کد خبر: 99085
A

۹۰ درصد افرادی که کارت بازرگانی می‌گیرند، «آه» در بساط ندارند

یک اقتصاددان با بیان اینکه ۹۰ درصد افرادی که کارت بازرگانی می‌گیرند، آه در بساط ندارند، گفت: اتاق بازرگانی نتوانست در رشد بخش خصوصی موفق باشد و باید در مسیر اصلاح آن قدم برداریم.

۹۰ درصد افرادی که کارت بازرگانی می‌گیرند، «آه» در بساط ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در مورد نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد ایران، اظهار کرد: این نهاد در همه کشورها مثل ایران وجود دارد اما متاسفانه بعد از انقلاب دولت در آن ورود و دخالت کرد.

اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است؟/ اتاق به شبعه‌ای از دولت است

وی افزود: الان نیمی از نمایندگان اتاق بازرگانی منسوب دولت و نیم دیگر، نمایندگان شرکت‌های دولتی و خصولتی هستند و عنوان پارلمان بخش خصوصی برای اتاق بازرگانی خیلی دقیق نیست زیرا دولت همیشه در آن دخالت داشته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اتاق بازرگانی تبدیل به شبعه‌ای از دولت شده و حتی روسای آن هم دولتی بودند؛ مثلا آقای نهاوندیان معاون وزیر صنعت بود که بعد رئیس اتاق شد و اصلا تاجر نبود. و رئیس کنونی هم خصولتی است.

باید در مسیر اصلاح اتاق بازرگانی قدم برداریم

بخشی در مورد موضوع فساد در اتاق بازرگانی، گفت: متاسفانه در همه دستگاه‌های دولتی شاهد فساد هستیم که در بخش خصوصی هم غیرطبیعی نیست؛ منتها کاری به جای نفی چنین نهادی باید آن را اصلاح کنیم و تلاش شود در اتاق شفافیت بیشتری در خصوص دریافتی، پرداختی‌ها و عملکردها ایجاد کنیم.

وی در مورد توزیع رانت در اتاق بازرگانی، گفت: مسئولان اتاق با دولت، وزرا و معاون آن‌ها ارتباط دارند؛ طبیعتا اطلاعات نمایندگان و روسای اتاق‌ها در مورد مسائل کسب و کار بیشتر است و اخبار زودتر به آنها می‌رسد که موجب رانت خواهد شد؛ زیرا می‌توانند در جهت منافع خودشان استفاده کنند و نمی‌توان این را کتمان کرد، ولی می‌توان آن را با شفاف سازی به حداقل رساند.

این اقتصاددان اضافه کرد: اگر دولت در کارها شفافیت داشته باشد، این اتفاقات رخ نخواهد داد؛ به هر حال باید در مسیر اصلاح اتاق بازرگانی قدم برداریم؛ زیرا منطق می‌گوید اتاق را که اتحادیه بین المللی اتاق بازرگانی در جهان است را حفظ کنیم.

 

یک اشکال اساسی در اقتصاد ایران و اتاق بازرگانی

بخشی در مورد حضور تجار در اتاق بازرگانی، گفت: یک اشکال اساسی در این مورد وجود دارد؛ امروز هر کسی که کارت بازرگانی می‌گیرد به عنوان بازرگان شناخته می‌شود؛ در‌حالی‌که راه‌اندازی یک واحد تولیدی سرمایه و وقت زیادی می‌خواهد.

وی توضیح داد: افراد در کمتر از یک هفته کارت بازرگانی می‌گیرند و این فرد به عنوان بازرگان یک رای دارد که باعث تصاحب کرسی‌های اتاق بازرگانی توسط بازرگانان خواهد شد و این یک نقص در اقتصاد ایران و اتاق بازرگانی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اسم اتاق، اتاق بازرگانی صنایع، معدن و کشاورزی است اما با توجه به اینکه هر کسی که کارت بازرگانی می‌گیرد و از روز بعد تاجر است؛ حالا چه فعالیت تجاری داشته باشد یا نه باعث شده تعداد بازرگانان و تجار بیشتر باشد و کرسی‌ها را به دست بیاورند.

 

چرا اتاق بازرگانی نتوانست به بخش خصوصی کمک کند؟

بخشی بیان کرد: اگر اتاق نتوانست به رشد بخش خصوصی در اقتصاد ایران کمک کند، دلیل آن، زور زیاد دولت است وگرنه روسای اتاق دل‌شان می‌خواهد از اقتصاد خصوصی دفاع کنند، اما دولت نمی‌گذارد؛ مثلا شورای بخش خصوصی مدتی تشکل نمی‌شود و یا اگر جلسه داشت، دولت به تعهدات و قول‌ها عمل نمی‌کند 

وی تاکید کرد: ساختار اتاق بازرگانی باید اصلاح و از حالت بازرگانی خارج شود؛ مثلا مکانیسمی تعیین کنیم که تعداد کرسی‌های هر بخش در اتاق برابر باشد؛ زیرا هزاران نفر کارت بازرگانی دارند، ولی تعداد کارخانه‌ها هزاران نیست و یا همه عضو اتاق نیستند بتوانند کرسی‌ها را کسب کنند؛ به همین دلیل باید برای اصلاح اقدامی شود تا بازرگانان اکثریت نداشته باشند و نمایندگان صنعت، معدن و کشاورزی هم در اتاق باشند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه قانون و آیین‌نامه‌های اتاق باید اصلاح شود؛ اظهار کرد: در بحث تعارض منافع ببینیم که دیگر کشورها چگونه آن را حل کردند و از تجربیات استفاده کنیم تا این موضوع هم رخ ندهد.

 

اتاق بازرگانی موفق نیست

بخشی اضافه کرد: اتاق در بسیاری از کشورهای جهان که اقتصاد آزاد دارند، خیلی فعال و موفق است ولی در کشور ما به دلیل مسائل و شایعاتی که مطرح است و عدم اشتیاق دولت به شکوفایی بخش خوصوصی، باعث شده این اتاق نتواند موفق عمل کند.

 

۹۰ درصد افرادی که کارت بازرگانی می‌گیرند به نان شب محتاج هستند

وی در مورد مشکلاتی که کارت بازرگانی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده، گفت: هر سال گرفتن کارت بازرگانی را راحت‌تر می‌کنند و کسی که این کارت را می‌گیرد، می‌تواند مثلاً در سال اول ۵۰۰ هزار دلار، سال دوم ۲ میلیون دلار و سال سوم هر میزانی که خواست کالا وارد و یا صادر کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: ۹۰ درصد افرادی که کارت بازرگانی می‌گیرند، آه در بساط ندارند؛ چرا به این افراد کارت بازرگانی داده می‌شود در حالی که این افراد کارت بازرگانی را به عده‌ای واگذار می‌کنند و با آن توسط اشخاصی کالا وارد می‌شود که اسم‌شان جایی نیست؛ وقتی سازمان مالیاتی سراغ صاحبان کارت می‌رود با افرادی که به نان شب محتاج‌اند و هیچی ندارد، رویرو می‌شود و فساد از همین جا شروع می‌شود.
 
 
مکانیسم کارت بازرگانی، فسادزا است؛ باید اصلاح شود
 
بخشی گفت: کارت بازرگانی باید به کسی داده شود که زبان خارجی بلد و حداقل دارای تمکن مالی باشد؛ زیرا کسی که ۵۰۰ هزار دلار (۱۵ میلیارد تومان) کالا وارد می‌کند، آیا این میزان پول دارد که کارت بازرگانی به او بدهیم.
 
وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه مکانیسم کارت بازرگانی، فسادزا است و به عده‌ای که هیچ ندارند کارت بازرگانی داده می‌شود و افرادی، کارت اینها را با پرداخت یک میلیون تومان و یک وکالت می‌گیرند و با آن ۱۰۰ میلیارد تومان کالا وارد و یا صادر می‌کنند و بعد هم غیب می‌شوند و  دولت هم با افراد که نان شب هم ندارد، مواجه می‌شود که این مکانیسم باید اصلاح شود.

منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر