کد خبر: 137469
A

ورق استیل بگیر یا همان «ورق ۴۳۰» مناسب برای استفاده در لوازم آشپزخانه

یکی از لوازمی که در ساخت آن از ورق استیل 430 استفاده میشود کتری و قوری استیل است. این نوع استیل به دلیل مقاومت در برابر حرارت و تمیز شدن به راحتی و مضر بودن برای سلامتی برای ساخت لوازم پخت و پز از جمله کتری و قوری استیل استفاده می شود.

ورق استیل بگیر یا همان «ورق ۴۳۰» مناسب برای استفاده در لوازم آشپزخانه

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ​فولادهای زنگ نزن فریتی، مارتنزیتی و دوبلکس مغناطیسی هستند و جذب آهنربا می شوند زیرا ریزساختار آنها فریت است. به عبارت دیگر، ساختار کریستالی آهن و فریت، فولاد را مغناطیسی می کند. از این رو، در اصطلاح بازار و صنعت، گروه فریتی و مارتنزیتی فولادهای زنگ نزن را فولادهای زنگ نزن می نامند. گروه داپلر با وجود اینکه جذب آهنربا می شود، در بازار به عنوان یک جمع کننده فولاد شناخته نمی شود و چون ریزساختار آن مخلوطی از آستنیت در زمینه فریت است، به آن دوبلکس می گویند.

1

 

تنوع ورق استیل بگیر یا آلیاژهای فولاد ضد زنگ زیاد است. تا به امروز بیش از 100 گرید مختلف فولاد ضد زنگ در استانداردهای بین المللی مختلف تعریف شده است که به پنج گروه کلی زیر تقسیم می شوند:

  • آستنیتی
  • فریتی
  • دوبلکس
  • مارتنزیتی
  • سپرده سخت

هر یک از آلیاژهای فولاد ضد زنگ این پنج گروه دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های متالورژیکی منحصر به فرد هستند و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. هر گرید از فولاد ضد زنگ برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب است و مهندسان می توانند با توجه به کاربرد قطعه، درجه بهینه را انتخاب کنند.

برای اینکه فولاد ضد زنگ مغناطیسی شود باید دو شرط زیر را داشته باشد:

  • آلیاژ باید حاوی آهن با درصد وزنی بالا باشد
  • ساختار کریستالی آلیاژ باید فریتی باشد

همه فولادهای زنگ نزن نوعی آلیاژ آهن هستند، بنابراین در ترکیب شیمیایی خود آهن دارند، بنابراین شرط اول برای همه فولادهای زنگ نزن صدق می کند. اما این عامل برای مغناطیس کردن آلیاژ کافی نیست. اگر ساختار کریستالی آلیاژ فولاد ضد زنگ آستنیتی باشد، غیر مغناطیسی می شود و آهن ربا را جذب نمی کند.

در زیر چند نمونه از فولادهای ضد زنگ مغناطیسی آورده شده است:

  • آلیاژهای فریتی فولاد ضد زنگ مانند فولاد 409، 430 و 439.
  • آلیاژهای فولاد ضد زنگ مارتنزیتی مغناطیسی هستند زیرا ریزساختار آنها فریتی است، مانند فولاد 410، 420 و 440.
  • فولاد ضد زنگ دوبلکس مانند گرید 2205.

خاصیت مغناطیسی بر نحوه ی کارایی و همچنین کاربردهای ورق استیل موثر است. ورق استیل با خاصیت مغناطیسی می تواند بر شیوه ی جوشکاری تاثیر بگذارد و روند آن را دشوار کند. به علاوه ورق های استیل مغناطیسی توانایی تاثیر گذاری بر رفتار جریان الکتریکی را دارند.

ورق استیل بگیر نقش مهمی در زندگی مدرن امروزی دارد. وقتی صحبت از فولاد ضد زنگ می شود، طیف وسیعی از کاربردها را به ذهن متبادر می کند. از لوازم آشپزخانه گرفته تا تجهیزات پزشکی، استفاده در صنایع استراتژیک و مهم تا دکوراسیون داخلی.

مزایا و معایب استیل بگیر

ورق استیل بگیر دارای مقاومت در برابر خوردگی بالا و ظاهری زیبا است که باعث شده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. شاید تصور کنید که ورق استیل بگیر ماده یا آلیاژ خاصی است، اما در متالورژی، فولاد ضد زنگ شامل گروهی از آلیاژها با خواص و ترکیب شیمیایی متفاوت است و ویژگی مشترک همه این آلیاژها، وجود کروم بالا در ترکیب شیمیایی آنهاست.

 اگر مقدار کروم در ترکیب شیمیایی آلیاژهای آهن-کربن حداقل 10.5 درصد وزنی باشد از زنگ زدگی فولاد جلوگیری می کند و دوام آن را افزایش می دهد. مانند سایر فولادها، فولادهای ضد زنگ 100% قابل بازیافت هستند. همچنین به راحتی تمیز می شود و در تماس با مواد شیمیایی به راحتی واکنش نشان نمی دهد. این مجموعه از ویژگی ها باعث می شود گیره فولادی به طور گسترده در صنعت مدرن استفاده شود.

کاربردهای استیل بگیر

استفاده از ورق استیل بگیر از دهه 1980 در صنایع مختلف رواج یافته است. هیچ درجه ای از فولاد ضد زنگ برای استفاده در همه برنامه ها و محیط ها مناسب نیست. بنابراین انتخاب بهینه ترین درجه بسیار مهم است. استفاده از فولاد ضد زنگ به خواص مغناطیسی آن وابسته نیست زیرا نسبت به سایر مواد مغناطیسی قدرت کمتری دارند. با این حال، شرایط و کاربردهایی وجود دارد که رفتار مغناطیسی یا غیر مغناطیسی آلیاژ تأثیر بسزایی در نحوه ساخت و استفاده از قطعه دار..

تقریباً به هر کجا که نگاه کنیم، می توانیم مردی از فولاد ضد زنگ را در کاربردهای مختلف ببینیم. پس از گروه فولادهای زنگ نزن آستنیتی، فولاد زنگ نزن فریتی بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد.
 

 

2ورق استیل 430

ورق فولادی 430 یک آلیاژ ضد زنگ است که زیرمجموعه فولادهای زنگ نزن فریتی است و دارای خواص مغناطیسی است. به این معنی که این آلیاژ تحت تأثیر میدان های مغناطیسی قرار می گیرد و اگر نزدیک آهنربا باشد آن را جذب می کند. به همین دلیل ورق استیل 430 در بازار به ورق استیل نیز معروف است. اینگرید یکی از آلیاژهای غیر قابل سخت شدن است و ترکیبی از خواص مکانیکی، مقاومت در برابر خوردگی خوب و مقاومت در برابر حرارت و اکسیداسیون تا دمای 816 درجه سانتی گراد را ارائه می دهد. از مصارف متداول ورق فولادی 430 می توان به تزئینات و قالب های اتومبیل، اتاقک احتراق کوره، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی، هود و اجاق گاز، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، ناودان، اتو بخار و ظروف پخت و پز اشاره کرد. از کاربردهای صنعتی و تجاری این آلیاژ نیز می توان به معماری داخلی، تجهیزات مربوط به اسید نیتریک، پالایشگاه های نفت، سقف و دیوار و تجهیزات رستوران اشاره کرد.

قیمت ورق استیل 430

قیمت ورق استیل 430 مانند اکثر محصولات متفاوت است و این تغییرات عمدتا بر اساس حجم عرضه و تقاضا تعیین می شود. اگر عرضه کم باشد، قیمت محصول بسیار بالاتر از حد معمول خواهد بود. میزان عرضه و تقاضا بر قیمت ورق استیل 430 تاثیر می گذارد زیرا فروشندگان این آلیاژ در صورت مشاهده افزایش تقاضا قیمت آن را افزایش می دهند. قوت یا ضعف صنایع، هزینه مواد تولیدی، هزینه حمل و نقل و اینکه در چه فصلی از سال هستیم از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت این آلیاژ است. تولید ورق استیل 430 فرآیند پیچیده ای است که نیاز به تجربه و تکنیک دارد. این آلیاژ عمدتاً از ضایعات فولاد ساخته می شود. اگر این منابع محدود باشد، قیمت آلیاژ افزایش می یابد. هزینه انرژی نیز در این زمینه تاثیر زیادی دارد زیرا برای ذوب فولاد به حرارت زیادی نیاز است. تولید فولاد ضد زنگ می تواند تحت تاثیر تعطیلات و شرایط آب و هوایی در فصول مختلف باشد.

یکی از لوازمی که در ساخت آن از ورق استیل 430 استفاده میشود کتری و قوری استیل است. این نوع استیل به دلیل مقاومت در برابر حرارت و تمیز شدن به راحتی و مضر بودن برای سلامتی برای ساخت لوازم پخت و پز از جمله کتری و قوری استیل استفاده می شود.

گروه فلز کالا در تهیه ی این نوع آلیاژ و همچنین انواع ورق استیل در تمامی گرید ها به همراه مشاوره رایگان همراه شماست برای خرید این محصول می توانید به سایت https://felez.orgمراجعه نمایید و یا با شماره 02122011620 تماس حاصل فرمایید.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر