کد خبر: 137362
A

مراحل ارتودنسی دو فک چگونه است؟

ارتودنسی دو فک شامل شش مرحله است که هرکدام زیر مجموعه‌ای از قبل درمان، درمان و بعد درمان می‌باشند. این مقاله شما را با مراحل ارتودنسی و انواع آن آشنا خواهد کرد.

مراحل ارتودنسی دو فک چگونه است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ارتودنسی یکی از شاخه‌های دندانپزشکی است که محل قرارگیری فک‌ها و دندان‌ها را اصلاح می‌کند. نامرتب بودن دندان‌ها  در طولانی مدت باعث‌ ایجاد عوارضی چون پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌شود. چراکه،‌ این وضعیت مانع مسواک زدن صحیح می‌شود و در نهایت فشار بیشتری بر روی دندان‌های دیگر اعمال می‌کند. متخصص ارتودنسی با به کارگیری روش‌های نوین، ناهنجاری‌های فک  و دندان را به صورت کاملا حرفه‌ای درمان می‌کند.

ارتودنسی دو فک شامل 6 مرحله است که هرکدام زیر مجموعه‌ای از قبل درمان، درمان و بعد درمان می‌باشند. در‌ این مقاله شما را با مراحل ارتودنسی و انواع آن آشنا خواهیم کرد.

photo_2022-08-10_14-47-26

  1. تشخیص

در مرحله اول، دندانپزشک یک معاینه کلی از دهان و فک شما انجام می‌دهد تا نحوه قرارگیری دندان‌ها در فک شما را بررسی کند. سپس بر اساس نوع فک و درخواست شما، بهترین نوع ارتودنسی را به شما پیشنهاد می‌دهد. در‌ این مرحله، تمام سوابق دندانپزشکی شما بررسی می‌شود تا تصمیمات بهتری برای شما اتخاذ شود. در صورتی که در ‌این مشاوره اولیه، درمان با براکت‌ها برای شما تشخیص داده شود، پزشک متخصص در مورد مدت زمان درمان و نوع ارتودنسی نیز تصمیماتی می‌گیرد.

  1. عکس از دندان

قبل از شروع درمان، یک متخصص ارتودنسی خوب از داخل و خارج دهان شما عکس‌هایی تهیه می‌کند تا به طور دقیق، محل قرارگیری دندان‌ها و فک‌ها را بررسی کند.‌ این عکس‌ها کمک شایانی به روند درمان و انتخاب نوع ارتودنسی می‌کنند. رایج‌ترین رادیوگرافی‌هایی که برای درمان ارتودنسی استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است.

اکلوزال

این تصویر با اشعه ‌ایکس، یک نمای کلی از داخل دهان را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. کاربرد ‌این تصویر برای مشاهده ریشه دندان و وضعیت قرار گیری دندان‌ها و فک در یک ردیف می‌باشد.

پانورامیک

برای گرفتن عکس پانورامیک، یک دستگاه دور سر می‌چرخد و یک نمای کلی از دندان و فک را در اختیار پزشک معالج قرار می‌دهد. در‌ این نوع عکس، وضعیت قرارگیری دندان‌ها و ناهنجاری‌های استخوانی فک به خوبی مشاهده می‌شود.

سفالومتریک

در‌ این تصویر، موقعیت فک و دندان‌ها برای انتخاب نوع مناسب ارتودنسی نشان داده می‌شود. ‌این یک نمای جانبی از فک است که به دندانپزشک کمک می‌کند تا بتواند دندان‌ها را صاف کند.

اسکنر دهانی دیجیتال iTero

این اسکن، یک فناوری جدید 5 بعدی است که بهترین نتیجه را با دقت 90 درصد شبیه سازی می‌کند.‌ این اسکنر با ضبط دیجیتال وضعیت دهان و فک شما، اطلاعات دقیق‌تری را از وضعیت دندان‌ها نشان می‌دهد. همچنین و به شما کمک می‌کند تا نمایی از پایان کار دندان‌های خود را ببینید.

3. انتخاب نوع ارتودنسی

با بررسی دقیق وضعیت دهان و فک، پزشک معالج یکی از انواع مختلف ارتودنسی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

ارتودنسی ثابت

این روش یکی از کارآمدترین روش‌های ارتودنسی است که در آن سیم‌ها و نگین‌هایی توسط متخصص روی دندان شما نصب می‌شود. در نهایت‌ این مجموعه به کمک کش‌هایی، دندان‌ها را جابه‌جا می‌کنند و ناهنجاری‌های فک و دندان را درمان می‌کنند.

ارتودنسی سرامیکی

این نوع ارتودنسی، از نظر ساختار مشابه ارتودنسی ثابت است، با‌ این تفاوت که نگین یا براکت‌های آن از جنس سرامیک می‌باشند.‌ این براکت‌های سرامیکی همرنگ دندان می‌باشند و باعث زیبایی لبخند شما می‌شوند.

ارتودنسی لینگوال

در‌ این نوع ارتودنسی، براکت‌ها و سیم‌ها در پشت دندان قرار می‌گیرند و چیزی در ظاهر مشخص نمی‌باشد. می‌توان‌ این ارتودنسی را شاخه‌ای از ارتودنسی نامرئی دانست که به صورت مخفی کارگذاشته می‌شود.

photo_2022-08-10_14-47-02

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یا خودتنظیم، براکت‌هایی دارد که با جابه‌جا شدن دندان‌ها، تنگ‌تر می‌شوند. براکت‌های دیمون کوچک‌تر از نوع ثابت می‌باشند و باکتری کم‌تری را به خود جذب می‌کنند. طول درمان در‌ این روش کوتاه‌تر از نوع ثابت است.

ارتودنسی نامرئی

این نوع ارتودنسی یکی از پرطرفدارترین روش‌های ارتودنسی دو فک می‌باشد، که به صورت نامرئی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. در‌ این روش از لاینرهای شفاف بدون سیم استفاده می‌شود. ‌این نوع ارتودنسی نوعی از ارتودنسی متحرک است  و شما می‌توانید آن را در هر ساعت شبانه روز روی دندان‌ها قرار دهید و یا بردارید. در نتیجه شما می‌توانید در زمان خوردن غذا و یا مسواک زدن آن‌ها را از روی دندان خود بردارید.

  1. ارائه دستورالعملهای مراقبتی

پس از انجام ارتودنسی، پزشک معالج تمامی‌نکات مراقبتی که شامل نحوه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است را در اختیار بیمار شما قرار می‌دهد. رعایت ‌این نکات جلوی پوسیدگی دندان و یا ابتلا به پریودنتال را می‌گیرد. بنابراین، تمام ‌این دستورالعمل‌ها باید با دقت انجام شود تا سلامت دندان‌های شما تضمین شود.

  1. انجام معاینات منظم

بیمار هر 4 یا 8 هفته یکبار باید برای بررسی وضعیت جابه‌جایی دندان‌ها به پزشک مراجعه کند. در اولین معاینه پس از انجام ارتودنسی، دندانپزشک وضعیت دندان‌ها را دوباره بررسی می‌کند و در صورت نیاز، تنظیمات جدیدی اعمال می‌کند. اگر کمی‌بعد از انجام ارتودنسی احساس درد می‌کنید، نگران نباشید.‌ این درد طبیعی است و ناشی از جابه‌جایی دندان‌های شماست.

  1. استفاده از ریتینر

بعد از‌ اینکه دندان‌ها در محل درست قرار گرفتند، دندانپزشک ارتودنسی را بر می‌دارد و به جای آن ریتینر قرار می‌دهد. ریتینر یک سیم متحرک است که برای جلوگیری از بازگشت دندان‌ها به وضعیت قبل گذاشته می‌شود. ‌این ریتینر باید به مدت 1 سال و نیم تا 2 سال روی دندان‌های شما قرار بگیرد تا جای دندان‌ها ثابت شود. ریتینر را نیز مانند ارتودنسی متحرک می‌توانید در ساعاتی از شبانه روز، از روی دندان خود بردارید.

photo_2022-08-10_14-47-19

هزینه ارتودنسی

هزینه ارتودنسی دو فک را نمی‌توان به صورت دقیق بیان کرد. اما می‌توان گفت که ‌این هزینه به نوع و زمان  درمان، مهارت پزشک معالج، سن بیمار و موارد دیگر بستگی دارد. بنابراین انجام مشاوره دندانپزشکی قبل از انجام ارتودنسی و انتخاب فردی متخصص در‌ این زمینه می‌تواند تا حد زیادی ‌این هزینه‌ها را کاهش دهد و از هدر رفتن زمان و هزینه شما جلوگیری کند.

کلینیک ارتودنسی در تهران

ارتودنسی دو فک یکی از درمان‌های رایج جهت مرتب کردن دندان‌ها می‌باشد.‌ این روش درمان با استفاده از سیم و براکت، دندان شما را به ردیف خود برمی‌گرداند و جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی را می‌گیرد. دکتر مسعود داودیان بهترین متخصص ارتودنسی در کلینیک mihanortho می‌باشد. وی با بیش از 12 سال سابقه تخصصی، ناهنجاری‌های دندان و فک شما را با استفاده از تخصصی‌ترین روش‌ها، درمان می‌کند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر