کد خبر: 140232
A

ورق استیل ۳۰۴ چیست؟

ورق استیل ۳۰۴ نوعی فولاد ضدزنگ می باشد. این ورق از ایجاد تغییراتی مثل بالا بردن کروم و کم کردن کربن در ورق استیل ۳۰۲ ، ساخته شده است.

ورق استیل ۳۰۴  چیست؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ورق استیل ۳۰۴  نوعی فولاد ضدزنگ می باشد. این ورق از ایجاد تغییراتی مثل بالا بردن کروم و کم کردن کربن در ورق استیل ۳۰۲ ، ساخته شده است. ورق ۳۰۴ جزو فولاد های ضد زنگ سری ۳۰۰ ، در واقع همان دسته آستنیتی می باشد. به خاطر کم بودن مقدار عنصر کربن در این آلیاژ، کاربید کروم ناشی از جوشکاری کمتر رسوب پیدا می کند و حساسیت آن نیز به  خوردگی بین دانه ای کم می شود. معمولاً ورق استیل ۳۰۴ بعد از جوشکاری بلافاصله مورد استفاده قرار می گیرد. این نوعی برتری بر گرید ۳۰۲ است، چون گرید ۳۰۲ بعد از جوشکاری مورد عملیات حرارتی آنیل قرار داده می شود تا مقاومتش زیاد شود.  ورق استیل 304L، همان گرید 304 می باشد که کربن آن را کاهش داده اند. به خاطر وجود 0.03 درصد کربن که مقدار بسیار کمی است، رسوب کاربید اصلاً در آن صورت نمی گیرد. ورق استیل 304L ، معمولاً نیازی به عملیات حرارتی آنیل ندارد. ورق استیل 304L از لحاظ خواص مکانیکی پایین تر از ورق ۳۰۴ می باشد.

20220929_135941

ورق براق استیل ۳۰۴

مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴

مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴ بر طبق استانداردهای زیر مشخص می شوند:

استاندارد A240: این استاندارد توسط انجمن تست مواد آمریکا ساخته و تنظیم شده است. این استاندارد در بردارنده آلیاژها و مواد مقاوم در مقابل خوردگی و حرارتی می باشد. این مواد در شکل های مختلف استریپ، پلیت و شیت در ساختار مخازن به کار گرفته می شوند. تولید کننده ها باید در تولید محصولات دارای خصوصیت ضدزنگی و مقاومت در برابر حرارت، مشخصه هایی که برای این استاندارد ذکر شده است، را رعایت کنند.  استاندارد  A666: در جزییات این استاندارد روش هایی جهت حرارت دادن و سرد کردن فولاد ضدزنگ آستنیتی آورده اند.  ورق استیل ۳۰۴ باید قوانین ویژه ای در مورد ترکیب شیمیایی را  در بر داشته باشد . طبق قوانین این استاندارد، آلیاژ باید به شکل ورقی نازک، پلیت، میلگرد یا نوارهای نازک موجود باشد.

AMS 5513: این استاندارد دارای مجموعه ای از اطلاعات کلی است. اطلاعاتی شامل دستورالعمل هایی که به وسیله انجمن مهندسین خودرو، در مورد بعضی از آلیاژهای مهم در صنایع هوا و فضا  تهیه شده اند. این استاندارد مخصوص ورق استیل ۳۰۴ می باشد.

ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۰۴

درصد عناصر آلیاژی موجود در ورق استیل ۳۰۴ بر طبق استاندارد  A240 در ادامه بیان شده است. کربن حداکثر  0.08 در ورق ۳۰۴ موجود است. ورق ۳۰۴ دارای حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۰ درصد کروم می باشد. نیکل موجود در ورق ۳۰۴ حداقل ۸ و حداکثر ۱۲ درصد است. بقیه عناصر مثل منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیوم و نیتروژن در حالت حداکثر هم به مقدار خیلی پایینی در ساختار ورق استیل ۳۰۴ به کار رفته اند. عنصر اساسی و مهم در فولاد ضدزنگ مخصوصاً ورق استیل ۳۰۴، عنصر کروم می باشد. جهت جلوگیری کردن از بروز مشکلات ناشی از افزایش بیش از اندازه کروم، عناصر دیگری مثل نیکل، فسفر و ... نیز به ساختار ورق استیل اضافه شده اند. هر کدام از عناصر موجود در ساختار ورق ۳۰۴ با توجه به خصوصیات ویژه خود، نقش تأثیرگذاری در عملکرد ورق دارند.   

20220929_135823

ورق استیل ۳۰۴

خاصیت های مکانیکی ورق 304

ورق استیل ۳۰۴ دارای استحکام کششی ۶۲۱ و استحکام تسلیم معادل ۴۲ می باشد. درصد الانگیشن که در واقع استحکام کششی است به همراه افزایش طول، در ورق استیل ۳۰۴ برابر با۸۲۵۵ می باشد. با محاسبه استحکام کششی و قیاس آن با اعداد استاندارد، تغییرات خصوصیات مکانیکی و خیلی از مشکلات  احتمالی آلیاژ روشن می شوند. سختی در واقع همان توان مقاومت جسم در مقابل تغییر شکل پیدا کردن به خاطر نیروی خارجی می باشد. سختی ورق استیل ۳۰۴ با سه روش که عبارتند از: مقاومت در مقابل برش یا سایش، مقاومت در مقابل تغییر شکل با برگشت و مقاومت در مقابل تغییر شکل بدون برگشت محاسبه می شود.  ورق استیل ۳۰۴ چون جزو دسته آستنیتی می باشد، پس خاصیت مغناطیسی ندارد. این ورق تحت تاثیر میدان های مغناطیسی قرار نمی گیرد. در بازار به ورق استیل ۳۰۴ ، ورق استیل نگیر هم می گویند. ضریب هدایتی ورق ۳۰۴ خیلی پایین می باشد. به خاطر ضریب هدایتی پایین احتمال دارد در زمان جوشکاری ورق با مشکلاتی مثل پیچش برخورد بکنید. اما این مشکل معمولاً زمانی پیش می آید که همراه با ضریب هدایتی پایین، ضریب حرارتی بالا باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت فروشگاه استیل رونیک به آدرس https://steel-ronic.com مراجعه نمایید.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر