کد خبر: 139610
A

دستکش محافظ برای جوشکاری

جوشکاری معمولاً یک کار پرخطر است و پوشیدن دستکش برای محافظت از مچ دست و دست ها مفید است. این دستکش ها علاوه بر محافظت از جوشکارها در برابر شوک الکتریکی، چسبندگی و سایش بهتری در هنگام کار با مواد لغزنده در جوشکاری ایجاد می کنند.

دستکش محافظ برای جوشکاری

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جوشکاری معمولاً یک کار پرخطر است و پوشیدن دستکش برای محافظت از مچ دست و دست ها مفید است. این دستکش ها علاوه بر محافظت از جوشکارها در برابر شوک الکتریکی، چسبندگی و سایش بهتری در هنگام کار با مواد لغزنده در جوشکاری ایجاد می کنند. دستکش ایمنی جوشکاری با کیفیت باید بادوام باشند و نیاز کاربر خود را برآورده کنند. دستکش مناسب جوشکاری باید از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند، به درستی روی دستان شما جا بیفتد و راحت باشد. هنگام خرید، مواد، عایق و راحتی را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید، ایمنی مانند یک دستکش مناسب است، آنها را بپوشید.

  • دستکش های جوشکاری دقیقا از چه چیزی محافظت می کنند؟

جوشکاری یک کار پرخطر است. این شامل کار نزدیک با شعله گاز، گرمای شدید، قوس الکتریکی، لیزر و اولتراسوند است. هنگام انجام چنین کارهایی اقدامات احتیاطی مانند دستکش و عینک جوشکاری لازم است. اما دستکش ها دقیقا از چه چیزی محافظت می کنند؟

چهار نوع دستکش جوشکاری اصلی وجود دارد: TIG، MIG، استیک و مقاوم در برابر برش. هر کدام عملکردها و کاربردهای حفاظتی متفاوتی دارند. به طور کلی، آنها شما را از سوختگی، شوک الکتریکی، اشعه ماوراء بنفش، بریدگی و سوراخ شدن دور نگه می دارند. یک جفت دستکش مخصوص جوشکاری خوب بسیار بیشتر از محافظت استاندارد است. این نوع دستکش ها باید چسبندگی و راحتی را افزایش دهند و در عین حال سطح بالایی از مهارت را داشته باشند.

1

 این دستکش ها در طیف گسترده ای از طرح ها، سبک ها و مواد تولید می شوند. آنها باید برای محافظت در برابر شوک الکتریکی، اشعه ماوراء بنفش و بریدگی آزمایش و تأیید شوند. با وجود طیف گسترده ای از دستکش ها، انتخاب دستکش مناسب می تواند گیج کننده باشد. در زیر سه فاکتور اصلی که در هنگام خرید دستکش جوشکاری باید در نظر گرفته شود آورده شده است:

  1. نوع جوشکاری را در نظر بگیرید.

 معمولاً در تولید دستکش به نوع کاربرد آن نیز دقت می شود. دستکش جوشکاری از چرم باکیفیتی که از پوست حیوانات مانند گاو، خوک، بز و گوزن به دست می آید ساخته می شود. کاربرد دستکش در درجه اول به مواد مورد استفاده بستگی دارد.

  • دستکش های جوشکاری TIG : جوشکاری TIG به مهارت و محافظت قابل توجهی در برابر گرما نیاز دارد. این دستکش با استفاده از پوست بز تولید می شود زیرا ماندگاری بالایی دارد. کارآیی معمولاً با تلاش برای برداشتن چیزی ساده، مانند یک سکه، آزمایش می‌شود. اگر هنگام انتخاب آن با مشکل مواجه شدید، باید به جفتی متفاوت و راحت‌تر بسنده کنید.
  • دستکش‌ های جوشکاری استیک:  این نوع جوشکاری به بالاترین سطح حفاظت نیاز دارد. هنگام انتخاب دستکش های جوشکاری استیک باید به پاشیدن و گرمای زیاد مواد توجه شود. پوست گوزن را می توان در ساخت این دستکش ها نیز استفاده کرد، زیرا برخلاف پوست گاو، وقتی در معرض گرما قرار می گیرند، به سرعت سفت نمی شوند. این باعث می شود آنها برای جوشکاری چوبی مناسب باشند.
  • دستکش جوشکاری MIG  : برخلاف جوشکاری TIG، MIG حرارت و جرقه های بیشتری تولید می کند. بهترین مواد برای طراحی دستکش برای این نوع جوشکاری شامل شکاف گاوی سنگین وزن، بز لاین و دانه گاو می باشد. دستکش های MIG بادوام هستند. این دستکش ها باید از شما در برابر گرما، جرقه و پاشش مضر محافظت کنند.
  • دستکش های مقاوم در برابر برش : در شرایطی که باید با تیغه ها و اجسام تیز کار کنید، دستکش های مقاوم در برابر برش بهترین جایگزین برای اطمینان از محافظت شما خواهند بود. استفاده از این دستکش ها مستلزم آن است که بین مهارت کار خود و احتمال بریده شدن توسط ابزار تیز تعادل برقرار کنید. به عبارت دیگر، مقاومت برش دقیقاً برای محافظت از دستکش در برابر آسیب و جوشکار در برابر صدمات ناشی از ابزارهای تیز مانند سرامیک، شیشه، فلزات و غیره طراحی شده است.

2

  1. نوع عایق

یک واقعیت در مورد جوشکاری این است که معمولاً مقدار قابل توجهی گرما ساطع می شود. شناخت نوع عایق برای به دست آوردن حداکثر محافظت ضروری است. عایق های خوب از موادی مانند آستر کولار، آستر پنبه ای و آلومینیوم ساخته می شوند.

  1. سطح مهارت

حرکت دست به شدت به نوع کار جوشکاری که شما انجام می دهید بستگی دارد. جوشکاری MIG  نیاز به حفاظت بالایی در برابر گرما دارد، در حالی که TIG به دستکش هایی نیاز دارد که به جوشکارها مهارت بالایی بدهد.

نحوه انتخاب دستکش جوشکاری مناسب برای محافظت از دستان

  • دستکش های دارای گواهی ANSI : توضیحات بالا در مورد شرایط لازم برای هر نوع دستکش باید به شما ایده ای در مورد انتخاب یک دستکش مناسب بدهد. اطمینان حاصل کنید که یک جفت دستکش انتخاب شده می تواند خطرات وظایف جوشکار را با بررسی تست ها و گواهینامه های آن کنترل کند.
  • مقاومت در برابر حرارت : برای خرید دستکش مناسب می‌توانید میزان گرمای تولید شده توسط جوشکاری خاص را ارزیابی کنید. برای جوشکاری مشعل 90 آمپر یا بالاتر، دستکش انتخاب شده باید دارای آستر کولار باشد. همچنین عایق پنبه و فوم برای سطوح بالاتر از 125 آمپر تا 250 آمپر و بالاتر ضروری است. اگر با جوشکاری چوبی بیش از 500 آمپر سر و کار دارید، مطمئن شوید که یکی از آنها را با پشتی محافظ انتخاب کنید.
  • تناسب خوب: برای جوشکاری MIG و TIG، دقت در حین کارها ضروری است. بنابراین، ما به دستکشی نیاز داریم که به خوبی برای همه انگشتان مناسب باشد و در عین حال حساسیت دست را ارائه دهد. می‌توانید دستکش‌ها را امتحان کنید، سپس با گرفتن یک مشت دست‌های خود را خم کنید. اگر به سراغ دستکش های جوشکاری بلند می روید، مطمئن شوید که این قطعه حرکات مچ یا شست شما را محدود نمی کند.
  • راحتی: علاوه بر تمام ویژگی های محافظتی لازم برای ایمن نگه داشتن دستان ما، یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید لایه داخلی دستکش است که برای ساعات طولانی راحتی را ارائه می دهد. همچنین، این جفت دستکش مخصوص جوشکاری باید دارای پارچه ای باشد که رطوبت را از بین می برد که باعث می شود در طول کار احساس تنفس داشته باشیم.

3

مشخصات فنی دستکش جوشکاری

 تست راحتی دستکش جوشکاری به سادگی پوشیدن آن و سپس تلاش برای گرفتن چیزی شبیه سکه است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گرمای بیش از حد ممکن است دستکش‌ها را خشک کند، به‌ویژه قسمتی که جوشکار تفنگ جوش را می‌گیرد. برای جلوگیری از این اتفاق ، خرید دستکش های جوشی با چرم اضافی روی شست، انگشت اشاره و ناحیه متاکارپ دست را در نظر بگیرید. درزهای کولار توجه بیشتری به افزایش دوام دستکش دارند. از آنجایی که چرم معمولاً سریعتر گرم می شود، دستکش های ساخته شده از این ماده عایق هستند. اسپری های ضد پاشش به عنوان عایق برای جلوگیری از سوختن چرم عمل می کنند.

  • آیا دستکش های جوشکاری ضد ضربه هستند؟

دستکش های جوشکاری ضد ضربه هستند زیرا جریان الکتریکی را هدایت نمی کنند. آنها طوری طراحی شده اند که اطمینان حاصل شود که دست های جوشکار در برابر شوک الکتریکی، گرمای شدید، اشعه مادون قرمز و بریدگی های فیزیکی محافظت می شوند. توجه به این نکته ضروری است که دستکش ها عبور جریان از سایر قسمت های بدن را متوقف نمی کنند و اکیداً نباید روی زمین الکتریکی استفاده شوند.

  • عمر دستکش های جوشکاری چقدر است؟

 ماندگاری دستکش های جوشکاری به کیفیت و دفعات استفاده بستگی دارد. اگر آنها در معرض گرمای کم و ساعات کار کمتری قرار گیرند، طول عمر بیشتر از آنهایی می شود که اغلب در معرض گرمای زیاد و کار زیاد قرار می گیرند. به طور کلی، اگر یک جفت دستکش با کیفیت به خوبی نگهداری شود، باید چند ماه مانند دو ماه برای شما دوام بیاورد.

  • آیا دستکش های جوشکاری می توانند از برق گرفتگی جلوگیری کنند؟

بله آنها میتوانند. شوک الکتریکی بخشی از خطری است که جوشکاران هنگام انجام وظایف خود با آن مواجه هستند. معمولاً فرآیند جوشکاری می تواند با ولتاژهای باز حدود 20 تا 100 ولت برق تولید کند. در صورت استفاده از دستگاه جوش، ولتاژها می تواند به بیش از 575 ولت برسد. اما پوشیدن دستکش کار جوشکاری ما را کاملا از این خطر محافظت نمی کند. بنابراین، ما باید کفش، کلاه ایمنی و کت و شلوار مناسب داشته باشیم تا از شوک الکتریکی جلوگیری کنیم.

  • آیا دستکش های جوشکاری در برابر برش مقاوم هستند؟

بله، هنگام برخورد با ابزار تیز یا اشیاء ساخته شده از سرامیک، فلزات و شیشه که در فرآیند جوشکاری رایج هستند، به یک دستکش مقاوم نیاز داریم. دستکش های مقاوم در برابر برش با خط کولافیبر ساخته شده اند تا اطمینان حاصل شود که ابزارهای تیز به ما آسیب نمی رسانند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر