کد خبر: 141687
A

مزایا و معایب کتاب های کمک درسی

امروزه‌ محتواهای آموزشی در قالب‌های متنوع نظیر کتاب، بازی رایانه‌ای، وب‌سایت، ویدیو و غیره ارائه می‌شوند. معلم‌ها می‌توانند با شناسایی نقاط ضعف دانش‌آموزانشان، آن‌ها را در حل تمرینات مناسب کتاب کمک درسی راهنمایی کنند.

مزایا و معایب کتاب های کمک درسی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به کتابی که در کنار کتاب آموزشی استفاده می‌شود، کتاب‌ کمک درسی می‌گویند؛ معمولا سرفصل‌های کتاب‌های کمک آموزشی در تطابق با کتاب‌های آموزشی مدارس تعریف می‌شوند. امروزه‌ محتواهای آموزشی در قالب‌های متنوع نظیر کتاب، بازی رایانه‌ای، وب‌سایت، ویدیو و غیره ارائه می‌شوند. معلم‌ها می‌توانند با شناسایی نقاط ضعف دانش‌آموزانشان، آن‌ها را در حل تمرینات مناسب کتاب کمک درسی راهنمایی کنند. مانند هر چیز دیگری اینگونه کتاب ها مزایا و معایبی دارند لذا در ادامه به مزایا و معایب کتاب های کمک درسی اشاره می کنیم.

فواید کتاب های کمک درسی

  • گوش دادن به معلم به صورت بی‌وقفه می‌تواند طاقت‌فرسا باشد؛ اما در این میان حل تمرین، فرآیند یادگیری را متنوع و جذاب می‌سازد. معمولا نویسندگان کتاب‌های کمک درسی سعی دارند تمرین‌ها را به نحوی ارائه دهند که نه تنها برای دانش‌آموزان خسته‌کننده نباشند، بلکه خلاقیت آن‌ها را نیز به افزایش دهند. این کتاب‌ها با ایجاد فرصت یادگیری با کمک بازی، باعث نشاط کودکان می‌شوند.
  • در این کتاب‌ها بسته به نیاز و علاقه‌ی هر دانش‌آموز، تمرین‌های منحصربه‌فرد ارائه می‌شوند.
  • آموزش‌هایی که در کتاب‌های درسی مدارس ارائه نشده‌اند، تحت پوشش قرار می‌گیرند. به دانش‌آموزان فرصت یادگیری مهارت‌های جدید و خلاقانه داده می‌شود.
  • کتاب کمک درسی باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس دانش‌آموزان می‌شود. برخی از کتب کمک آموزشی درجه‌ی سختی هر سوال را مشخص می‌کنند؛ بر این اساس، دانش‌آموز می‌تواند معیاری برای ارزیابی میزان پیشرفت خود داشته‌باشد. این کتاب‌ها به پروسه‌ی یادگیری شکل و ساختار می‌بخشند؛ تمرین‌ها به ترتیبی چینش شده‌اند که سطح آن‌ها به صورت تدریجی افزایش می‌یابد. با این ساختار، دانش‌آموزان ضعیف‌تر می‌توانند خود را با سرعت پیشروی کلاس تطبیق دهند. برای مثال، گاهی حتی پس از شرکت در تمامی کلاس‌ها یک دانش‌آموز ممکن است باز هم به اندازه‌ی کافی احساس اعتماد‌به‌نفس برای شرکت در آزمون نکند. حل تمامی تمرین‌های کتاب کمک آموزشی می‌توانداعتماد‌به‌نفس را در دانش‌آموز شکل دهد؛ زیرا که دانش‌آموز تقریبا تمامی سوال‌هایی را که ممکن است در آزمون با آن‌ها رو به رو شود، از پیش حل کرده‌است.
  • حل تمرین‌های بیشتر بدون نیاز به صرف هزینه‌های بالا برای معلم خصوصی.
  • امکان سنجش دائم عملکرد دانش‌آموزان توسط والدین و معلم‌ها فراهم می‌شود تا سطح هر فرد را تشخیص داده به رفع مشکلات او بپردازند. والدین با کمک این کتاب‌ها می‌توانند نقش موثر و فعالی در روند یادگیری فرزندانشان داشته‌باشند.
  • آموزگاران می‌توانند با کمک این کتب، مسابقات علمی در کلاس برگزار کنند تا مهارت‌های درسی، همکاری، خلاقیت و برقراری روابط اجتماعی دانش‌آموزان را بهبود ببخشند.
  • امکان پیشرفت در مهارت‌های چندگانه‌ی خواندن، نوشتن، گوش دادن و تحلیل کردن با حل تمرین‌های چندبخشی و متنوع فراهم می‌شود.
  • ارائه‌ی آموزش توسط یک راهنما جهت یادگیری مفاهیم خوب است اما در دراز مدت کافی نیست. استفاده از کتاب کمک درسی در کلاس و خانه به تفکر مستقل کودکان کمک می‌کند. وجود تمرین‌های گوناگون در کتاب های کمک درسی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از مفاهیم فراگرفته شده در کلاس در تناسب با سوال استفاده کنند.
  • تمرین سوال‌های متنوع  به دانش‌آموزان در رفع ابهام در مورد مفاهیم آموزش داده ‌شده، پیش از آزمون کمک می‌کند.
  • در هنگام سفر یا تعطیلات، دانش‌آموزان با حل کتاب کمک درسی می‌توانند ارتباط خود با آموزش‌های پیشین را حفظ کنند. برای مثال، در هنگام تعطیلات عید نوروز معلم‌ها می‌توانند با انتخاب تمرین‌هایی از این کتاب‌ها به عنوان تکلیف در منزل، از فراموشی مطالب جلوگیری کنند.

معایب کتاب های کمک درسی

  • امکان عدم تطابق آن با برنامه‌ی کلاسی وجود دارد که می‌تواند منجر به ایجاد ابهام و سردرگمی در دانش‌آموزان شود.
  • گاهی در این کتب شاهد تکرار بیهوده‌ی یک تمرین ساده هستیم که می‌تواند حل آن‌ها برای یک دانش‌آمور باهوش فرسایشی باشد.
  • در صورتی که سطح کتاب در تناسب با سطح دانش‌آموز نباشد می‌تواند باعث شکل‌گیری ناامیدی و سرخوردگی یا اعتماد‌به‌نفس کاذب در او شود.
  • کمبود ارتباط فرد به فرد بین دانش‌آموز و معلم هنگام حل تمرین‌های کتاب کمک درسی حس می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب مزایا و معایب کتاب های کمک درسی را ذکر کردیم. کتاب های کمک درسی در کنار آموزش های کلاس درس در احقاق اهداف آموزشی مقطع تحصیلی تاثیر بسزایی دارند. هر دانش‌آموز شیوه‌ی یادگیری منحصر به خود را دارد؛ بنابراین، شرکت در کلاس‌های آموزشی به تنهایی نمی‌تواند در فراگیری همه‌ی مطالب مثمر ثمر واقع شود. دانش‌آموزان با حل تمرینات متنوع، فرصت رفع ابهام از مفاهیم پیچیده را پیدا می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که دانش‌آموزانی که از کتاب کمک درسی استفاده می‌کنند نسبت به سایرین عملکرد بهترری دارند و فهم بیشتر مطالب آموزشی را تجربه می‌کنند؛ در صورتیکه قصد خرید کتاب کمک درسی را دارید وبسایت https://www.bookshahr.com می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد زیرا علاوه بر تنوع بالا در حوزه کتاب های کمک آموزشی میتوانید از تخفیف های بسیار مناسب نیز برخوردار شوید، پیش از خرید کتاب کمک آموزشی از تطابق آن با اهداف و برنامه‌ی آموزشی کلاس درس اطمینان حاص

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر