کد خبر: 147463
A

راهنمای خرید بهترین ضد آفتاب براساس نوع پوست

آفتاب‌ سوختگی، لک و تیرگی پوست، سرطان پوست و آسیب به ‌‌DNA و چین‌وچروک پوست همه از آسیب‌های اشعه UV به پوست است. مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ماده ضد چروک و پیشگیری کننده‌ایی موثرتر از ضدآ فتاب وجود ندارد. با توجه به اهمیت ضد آفتاب در سلامت پوست در این مقاله مهم‌ترین نکات انتخاب بهترین ضد آفتاب را با شما در میان خواهیم گذاشت.

راهنمای خرید بهترین ضد آفتاب براساس نوع پوست

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آفتاب‌ سوختگی، لک و تیرگی پوست، سرطان پوست و آسیب به ‌‌DNA و چین‌وچروک پوست همه از آسیب‌های اشعه UV به پوست است. مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ماده ضد چروک و پیشگیری کننده‌ایی موثرتر از ضدآ فتاب وجود ندارد. با توجه به اهمیت ضد آفتاب در سلامت پوست در این مقاله مهم‌ترین نکات انتخاب بهترین ضد آفتاب را با شما در میان خواهیم گذاشت.

ضد آفتاب مینرال یا ضد آفتاب شیمیایی؟

اولین نکته‌ای که برای خرید ضد آفتاب خوب باید بدانیم مینرال یا شیمیایی بودن ضد آفتاب است.

ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب‌های شیمیایی با جذب اشعه UV و کاهش میزان انرژی آن، این اشعه را به گرما تبدیل کرده و به پوست منتقل می‌کنند. ضد آفتاب‌های شیمیایی این کار را از طریق فیلترهای شیمیایی یعنی اوکسی‌بنزون، آووبنزن، اکتی‌سالات، اکتوکرایلن، هوموسالات و اکتینوکسات انجام می‌دهند. ضد آفتاب‌های شیمیایی لازم است جذب پوست شوند تا بتوانند این عمل را انجام داده و از پوست محافظت کنند به همین دلیل می‌بایست حدود ۲۰-۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب استفاده شوند.

برخی فیلترهای شیمیایی ضد آفتاب‌ها در معرض اشعه UV  تجزیه شده و خاصیت حفاظتی خود را از دست می‌دهند به همین دلیل زمانی که به طور مداوم در معرض تابش اشعه آفتاب هستیم باید ضد آفتاب را تجدید کنیم.

برخی فیلترهای شیمیایی قدیمی‌تر جدب پوستی بالایی داشته و از طریق پوست وارد جریان خون می‌شود و مطالعات حیوانی نشان می‌دهد این فیلترها می‌تواند عملکرد هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

اما ضد آفتاب‌های شیمیایی بافت سبک و دلپذیری داشته، روی پوست احساس سنگینی یا رد سفید ایجاد نمی‌کند و انتخاب مناسبی برای آقایان و افرادی است که ضد آفتاب‌های سبک را ترجیح می‌دهند.

اخیرا بسیاری از ضد آفتاب‌ها از نسل جدید فیلترهای شیمیایی استفاده می‌کنند که علاوه بر محافظت کافی، پایداری بیشتر در برابر نور جذب پوست نشده  کاملا ایمن هستند. دو فیلتر شیمیایی تینوسرب اس  (Tinosorb S)  با نام استاندارد  Bis- Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine   و تینوسرب ام یا تینوزورب ام (Tinosorb M) با نام استاندارد Methylene Bis-Benzotriazolyl Tetramethylbutylphenol از جمله این فیلترها هستند.

Capture

ضد آفتاب مینرال یا فیزیکال

ضد آفتاب‌های مینرال یا فیزیکال که به آن physical sunblocks نیز گفته می‌شود، در سطح پوست قرار می‌گیرند و با جذب و انعکاس اشعه UV از پوست محافظت می‌کنند. ترکیبات فعال یا مواد موثر ضد آفتاب‌های مینرال زینک‌اکساید و تیتانیوم‌دی‌اکساید هستند که می‌تواند شامل یکی یا هر دو باشند.

گفتیم ضد آفتاب مینرال تنها از یکی یا دو فیلتر معدنی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید استفاده می‌کند. زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید در برابر نور پایدار بوده و خاصیت حفاظتی خود را از دست نمی‌دهند. هم‌چنین از آن جا که جذب پوست نمی‌شوند برای بدن ایمن هستند.

اما ضد آفتاب‌های مینرال معایبی نیز دارند. ضد آفتاب‌های مینرال بی‌رنگ ظاهر گچی ایجاد می‌کنند که اگر برای شما آزار‌دهنده است از انواع ضد آفتاب مینرال رنگی به خصوص انواع حاوی اکسیدآهن استفاده کنید. اکسیدآهن می‌تواند محافظت ضد آفتاب را دربرابر اشعه UVA و طیف‌های نور مرئی افزایش دهد.

نوع سومی از ضد آفتاب‌ها که بخش عمده ضد آفتاب‌های موجود در بازار را تشکیل می‌دهد ضد آفتاب‌های ترکیبی هستند که هم از فیلترهای شیمیایی و هم از فیلترهای فیزیکی استفاده می‌کنند.

Capture

ضد آفتاب پوست چرب

بهترین ضد آفتاب برای پوست چرب و مستعد آکنه ضد آفتاب‌ مینرال یا ضد آفتاب‌ فیزیکی است زیرا در مقایسه با ضد آفتاب شیمیایی کم‌تر سبب تحریک و التهاب پوست شده و احتمالا انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. البته ضد آفتاب‌های شیمیایی هم در صورت استفاده از برخی فیلترها مناسب خواهد بود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

اگر پوستی چرب و مستعد آکنه دارید، استفاده از یک ضد آفتاب شیمیایی به طور بالقوه چرخه التهاب و تحریک پوست را افزایش داده که به سبب جوش و تشدید آکنه خواهد شد. برخی فیلترهای شیمیایی ضد آفتاب‌ها در برابر اشعه آفتاب تجزیه شده و سبب ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود.

اما اگر در هر صورت بافت سبک ضد آفتاب شیمیایی را ترجیح می‌دهید از یک ضد آفتاب شیمیایی حاوی فیلترهای تینوسرب ام، تینوسرب اس، Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate،‌ Drometrizole trisiloxane  و اکتی‌سالات (Ethylhexyl Salicylate) استفاده کنید این فیلترها جزو ایمن‌ترین فیلترهای شیمیایی ضد آفتاب‌ها هستند.

ضد آفتاب پوست خشک 

افراد با پوست خشک می‌توانند از هر دو نوع ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی مناسب نوع پوست خود استفاده کنند.

ضد آفتاب مناسب خانم‌های باردار و کودکان 

مطالعات نشان می‌دهد برخی فیلترهای شیمیایی مانند اوکسی‌بنزون و اکتینوکسات جذب پوستی بالایی داشته و در ادرار، خون و شیر مادران قابل تشخیص است. از آن‌جا که اثر هورمونی این فیلترها در مطالعات حیوانی نشان داده شده است بهتر است کودکان و خانم‌های باردار از ضد آفتاب‌های مینرال استفاده کنند.

 ضد آفتاب حاوی آنتی‌اکسیدان

اشعه UV سبب ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. این رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌های پوستی آسیب بزند.

ضد آفتاب‌ها در صورت استفاده صحیح و کافی قادرند از سوختگی‌های پوست و جهش‌های DNA منجر به سرطان پوست پیشگیری کنند. هم‌چنین ضد آفتاب‌ها می‌توانند ۵۵٪ از رادیکال‌ها آزاد ایجاد شده ناشی از تماس پوست با اشعه UV را خنثی کنند اما برای افزایش محافظت پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از پیری پوست مرتبط با اشعه(Photoageing)، استفاده از ضد آفتاب همراه با یک آنتی‌اکسیدان‌ موضعی ضروری است.

بسیاری از ضد آفتاب‌ها از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مثل ویتامین‌سی،‌ نیاسینامید و چای‌سبز استفاده می‌کنند اگر چه غلظت این ترکیبات ممکن است به اندازه کافی نباشد اما بهتر است ضد آفتاب حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی را انتخاب کنید و قبل از استفاده از ضد آفتاب از یک سرم آنتی‌اکسیدان استفاده کنید.

خط آخر...

کیفیت و کارایی هر محصول مراقبت از پوست از جمله ضد آفتاب رابطه مستقیمی با ترکیبات به کار رفته در آن دارد. به همین دلیل در اسکین مگ محصولات مراقبت از پوست را براساس ترکیبات بررسی می‌کنیم. ما اثر، کارایی و عوارض احتمالی هر ترکیب را با توجه به آخرین مطالعات و پژوهش‌ها درباره این ترکیبات بررسی می‌کنیم تا بدانیم کدام محصولات مراقبت از پوست ارزش خرید دارند.

ما می‌دانیم نقد و بررسی محصول براساس ترکیبات مندرج روی محصول محدودیت‌هایی دارد و مطالعات علمی نیز عاری از خطا نیست اما ویژگی دوست داشتنی علم اصلاح مداوم اشتباهات است و به همین دلیل ما در اسکین مگ به طور مرتب مقالات را به روز می‌کنیم.

در اسکین مگ نقد بیش از صدها محصول مراقبت از پوست مانند ضد آفتاب، مرطوب‌کننده و آبرسان، بی بی کرم و سرم‌های ضدچروک و آنتی‌اکسیدان را از برندهای ایرانی و خارجی بازار ایران را مطالعه کنید. مقالات علمی درباره به روزترین روش‌های مراقبت از پوست و راهنمای انتخاب محصول از دیگر مطالبی است که در سایت ما خواهید خواند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر