کد خبر: 138941
A

علت کار نکردن و یکسره کار کردن یخچال چیست ؟

زمانی که درب یخچال باز بماند یا به طور کامل بسته نشود، یخچال زود اتومات میکند. طرز کار یخچال به گونه‌ای است که هوای داخلش را مدام خنک نگه میدارد. زمانی که هوای داخل یخچال افت کند، به صورت خودکار اتومات میکند.

علت کار نکردن و یکسره کار کردن یخچال چیست ؟

 

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ زمانی که درب یخچال باز بماند یا به طور کامل بسته نشود، یخچال زود اتومات میکند. طرز کار یخچال به گونه‌ای است که هوای داخلش را مدام خنک نگه میدارد. زمانی که هوای داخل یخچال افت کند، به صورت خودکار اتومات میکند. در پی همین مسئله، باز ماندن درب یخچال و یا بسته نشدن کامل آن منجر به هدر رفت هوای خنکی میشود که یخچال تولید کرده است. در نتیجه یخچال زود اتومات میکند. رفع این مشکل بسیار راحت است. کافیست پس از هر بار استفاده از یخچال، درب آن را چک کنید که به خوبی بسته شده باشد.

از کجا بفهمیم یخچال یکسره کار می کند

علت زود اتومات کردن یخچال در اثر خرابی و پارگی لاستیک دور درب یخچال نیز میتواند باشد. با بررسی وظیفه‌ی لاستیک دور درب یخچال میتوان به عمق این مشکل پی برد. وظیفه لاستیک دور درب یخچال چفت‌کردن درب به بدنه است. به نحوی که هیچ فضایی خالی بین درب یخچال و بدنه آن نباشد. زمانی که لاستیک دور درب یخچال پاره و یا خراب باشد نمیتواند از خروج هوای سرد یخچال به بیرون جلوگیری کند. در پی همین اتفاق یخچال زود اتومات میکند. برای رفع این مشکل حتما با یک شخص متخصص در این زمینه مشورت کنید.

با قرار دادن یخچال در محل گرم آن را به زحمت نیندازید! زمانی که یخچال زود اتومات میکند باید به محلی که آن را قرار داده‌اید دقت کنید. آیا یخچال را در محلی گرم قرار داده‌اید؟ قراردادن یخچال در محلی گرم، گرم‌شدن هوای داخل یخچال را تسریع کرده و در نتیجه یخچال زود اتومات میکند.

منظور از محل گرم این است:

  • یخچال در معرض تابش مستقیم و شدید نور خورشید قرار دارد
  • یخچال در نزدیک اجاق گاز قرار داده شده است
  • یخچال در نزدیکی بخاری و یا شوفاژ قرار دارد

علت کار نکردن موتور یخچال

موتور معیوب یکی از دلایل اصلی مشکل کار نکردن یخچال است. در بسیاری از موارد، واحد یخچال فورا خاموش می شود یا در صورت معیوب بودن موتور، اصلاً روشن نمی شود. معمولاً وقتی موتورها خراب می شوند باید تعویض شوند. در چنین مواردی با یک متخصص تعمیر یخچال تماس بگیرید.

کمپرسور قلب واحد یخچال است که وظیفه چرخه تبرید را بر عهده دارد. اگر یخچال کار نمی کند، ممکن است کمپرسور معیوب باشد. کمپرسور موتوری است که مبرد یا خنک کننده را فشرده می کند و مبرد را از طریق کویل های اواپراتور و کندانسور به گردش در می آورد. مشکلات کمپرسور ممکن است باعث خاموش شدن یخچال شود. تمیز نگه داشتن و روغن کاری کمپرسور می تواند به جلوگیری از مشکل راه اندازی یخچال کمک کند.

کویل های کندانسور کثیف

در پشت یخچال کویل های کندانسوری وجود دارد که گاز فشار بالا با دمای بالا را به مایع فشار قوی تبدیل می کند. در طی این تبدیل، کویل های کندانسور گرمای زیادی را از انتهای عقب خارج می کنند. اگر کویل های کندانسور با کثیفی پوشانده شوند، ممکن است گرما به درستی از بین نرود و یخچال به طور موثر کار نکند و به طور کامل از کار بیفتد.

هنگامی که یخچال روشن می شود، ترموستات سیگنالی را به خازن استارت می فرستد تا کمپرسور را فعال کند و چرخه تبرید یخچال را شروع کند. اما هنگامی که خازن خراب می شود، سیکل تبرید را راه اندازی نمی کند و در برخی موارد یخچال حتی روشن نمی شود.

وقتی یخچال شما روشن نمی‌شود و حتی فن‌ها کار نمی‌کنند، ممکن است به دلیل مشکل در کنترل سرد، کلیدی برای ارسال برق به فن‌ها و کمپرسور باشد که با تغییر دما ایجاد می‌شود. این را می‌توان در دکمه‌ای که برای بالا و پایین کردن دما استفاده می‌شود، که در پانل کنترل در داخل اکثر یخچال‌ها یافت می‌شود، بررسی کرد. کنترل است که شامل یک تنظیم "خاموش" است. یخچال را از برق بکشید، پانل جلویی را از جعبه کنترل خارج کنید، کنترل دما را از محفظه آن بیرون بکشید و سیم های ترمینال را بردارید. سپس از یک مولتی متر برای بررسی تداوم هنگام چرخاندن دستگیره به حالت سردتر استفاده کنید: هنگامی که آن را پایین می آورید، سوئیچ باید بسته شود. اگر این اتفاق نیفتاد، می توانید کنترل دما را تعویض کنید.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر