کد خبر: 150580
A

روش اندازه گیری قفسه پالت راک چگونه است؟

اندازه گیری قفسه پالت راک یکی از مراحل بسیار مهم در تولید و ساخت این تجهیزات است که بر اساس نوع و ابعاد کالا و پالت تعیین می گردد. در حالت کلی ارتفاع، عمق و دهانه قفسه باید به گونه ای اندازه گیری شود که پالت ها بدرستی در کنار هم قرار گرفته و چیدمان و جا به جایی آنها با اختلال مواجه نشود.

روش اندازه گیری قفسه پالت راک چگونه است؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اندازه گیری قفسه پالت راک یکی از مراحل بسیار مهم در تولید و ساخت این تجهیزات است که بر اساس نوع و ابعاد کالا و پالت تعیین می گردد. در حالت کلی ارتفاع، عمق و دهانه قفسه باید به گونه ای اندازه گیری شود که پالت ها بدرستی در کنار هم قرار گرفته و چیدمان و جا به جایی آنها با اختلال مواجه نشود. از آنجا که اندازه های استاندارد پالت ها متنوع است، قفسه های پالت راک نیز با سایزهای گوناگونی تولید میشوند. در ادامه روش اندازه گیری ارتفاع، عمق و دهانه و اجزای قفسه بندی پالت راک را بررسی خواهیم کرد.

نحوه اندازه گیری قفسه پالت راک

قفسه پالت راک چیست؟

برای بررسی کامل نحوه اندازه گیری قفسه پالت راک ابتدا نگاهی به ساختار این قفسه و نحوه چیدمان بار و کالا بر روی آنها باید داشته باشیم. چون قفسه های انبار دارای تنوع بالایی بوده و سیستم چیدمان متفاوتی دارند. قفسه بندی پالت راک نوع خاصی از قفسه های فلزی ثابت می باشد که بار و کالا قرار گرفته روی پالت مسطح یا باکس پالت درون آنها چیده میشوند. به عبارت دیگر، امکان چیدمان مستقیم کالا در این قفسه ها وجود ندارد و تنها با پالت این کار انجام میشود.

پالت های مسطح یا دیواره دار توسط لیفتراک جا به جا شده و در ردیف های مورد نظر قفسه قرار میگیرند. به دلیل استفاده از اجزای فلزی بسیار مقاوم از قبیل ستون، قاب و بازو و محافظ و غیره قفسه های پالت راک  دارای استقامت بالایی بوده و از کف تا سقف انبار را می توان با آنها طبقه بندی کرد. این قفسه ها از نظر عمق و دهانه هر یک از ردیف ها و همچنین ارتفاع متنوع طراحی میشوند تا بار و کالای روی پالت با رعایت اصول ایمنی در قفسه قرار بگیرند.

اندازه گیری قفسه پالت راک

با مرور قیمت روز قفسه انبار پی به تنوع بالای نرخ ها در قفسه های مشابه خواهید برد. علت آن تفاوت در ابعاد آنها می باشد! به طوریکه دو قفسه پالت راک با دهانه و عمق های نامشابه با قیمت های متفاوتی عرضه میشوند، چون میزان فلز به کار رفته در آنها تفاوت خواهد داشت. برای اندازه گیری ابعاد قفسه بندی پالت راک دهانه، عمق و ارتفاع به صورت جدا محاسبه میشود و از قوانین زیر پیروی می کنند:

اندازه گیری قفسه پالت راک

اندازه گیری دهانه قفسه پالت راک

یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب و خرید قفسه بندی انبار کارخانه و محیط های صنعتی، انتخاب قفسه با بالاترین کارایی برای چیدمان تعداد زیاد بار و کالا است. به همین دلیل اغلب از قفسه های پالت راک استفاده می کنند. هر یک از این قفسه ها دارای دهانه های متفاوتی هستند و اندازه آنها با استانداردهای پالت همخوانی دارد. در حالت کلی دهانه قفسه های پالت راک را بر اساس ابعاد پالت درون آن و تعدادشان در هر ردیف افقی محاسبه و اندازه گیری می کنند.

برای چیدمان و جا به جایی آسان پالت ها کنار هم باید از قاب اصلی حداقل 10 سانتی متر فاصله داشته باشند. علاوه براین، با پالت های مجاور نیز 10 سانتی متر فاصله در نظر گرفته میشود تا در زمان جا به جایی به هم برخورد نکنند. بر اساس این قوانین اگر در هر ردیف افقی 2 عدد پالت مربعی 80*80 قرار میگیرد، حداقل اندازه دهانه قفسه پالت راک باید 190 سانتی متر در نظر گرفته شود. با افزایش تعداد پالت ها اندازه دهانه نیز بیشتر خواهد شد.

اندازه گیری عمق قفسه پالت راک

یکی دیگر از ابعاد بسیار مهم در اندازه گیری قفسه پالت راک، عمق هر یک از ردیف ها می باشد. عمق قفسه نیز باید کاملا با ابعاد پالت تناسب داشته باشد تا براحتی پالت درون قفسه قرار گرفته و هیچ یک از بخش های آن بیرون از سازه نباشد. برای حفظ ایمنی و تعادل در قفسه ها پالت ها از لبه و پشت قفسه باید 10 سانتی متر فاصله داشته باشند. در نتیجه اگر پالت دارای ابعاد 100*120 سانتی متر است، عمق قفسه حداقل 120 سانتی متر در نظر گرفته میشود.

همچنین لازم به ذکر است، اگر در هر ردیف عمودی دو پالت قرار بگیرد، میان دو پالت نیز باید کمی فاصله در نظر گرفته شود و در اغلب مواقع حدود 10 سانتی متر است. در این صورت این فاصله بین پالت نیز باید به عمق قفسه افزوده شود.

اندازه گیری ارتفاع قفسه پالت راک

در اندازه گیری ارتفاع قفسه های پالت راک ابعاد و وزن کالا و همچنین شرایط موجود در انبار معیارهای اصلی هستند. در حالت کلی محدودیتی در ارتفاع هر یک از طبقات برای این قفسه ها وجود ندارد و با بررسی ابعاد کالا می توان آن را تعیین کرد. قفسه های پالت راک را می توان از 2 الی 16 متر اجرا کرد و راندمان و کارایی فضای داخل سوله انبار را به شدت افزایش می دهند.

اندازه گیری ارتفاع قفسه پالت راک

اندازه گیری ظرفیت قفسه پالت راک

با توجه به اینکه اغلب انبارها با کمبود فضا مواجه هستند، در فرآیند قفسه بندی لازم است به ظرفیت هر قفسه توجه شود. به عبارت دیگر باید اندازه گیری شود که بر اساس ابعاد قفسه و تعداد آنها در نهایت چه تعداد بار و کالا و پالت را می توان در انبار نگهداری کرد. برای اندازه گیری ظرفیت قفسه بندی انبار دو عامل بسیار مهم تعداد پالت ها و تعداد طبقات هر قفسه است. به همین دلیل ابتدا باید بررسی شود که در هر ردیف و سلول چه تعداد پالت قرار گرفته و سپس آنها را در تعداد طبقات ضرب کرد.

علاوه براین، در بررسی ظرفیت قفسه های پالت راک باید به میزان تحمل بار در سازه و توازن در تمام بخش ها نیز توجه شود. ابتدا بر اساس میزان تحمل وزن قفسه باید تعداد بار و کالای روی پالت را تعیین کرد و در نهایت آن را در محاسبه ظرفیت دخیل نمود.

در حالت استاندارد تحمل وزن هر طبقه این قفسه ها حداکثر 6000 کیلوگرم و در هر دهانه حداکثر 2000 کیلوگرم است. عمق استاندارد 70 الی 120 سانتی متر، دهانه 1.35 الی 4 متر و ارتفاع نیز 2 الی 16 متر در نظر گرفته میشود.

جمع بندی

در اندازه گیری قفسه بندی پالت راک فاکتورهای متعددی باید مدنظر قرار گیرند که مهم ترین آنها دهانه، عمق و ارتفاع است. دهانه این قفسه ها و عمق آنها بر اساس ابعاد پالت و تعداد آنها در هر ردیف افقی و عمودی محاسبه میشود. برای حفظ ایمنی و جا به جایی آسان پالت ها درون هر ردیف باید از دیواره های جانبی و پالت ها حداقل 10 سانتی متر فاصله داشته باشند. علاوه براین، در محاسبه این ابعاد توازن و میزان قدرت تحمل و ظرفیت نیز مد نظر قرار گرفته میشود. اندازه گیری قفسه بندی پالت راک نیاز به تخصص و مهارت بالایی داشته و اندازه قاب و ستون و مهاربندها و سایر اجزا را نیز شامل میشود. به همین دلیل این محاسبات در زمان طراحی قفسه با رعایت استانداردها و اصول ایمنی توسط افراد حرفه ای در این حوزه انجام میشود.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر