کد خبر: 99741
A

علت قطعی برق و آلودگی هوا استخراج بیت‌کوین توسط نهاد های خاص در سطح صنعتی است؟!

آلودگی هوا و قطعی برق در برخی شهرها دو موضوع مورد اعتراض شهروندان است و بعضی معتقدند ممکن است دلیل هر دو مشکل، استخراج بیت‌کوین توسط نهادهای خاص باشد. یک فعال صنعت ماینینگ، صحت چنین موضوعی را امکان‌پذیر می‌داند.

علت قطعی برق و آلودگی هوا استخراج بیت‌کوین توسط نهاد های خاص در سطح صنعتی است؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ این روزها که آلودگی هوای تهران و البته برخی دیگر از کلان‌شهرها، نفس کشیدن را برای شهروندان سخت کرده، یک کلیدواژه به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است؛ مازوت.

برخی مقامات دولتی می‌گویند افزایش مصرف گاز خانگی، باعث شده گاز برخی نیروگاه‌ها قطع شود و آنها هم برای تولید برق، مازوت بسوزانند.

این مسئولان قطعی برق در برخی شهرها را نیز به همین موضوع نسبت می‌دهند و به صورت خلاصه می‌گویند: مردم گاز کمتری مصرف کنند تا هم ناچار به تنفس مازوت نشوند و هم برق آنها قطع نشود.

اما این روزها برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، احتمال دیگری را برای شرایط موجود مطرح می‌‌کنند؛ ماینیگ رمزارز به ویژه بیت‌کوین از سوی نهادهای دولتی.

بر اساس این شائبه، دولت با توجه به افزایش قیمت بیت‌کوین در حال استفاده از ظرفیت شبکه برق کشور برای تولید این رمزارز است؛ در نتیجه ناچار است برای تولید برق بیشتر، گاز و مازوت استفاده کند. آیا این احتمال می‌تواند درست باشد؟ پیام باقری، نائب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق آن را رد می‌کند اما امیر بیات، فعال صنعت ماینینگ، چنین احتمالی را منطقی می‌داند.

فعال صنعت ماینینگ: یا دولت است یا نهادهای خاص

در مقابل اما امیر بیات، فعال صنعت ماینینگ معتقد است این موضوع می‌تواند کاملا منطقی باشد.

به گفته او، بر اساس آمارها حداقل هشت درصد از ماینینگ دنیا در ایران انجام می‌شود و بسیار بعید است که این حجم از استخراج با روش‌های غیرقانونی و خانگی صورت بگیرد؛ بنابراین به احتمال قوی برخی نهادهای دولتی که به برق پرقدرت دسترسی دارند در حال انجام ماینینگ صنعتی هستند.

بیات می‌گوید: ماینرهای معمولی به منابعی مثل برق پنج مگاواتی دسترسی ندارند و چنین امکانی در کارخانه‌های بزرگ، نهادهای دولتی یا در جوار نیروگاه‌ها یافت می‌شود.

به گفته او، در این شرایط می‌توان نتیجه گرفت یا مراکز دولتی به صورت مستقیم در حال ماینینگ هستند یا این امکان را در اختیار  نهادهای خاص قرار داده‌اند که از روابط ویژه‌ای برخوردارند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر