کد خبر: 137183
A

موارد استفاده از ونتیلاتور بیمارستانی + مزایا و معایب

تنفس شرط اصلی حیات و زندگانی تمامی موجودات زنده به ویژه ما انسان ها است، انسان سالم از طریق تنفس مقداری از اکسیژن را وارد ریه خود می کند، ریه وظیفه مراقبت و محافظت از سلول هایی که از بدن دفاع می کند را داشته و در صورتی که عملکرد ریه به دلیل برخی از بیماری ها دچار اختلال شود دستگاه ایمنی بدن سلول های دفاعی بیشتری را به ریه می فرستد و رگ های ریه گشاد شده و اکسیژن وارد شش ها می شود.

موارد استفاده از ونتیلاتور بیمارستانی + مزایا و معایب

دیده بان ایران: تنفس شرط اصلی حیات و زندگانی تمامی موجودات زنده به ویژه ما انسان ها است، انسان سالم از طریق تنفس مقداری از اکسیژن را وارد ریه خود می کند، ریه وظیفه مراقبت و محافظت از سلول هایی که از بدن دفاع می کند را داشته و در صورتی که عملکرد ریه به دلیل برخی از بیماری ها دچار اختلال شود دستگاه ایمنی بدن سلول های دفاعی بیشتری را به ریه می فرستد و رگ های ریه گشاد شده و اکسیژن وارد شش ها می شود.

 بسیاری از افراد در اثر ابتلا به بیماری های ریوی، قلبی – عروقی، آسم و... دچار شرایطی که در متن بالا عنوان کردیم می شوند، در این صورت استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور جریان هوا را آسان کرده و از خفگی فرد جلوگیری می کند، از ونتیلاتور پس انجام عمل های سنگینی همچون عنب قلب باز، عمل پیوند عضو و سایر عمل ها استفاده می شود، ونتیلاتور از تجهیزات پزشکی بسیار مهمی است که عملاً افراد را زنده نگه می دارد تا مشکلات و بیماری های جانبی فرد درمان شوند، در این مقاله موارد استفاده از ونتیلاتور بیمارستانی + مزایا و معایب این دستگاه را بررسی خواهیم کرد.

ونتیلاتور

همان گونه که توضیح داده شد ونتیلاتور یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی است که عمل تنفس مصنوعی مکانیکی را برای افراد دارای مشکلات تنفسی انجام می دهد، این دستگاه هوای اطراف را جذب کرده و به ریه فرد می رساند همچنین اکسیژن را از ریه فرد خارج می کند.

Capture

در واقع دستگاه ونتیلاتور دم و بازدم تنفس در انسان را انجام می دهد وظیفه این دستگاه انجام عمل تنفس است و امکان استفاده از بخش مراقبت های ویژه و منزل وجود دارد، با توجه به نوع بیماری فرد، استفاده از ونتیلاتور به صورت موقت یا دائمی ضروری است.

چه کسانی از ونتیلاتور استفاده می کنند؟

افراد بیماری که نمی توانند به شکل طبیعی نفس بکشند، افرادی که تحت بیهوشی و عمل جراحی قرار می گیرند و افرادی که پس از عمل امکان تنفس عادی را نداشته باشند و قلب و ریه آن ها درگیر شده باشد باید از ونتیلاتور استفاده کنند.

انواع ونتیلاتور

ونتیلاتور ها کاربرد های مختلفی دارند و میزان نیاز و استفاده افراد بیمار از آن ها با توجه به علائم حیاتی فرد، وضعیت جسمانی بیمار، میزان حاد بودن بیماری، میزان انسداد ریه و سایر موارد متفاوت است، اما ونتیلاتور ها به طور کلی در دو نوع ونتیلاتور های فشار منفی و فشار مثبت تولید و عرضه می شوند.

عملکرد ونتیلاتور فشار منفی:

عملکرد ونتیلاتور فشار منفی به این گونه است که محفظه طراحی شده این دستگاه قفسه سینه را پوشش می دهد، زمانی که هوای درون این محفظه خالی می شود، روی قفسه سینه فشار منفی ایجاد شده و شش ها به سمت دیواره قفسه سینه کشیده شده و پر می شوند، سپس فشار درون محفظه از بین رفته و هوای درون آن خالی می شود.

تکرار این فرایند شبیه سازی عمل تنفس انسان است، از مزایای استفاده از ونتیلاتور فشار منفی می توان به این موارد اشاره کرد، استفاده از این دستگاه به شل کننده های عضلانی و راه هوایی مصنوعی نیازی ندارد و امکان اصلاح و تنظیم به اکسیژناسیون این مدل از ونتیلاتور وجود دارد.

عملکرد ونتیلاتور فشار مثبت:

عملکرد ونتیلاتور فشار مثبت به این شکل است که با استفاده از این دستگاه هوای پرفشار وارد ریه ها می شود و از طریق این هوا، فشار آلوئولی مثبت مثبت ایجاد شده باعث اتساع قفسه سینه شده و تنفس را در فرد بیمار آسان و سریع می کند، ونتیلاتور فشار مثبت دارای ۴ مرحله عملیاتی دم، تغییر دم به بازدم، بازدم، تغییر بازدم به دم می باشند و این نوع ونتیلاتور از ۴ نوع فشار ثابت، حجم ثابت، زمان ثابت و فرکانس تشکیل شده است.

انواع ونتیلاتور بر اساس عملکرد و استفاده

ونتیلاتور پرتابل:

از این دستگاه برای افرادی که در اثر تصادفات رانندگی یا موارد مشابه دچار مشکلات تنفسی کوتاه مدت شده‌اند استفاده می شود، این دستگاه به واسطه داشتن سیستمی هوشمند تغییرات فشار هوایی را حس کرده و در صورت تنفس غیر ارادی بیمار عملکرد خود را با بیمار هماهنگ می کند، این ونتیلاتور دارای دو نوع خانگی و بیمارستانی است.

ونتیلاتور ثابت:

از این نوع ونتیلاتور فقط در بیمارستان ها استفاده می شود، این دستگاه نوعی ونتیلاتور الکتروپنوماتیک است و ورودی های آن از گاز اکسیژن فشار بالا و هوای فشرده شده تشکیل می شود، این نوع ونتیلاتور در بخش مراقبت های ویژه، ICU_ NICU_CCU استفاده می شود.

روش های مختلف دریافت پشتیبانی تنفسی از ونتیلاتور

  1. دستگاه اکسیژن با ماسک صورت
  2. دستگاه های تنفس مکانیکی
  3. کیف های احیا دستی
  4. ونتیلاتورهای تراکئوستومی

مزایا و معایب ونتیلاتور چیست؟

در ادامه این مقاله به بررسی مزایا و معایب ونتیلاتور می پردازیم.

1

مزایای استفاده از ونتیلاتور فشار منفی

  • عدم نیاز به شل کننده عضلانی و sedative
  • قابلیت اصلاح اکسیژناسیون در بیماریهای مزمن انسداد ریه
  • امکان استفاده در منزل
  • قابل استفاده برای درمان آپنه خواب
  • امکان غذا خوردن و صحبت کردن همزمان با استفاده از دستگاه

معایب استفاده از ونتیلاتور فشار منفی

  • عدم کارایی ونتیلاتور برای درمان هر نوع نارسایی تنفسی

  • امکان مشکلات انتوباسیون و پنوموتوراکس و ابتلا به عفونت های ریوی

  • ایجاد مشکل در انجام مراقبت های پرستاری و استریل نمود

  • رکود خون وریدی (افزایش پلاکت و در نتیجه غلظت خون)

  • استفاده از این دستگاه تحرک بیمار را کم کرده و بیمار را به عوارض ناشی از بی تحرکی همچون زخم بستر، تحلیل ماهیچه و... مبتلا می کند.

عوارض احتمالی استفاده از ونتیلاتور عبارتند از:

  1. آتلکتازی

  2. انسداد راه هوایی

  3. عفونت های سینوسی و ذات الریه

  4. ادم ریوی یا جمع شدن مایعات داخل کیسه های هوا در ریه ها

  5. آسیب به ریه در نتیجه فشار هوا یا مقدار زیاد اکسیژن

  6. آسپیراسیون یا تنفس مواد خارجی در مجاری هوایی (به عنوان مثال بزاق)

  7. پنوموتوراکس (نشت هوا از ریه به فضای خارجی)

  8. آسیب در ناحیه طناب صوتی به دلیل لوله گذاری

  9. زخم بستر یا خون لختگی به دلیل عدم تحرک در زمان طولانی

  10. ضعف عضلانی

  11. هذیان (ممکن است منجر به ضربه روانی یا اختلال استرس پس از سانحه شود)

200000

خرید دستگاه ونتیلاتور

برای مشاوره و خرید دستگاه ونتیلاتور بیمارستانی تجهیز سلامت می توانید به سایت فروشگاه تجهیز سلامت مراجعه کنید یا با شماره 09120863174 در تماس باشید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر