کد خبر: 139776
A

رولبرینگ خودرو و انواع آن

رولبرینگ ها در خرید لوازم یدکی ام وی ام محصولاتی هستند که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز وجود آنها در تمامی صنایع نمایان است که با توجه به وجودشان کمک زیادی به ما خواهد کرد.

رولبرینگ خودرو و انواع آن

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ گاهی اوقات قطعات به کار رفته در سیستم فنی خودرو در سایر حوزه های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما این استفاده رایج را نمی توان دلیلی برای کارهای مشابه و کارایی یکسان آنها دانست. این قطعات با توجه به ابعاد سیستم فنی می توانند در خودروها بسیار حائز اهمیت باشند، اما در ماشین آلات صنعتی به دلیل فعالیت بیشتر و ابعاد بزرگتر، قطعات چندان مهمی به نظر نمی رسند. ضمن اینکه این قطعات به دلیل کاربردی بودن گاهی اوقات در قسمت های مختلف خودرو قابل استفاده هستند. یکی از این قطعات، رولبرینگ است که نامی آشنا در صنعت خودروسازی است، اما با وجود این، اهمیت سلامت، علائم خرابی، عملکرد و عملکرد آنها به خوبی شناخته نشده است. ما می خواهیم این نکات را با هم بررسی کنیم. رولبرینگ یکی از انواع بلبرینگ است و تفاوت چندانی با رولبرینگ ندارد. منظور از یاتاقان توپ، بلبرینگ است. این قسمت خود به عنوان بلبرینگ یا چرخ دنده یا توپی طبقه بندی می شود. رولبرینگ در هر وسیله چرخشی برای جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح دوار استفاده می شود. از این رو در قسمت های مختلف خودرو که احتمال ایجاد اصطکاک وجود دارد از انواع رولبرینگ استفاده می شود و با ناهماهنگی خود امکان حرکت نسبی دو قطعه را ایجاد می کنند. سطح تماس ساچمه با سطوح دیگر در بلبرینگ ها مانند یک خط است و به همین دلیل فشار بالایی از نوع شعاعی را تحمل می کنند اما اگر فشار از نوع محوری باشد وضعیت برعکس می شود و فشار بالا را دیگر نمی توان تحمل کرد. به این ترتیب نیروی وارد بر یاتاقان ها دو نوع شعاعی و محوری است و بسته به نوع نیروی وارد بر آن از رولر یا ساچمه ای استفاده می شود. رولبرینگ ها که ظرفیت باربری بیشتری دارند در برابر نیروی شعاعی و رولبرینگ ها در برابر نیروی محوری مقاوم هستند. . اگر نیروی وارده مخلوطی از دو نوع شعاعی یا محوری باشد، از انواع خاصی از یاتاقان ها استفاده می شود. بنابراین، وظایف یاتاقان غلتکی شامل موارد زیر خواهد بود

- به انتقال نیروی چرخشی کمک می کند

- جلوگیری از اصطکاک بین سطوح

- جلوگیری از سایش قطعات و سطوح و افزایش استهلاک آنها

برای توضیح دقیق تر، بلبرینگ با ساختار خاص خود امکان چرخش قسمت های خاصی را روی یکدیگر می دهد و همچنین در جلوگیری از اصطکاک در انتقال نیرو بین آنها موثر است. بنابراین علاوه بر جلوگیری از سایش قطعات، از هدر رفتن انرژی ناشی از گرما و اصطکاک نیز جلوگیری می کند. علاوه بر این، بلبرینگ از سایش و خوردگی بین سطوح جلوگیری می کند و از آسیب های ناشی از سایش آنها جلوگیری می کند.

بلبرینگ ها از مواد مختلفی ساخته می شوند که هر کدام ویژگی خاصی دارند. جنس این بلبرینگ ها بستگی به عناصری دارد که در فرمولاسیون ساختاری آنها استفاده شده است. همچنین می توان بلبرینگ بهتری که کیفیت مناسب کار را داشته باشد خریداری کرد. به ساختار و ویژگی های این اتاق توجه کنید.

رولبرینگ ها در خرید لوازم یدکی ام وی ام محصولاتی هستند که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز وجود آنها در تمامی صنایع نمایان است که با توجه به وجودشان کمک زیادی به ما خواهد کرد.

اطلاعات غلتک مخروطی

طرح مخروطی آن دارای شیارهایی روی غلتک یا توپ آن در گوشه های بالا و پایین است و این گوی ها نیز مخروطی هستند. یکی از ویژگی های مهم آن ها قابلیت جدا شدن آن است و می توان آن را به دو قسمت مجزا تقسیم کرد: مخروط (دارای مخروط های داخلی با قفسه و توپ) و فنجان (فقط مخروط خارجی). رولبرینگ های مخروطی در سه طرح تک ردیفه، دو ردیفه، چهار ردیفه طراحی شده اند و دارای اندازه های متریک و اینچی می باشند. نوع تک ردیفی آن قابلیت تحمل بارهای محوری را تنها در یک جهت دارد و همانطور که گفته شد اندازه آن اینچ و متریک است. استفاده از مدل مخروطی شکل نسبت به سایر نمونه های موجود یک سری مزیت دارد، به عنوان مثال به دلیل عدم نیاز به آستین اسپیسر، نصب و نصب آسان و ساده، روانکاری آن ساده، دقت بالایی دارد. در جهت محوری شفت و همچنین تحمل بالایی در برابر بارهای محوری و شعاعی دارد.

اجزای بلبرینگ

بلبرینگ ها که خود قطعات کوچکی هستند از چندین جزء تشکیل شده اند. چیدمان زیبای این جمله در کل آن را کوچک کرده است. این مولفه ها در چهار بخش اصلی خلاصه می شوند که عبارتند از:

حلقه

هر یاتاقان دارای دو حلقه داخلی و خارجی است که از دو طرف سایر اجزای این قسمت را می پوشاند. رینگ ها معمولاً از آلیاژهای فولادی قوی ساخته می شوند.

غلتک (عناصر نورد)

اجزای غلتکی رولبرینگ هستند. در واقع غلتک ها با چرخش خود امکان حرکت این قطعه و رینگ های آن را فراهم می کنند. این قطعات معمولا از فولاد ساخته می شوند. در یاتاقان ها، توپ های گرد جایگزین غلتک های استوانه ای می شوند.

قفس

قسمتی که غلتک ها را می پوشاند و هر کدام را مانند یک لانه در خود جای می دهد. کیجاز از تماس غلتک ها با یکدیگر جلوگیری می کند و از حرکت افقی و جانبی آنها جلوگیری می کند. قفس از الیاف، فولاد یا برنج ساخته شده است.

کاسه نمدی

این قسمت بین رینگ ها و قفس قرار می گیرد. گاهی در دو طرف قفس و بین لبه های داخلی و خارجی استفاده می شود و یا فقط بین لبه داخلی و قفس لازم به نظر می رسد. وظیفه این قطعه جلوگیری از نشت روغن هیدرولیک در داخل قفس ها و بین غلتک ها می باشد. البته قفس یاتاقان را نیز آب بندی کرده و از ورود آب به رولبرینگ جلوگیری می کند.

انواع بلبرینگ خودرو

انواع مختلفی از بلبرینگ در صنعت وجود دارد که عبارتند از:

بلبرینگ سوزنی

این نوع دارای رول های نازک و بلند می باشد که در انواع چند ردیفه و تک ردیفی تولید می شود. در واقع، تعداد ردیف های غلطک در آنجا تغییر می کند.

غلتک مخروطی

این محصول در لوازم یدکی ام وی ام 110  که در انواع تک ردیفه و دو ردیفه تولید می شود، به دلیل مخروطی بودن غلتک های خود، توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری مخلوط را دارد.

رولبرینگ استوانه ای تک ردیفه

این غلتک که سرعت نورد کمتری نسبت به نوع چند ردیفه خود دارد، با تعداد غلتک کم و با قطر متوسط ​​اما بلند ساخته شده است.

غلتک ته گرد

این نوع که عموماً تحت بارهای ضربه ای شعاعی قرار می گیرد دارای لبه بیرونی چند تکه و دارای غلتک های ضخیم تر و کمتری است.

سیلندر نورد شده

این نوع همچنین دارای غلتک هایی با قطر متوسط ​​اما در دو یا چند ردیف می باشد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر