردم را به خیابان می‌کشاند؟

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وزرای دولت در دوره‌هایی هم که در دولت نقش جدی نداشتند در شرکت‌ها و صنایع بزرگ به عنوان مدیران نقش آفرین بوده اند، سایه این مدیران بر بخش‌های مختلف اقتصادی تا اتاق بازرگانی حکمفرما بوده و همیشه منافع خود را دنبال کرده اند بنابراین نمی‌توان گفت که این افراد از اقتصاد کشور بی اطلاع هستند و تبعات تدوین بودجه توهمی متورمی که بر کشور واقتصاد و مردم تحمیل می‌کنند را نمی‌دانند.

بودجه ۱۴۰۰ مردم را به خیابان می‌کشاند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ یک سایت اصولگرا با توجه به نحوه بستن بودجه سال آینده از سوی حسن روحانی نوشت: به نظر می‌رسد مجلس در یک پیچ اساسی ودر یک گردنه بحرانی قرار گرفته که عبور از این گردنه یعنی رسیدن به سلامت به مقصد، مقصد اقتصاد ایران که دیگر تورمی به مردم تحمیل نشود و فشار اقتصادی که بر گروه‌های مختلف جامعه بخصوص دهک‌های پایین درآمدی وارد می‌شود در سال آینده بیش از این تداوم نداشته باشد. از این رو کارشناسان اقتصادی و عموم مردم چشم انتظار اصلاحات اساسی در بودجه هستند و اینکه مجلس چگونه از رهنمود‌های مقام معظم رهبری در مساله اصلاح بودجه استفاده بهینه‌ای به عمل می‌آرود. عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه دراین باره نظرات خود را بیان کرده است.

عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه نظر خود را درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ اینگونه توضیح داد: با نگاهی به بودجه ۱۴۰۰ این موضوع در ذهن نهادینه می‌شود که آیا قصد دولت از تدوین چنین بودجه‌ای تخریب اقتصاد ایران بوده است؟ لایحه بودجه ۱۴۰۰ انسان را به شک و تردید می‌اندازاد که دولت نه تنها قصد بهبود اقتصاد را نداشته بلکه به صورت تعمدی و با خواست خود به قصد تخریب پایه‌های باقیمانده از اقتصاد حرکت کرده است. یکی از این موارد میزان مالیاتی است که در بودجه ذکر شده است. در بودجه امسال یعنی سال ۹۹ دولت با شیوه‌های مختلفی توانست تقریبا صد درصد مالیات پیش بینی شده را محققق کند.
وی دراین باره افزود: یعنی دولت الان که در اولین ماه آخرین فصل سال هستیم توانسته مالیات سه ماه آخر سال را هم اخذ کند بنابراین مالیات پیش بینی شده در بودجه ۹۹ محقق شده است، ضمن اینکه اقتصاد ما مثل سایر اقتصاد‌های جهان با بحرانی به نام بیماری کرونا و تاثیرات آن روبه رو بوده از این جهت اخذ صد درصد مالیات پیش بینی شده خوب است. جالب این است که دولت آقای روحانی در بودجه ۱۴۰۰ تقریبا دستی به سهم مالیات نزده یعنی دولت درآمد‌های پایدار را چندان مشخص نکرده تا بودجه کشور را از طریق اخذ مالیات از آن‌ها ببندد، اما نظر قوی و رویکرد ویژه‌ای به درآمد‌های ناپایدار یا تخیلی داشته تا از این طریق بریز و بپاش‌های خود را تامین کند.

 
 

عطا بهرامی دراین باره بیان داشت: دولت از هر درآمد ناپایداری استفاده کرده هم دل به فروش اسناد خزانه بسته هم بحث فروش اوراق سلف نفتی را مطرح کرده است. شاید برای اینکه بتوانیم بگوییم بودجه به صورت هدفمند مخرب تدوین شده بهتر است سابقه کاری مدیران دولتی را عنوان کنیم که این افراد در سی سال گذشته همواره در راس دولت‌های اصلاح طلب بوده اند و ده سال بعد نیز در جایگاه دوم در اداره کشور دستی بر آتش داشته اند لذا هیچ گاه نمی‌توان آن‌ها را دور از فضای سیاسی یا اقتصادی کشور عنوان کرد.
کارشناس مسائل اقتصادی دراین باره تصریح نمود: وزرای دولت در دوره‌هایی هم که در دولت نقش جدی نداشتند در شرکت‌ها و صنایع بزرگ به عنوان مدیران نقش آفرین بوده اند، سایه این مدیران بر بخش‌های مختلف اقتصادی تا اتاق بازرگانی حکمفرما بوده و همیشه منافع خود را دنبال کرده اند بنابراین نمی‌توان گفت که این افراد از اقتصاد کشور بی اطلاع هستند و تبعات تدوین بودجه توهمی متورمی که بر کشور واقتصاد و مردم تحمیل می‌کنند را نمی‌دانند.
عطا بهرامی توضیح داد: متاسفانه تعارض منافع و ترجیح منافع فردی و گروهی بر ملت است که اقتصاد را به این وضعیت رسانده است. در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که یک سرمایه دار وزیر شود یا یک بانکدار رئیس بانک مرکزی و ... شود که سیاست‌ها را مطابق حساسیت‌ها ومنافع خود و همراهانش بنویسد، اما در ایران این مساله کاملا جا افتاده و این افراد به اسم متخصص امر به مردم تحمیل می‌شوند تا خواسته‌های خود را به جای رفاه عمومی محقق کنند.
استاد اقتصاد با اشاره به سوء مدیریت اصلاح طلبان و ناامنی‌های اجتماعی گفت: حجت الاسلام پژمانفر در مجلس شورای اسلامی به موضوع قابل توجهی اشاره کرد که بودجه ۱۴۰۰ مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند چرا که مردم تحمل تاب آوری تورم دیگری را ندارند. با نگاهی به مدیریت اصلاح طلبان به یاد دولت اول مرحوم هاشمی رفسنجانی در دهه ۷۰ می‌افتیم که کار به شورش‌های خیابانی کشید. بعد از آن در تاریخ انقلاب اسلامی تا سال چنین موضوعی تکرار نشد به هر حال بنده معتقدم هشدار آقای پژمانفر را باید جدی بگیریم چرا که مردم توان و تحملی برای تورم‌های بعدی را ندارند.
وی درخصوص تاکیدات مقام معظم رهبری در بودجه ۱۴۰۰ گفت: البته رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تعیین سقفی که برای فروش نفت گذاشتند که بیش از این مقدار فروخته شود چه باید کرد خوشبختانه دست مجلس را باز گذاشته تا جلوی قانون شکنی دولت را بگیرد. به هر حال درست است که مجلس نمی‌تواند جزییات لایحه بودجه را دچار تغییرات اساسی کند، اما اصلاحات اساسی باید در بودجه ۱۴۰۰ صورت داده شود این موضوع به منافع ملی و رضایت مردم از نظام اقتصادی و مدیریت کشور مرتبط است.
وی در پایان تاکید کرد: بنده براین باورم مقام معظم رهبری یک بار دیگر با هوشیاری و حساسیت به این موضوع وارد شدند و آنچه دراین باره خواستند بنا به حساسیت وضعیت اقتصادی کشور موضوع بسیار مهمی است که مجلس باید آن را به معنای حکم حکومتی فرض کند یعنی مجلس باید دراین مورد دست خود را بازتر از دوره‌های قبلی در اصلاح بودجه ببیند و جداول را براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور تغییر دهد همانگونه که رئیس مجلس شورای اسلامی هم بر این موضوع تاکید کرد که بودجه باید بر مبنای مصارف واقعی بدون هزینه تراشی‌های بیجا و براساس درآمد‌های واقعی بسته شود توسط مجلس مورد بازنگری اساسی قرار بگیرد.

منبع: snn

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر