کد خبر: 100952
A

مرگ خودخواسته در پرتغال قانونی شد

پارلمان پرتغال روز جمعه لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن مرگ خودخواسته با بهره‌بردن از کمک پزشکی در این کشور قانونی می‌شود.

مرگ خودخواسته در پرتغال قانونی شد

به گزارش دیده بان ایران؛ پرتغال بدین ترتیب با تصویب این قانون و در صورت اجرایی شدن آن پس از بلژیک، هلند و لوکزامبورگ به چهارمین کشور اروپایی تبدیل می‌شود که حق استفاده از اتانازی را برای بیماران صعب‌العلاج قانونی قلمداد می‌کند.

این قانون که در برگیرنده پیشنهاد‌ها مصوب قبلی است تنها به افراد بزرگسال دارای تابعیت پرتغال و ساکن این کشور اجازه می‌دهد در صورت قرار گرفتن در وضعیت «درد و رنج شدید»، تحمل صدمات و ضایعات شدید و غیرقابل بازگشت و یا رنج بردن از بیماری‌های صعب‌العلاج به مرگ خودخواسته با کمک پزشکی متوسل شوند.

لایحه قانونی یاد شده روز جمعه پس از به رای گذاشتن در پارلمان پرتغال با کسب ۱۳۶ رای موافق در برابر ۷۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید و به قانون تبدیل شد.

قانون استفاده از اتانازی برای اجرایی شدن در پرتغال باید به تایید مارسلو ربلو، رئیس جمهوری این کشور برسد. آقای ربلو در صورت مخالفت یا از حق وتو خود استفاده می‌کند و یا آنرا به دیوان قانون اساسی ارجاع می‌دهد.

این لایحه در حالی به لطف اکثریت آرا نمایندگان سوسیالیست و احزاب چپ به تصویب رسید که پارلمان پرتغال پیش‌تر در فوریه ۲۰۲۰ نیز چندین پیشنهاد قانونی در خصوص حق استفاده از اتانازی برای بیماری‌های بی درمان را تصویب کرده بود.

لایحه قانونی مصوب در روز جمعه در واقع دربرگیرنده همه پیشنهاد‌های قبلی است که در صورت تایید ریاست جمهوری به صورت قانونی به اجرا گذاشته می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر